לפיד הצהיר שהישראלים יגיעו למונידיאל בקטאר. האם יהיו טיסות ישירות?

בממשלה פרסמו הודעה על ה"הישג המדיני" שעל פיו "ישראלים יוכלו להגיע לקטאר לצפות במשחקי המונדיאל" • אלא שגורמים בענף אומרים שלא מדובר בבשורה חדשה, שכן קטאר התחייבה לכך כשהסכימה לארח את התחרות • בינתיים, יוזמת הטיסות הישירות לקטאר עדיין תקועה

שר החוץ יאיר לפיד / צילום: רפי קוץ
שר החוץ יאיר לפיד / צילום: רפי קוץ

בעקבות חשיפת גלובס על הקפאת יוזמת הטיסות הישירות לקטאר מישראל בתקופת המונדיאל פורסמה הודעה משותפת לשר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ ושר התרבות והספורט חילי טרופר תחת הכותרת "הישג מדיני: ישראלים יוכלו להגיע לקטאר לצפות במשחקי המונדיאל".

אלא שההישג הזה אינו חדש וקטאר הצהירה זה מכבר כי תאפשר לישראלים להיכנס למדינה לצפות במשחקים. למעשה, קטאר התחייבה בפני התאחדות הכדורגל העולמי פיפ"א כשקיבלה את אירוח המשחקים כי תאפשר לכל אזרח מכל מדינה להגיע לשטחה.

ההודעה של משרד החוץ ומשרד הספורט היום לפיה "ישראלים יוכלו להגיע לקטאר לצפות במשחקי במונדיאל" היא מעט מוגזמת. בחודשים האחרונים התנהל מו"מ בין אנשי משרד החוץ ועמיתיהם מקטאר באמצעות הטלפון והזום - למעשה מו"מ ישיר לכל דבר בין שתי המדינות כשברקע בכירי פיפ"א עוקבים ומעודכנים. המו"מ נסב סביב מנגנון קבלת אישורי הכניסה לקטאר עבור ישראלים, ולאחר דיון ארוך הוסכם לפשט את התהליך שיקיים במילוי טופס באינטרנט לתעודת אוהד FAN ID שתהווה גם אשרת כניסה (תעודה זו מכונה Hayya). התעודה מהווה אשרת כניסה למי שיציג כרטיס לאחד ממשחקי הטורניר.

בד בבד נמשכות גם ההכנות לאבטחת הישראלים וכאן התמונה סבוכה יותר, שכן בקטאר לא מוכנים לאפשר דריסת רגל לאנשי ביטחון מישראל. בדוחא נזכיר נמצא המרכז המדיני של ארגון חמאס, ולקטאר קשרים טובים גם עם איראן. בהודעה צוטטו השרים מברכים ומתגאים בהישג שכאמור לא ממש חדש ואף משקף את המחויבות של קטאר לפיפ"א ולראייה כרטיסים למונדיאל כבר נמכרים על ידי סוכנים ישראלים שקיבלו היתר לכך.

שר החוץ יאיר לפיד צוטט בהודעה המשותפת כי "אנחנו מביאים היום עוד הישג מדיני שממלא את לב האוהדים. האהבה לכדורגל וספורט מחברת בין אנשים, בין מדינות והמונדיאל בנובמבר פותח לנו שער ליחסים חמים חדשים". גנץ מסר כי "קטאר היא מדינה בעלת חשיבות בינלאומית, שתורמת גם לשמירה על היציבות באזורנו. אני מקווה שביקורי הישראלים במדינה יביאו לחיזוק ההיכרות בין אזרחי שתי המדינות".

גורמים בענף קיבלו את הודעתם בתמיהה: "אין פה כל חדש. ההבטחה של קטאר לפיפ"א לא קשורה להישג מדיני. אנחנו מחכים לראות האם יצאו לדרך טיסות ישירות שאכן ישקפו שינוי של ממש. רבים מהאוהדים מחכים גם הם. הטיסות הישירות יוכלו להוזיל את החבילות ולקצר משמעותית את משך ההגעה מתל אביב"

ההערכות הן שאלפי ישראלים ירכשו כרטיסים למשחקים

כפי שפורסם בגלובס, הקפאת רעיון הטיסות הישירות, יוזמה של הרשויות בישראל נעוצה במותה של עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו-עאקלה, שנהרגה בעת מבצע צבאי בג'נין לפני כחודש. על פי גורמים, היוזמה לטיסות הישירות, שנחשפה ב'ישראל היום' עשרה ימים לאחר מותה, קוממה את הרשויות בקטאר, שהחליטו בשלב זה לא לאפשר את קיומן של הטיסות. בישראל אומרים כי לא מכירים עצירה ממשית של הגעת ישראלים למונדיאל ולא נראה שינוי של ממש לאחר מותה של העיתונאית. מערכת הביטחון ממשיכה בתיאומים מול כל הגורמים לאבטחת הגעת האוהדים הישראלים למשחקי הגביע העולמי בקטאר.

ההערכות הן שאלפי ישראלים ירכשו כרטיסים למשחקים - אלא שבינתיים קצב המכירות כאמור לא גבוה. האוהדים מעדיפים לחכות לבשורה של טיסה ישירה שתקל עליהם את המסע. בשעה שטיסה ישירה תיארך כשלוש שעות, טיסה עם עצירה בדרך, בירדן או בדובאי למשל, תיארך כשבע שעות. גם מחירי הטיסה הישירה צפויים להיות זולים ביחס לטיסות קונקשן.