מטא בודקת את השימוש של שריל סנדברג במשאבי פייסבוק לאורך כמה שנים

בדיקה של החברה מתמקדת בכמות העבודה שהקדישו עובדי החברה לפרויקטים האישיים שלה

שריל סנדברג / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana
שריל סנדברג / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

עורכי הדין החוקרים את שימושה של מנהלת התפעול של מטא שריל סנדברג במשאבי החברה בוחנים את התנהגותה גם כמה שנים לאחור, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא, ומתמקדים בהיקף העבודה של עובדי החברה על הפרויקטים האישיים שלה.

מספר עובדים רואיינו על ידי החברה כחלק מהחקירה על ידי חברת האם של פייסבוק, פלטפורמות מטא, כך אמרו האנשים, והוסיפו שהבדיקה הזו נערכת כבר מאז הסתיו האחרון.

היא כוללת בדיקה של העבודה שעובדי פייסבוק עשו לתמיכה בקרן שהקימה, Lean In, המקדמת נשים במקום העבודה, וכן הכתיבה וקידום ספרה השני "Option B: Facing Adversity, Building Resilience, and Finding Joy", המתמקד בהליך האבל שלה לאחר מותו הפתאומי של בעלה, מנכ"ל SurveyMonkey דייב גולדברג, ב־2015, כך אמרו האנשים.

בעבר הוול סטריט ג'ורנל דיווח שהחקירה כללה בדיקה של השימוש של סנדברג במשאבי החברה לסיוע בתכנון החתונה שלה. זה חלק קטן מהחקירה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא, והוסיפו שהיא כוללת בחינה נרחבת יותר של השימוש האישי של סנדברג בכספי פייסבוק לאורך שנים רבות.

סנדברג מכחישה את הטענות נגדה

סנדברג, בת 52, הודיעה בשבוע שעבר שהיא מתפטרת מתפקידה היומיומי אחרי 14 שנים, אם כי אמרה שתמשיך להיות חברה בדירקטוריון. סנדברג משמשת כבר זמן רב כסגניתו של המנכ"ל מארק צוקרברג ובתפקיד זה - וכמחברת ספר המנהיגות "Lean In" - הפכה לאחת הנשים הכי בולטות בחברה. סנדברג אמרה שהיא מצפה להשקיע יותר זמן בקרן שהקימה ועל נושאים הקשורים לקידום נשים.

סנדברג אמרה לחברים ועובדים שהחליטה לפרוש בגלל שהיא שחוקה ונמאס לה מתפקידה כ"שק החבטות" של מבקרי מטא. היא גם רואה את התנועה שעושה צוקרברג לכיוון המטאוורס כפרויקט רב־שנתי שהיא לא ששה לקראתו, בין היתר בגלל שהוא לא כולל שימוש בחוזקות הליבה - בניית עסק המבוסס על פרסומות.

אנשים הקרובים לסנדברג אומרים שבעוד שהבדיקה המתקיימת בחודשים האחרונים מטרידה אותה, לא זו הסיבה להחלטתה לעזוב את החברה בהמשך השנה.

"שריל לא השתמשה באופן לא ראוי במשאבי החברה בקשר לתכנון החתונה שלה", אמרה דוברת של סנדברג בשבוע שעבר.

דוברת של מטא סירבה להגיב לכתבה זו.

לא ניתן היה לקבוע מה הניע את החקירה על פעולותיה, שהחלה בסתיו. כמה אנשים הקרובים לחברה אמרו שסוגים כאלה של חששות בנוגע לסנדברג כבר מסתובבים זמן מה. הם אמרו שככל שהיה נראה שכוחה של סנדברג בחברה נשחק בשנים האחרונות, למבקרים פנימיים נהיה יותר קל להביע חוסר סיפוק מסגנון הניהול שלה.

העובדה שסנדברג וגם צוקרברג השתמשו בכספי החברה לכמה עניינים פרטיים אינה סוד. החברה כבר מפרסמת גילויים גדולים על השימוש במשאבי חברה שלה ושל צוקרברג לצרכים אישיים מסוימים. סנדברג גם הזכירה כמה עובדים של פייסבוק בעמוד התודות של הספר שלה.

סנדברג עשויה להתבקש להחזיר לחברה תשלום על זמן העובדים שהוצא על עבודה אישית שלה, כך אמרו חלק מהאנשים. כמה אנשים במטא המכירים את החקירה חוששים שהתנהגותה של סנדברג הפרה את כללי רשות ניירות ערך (SEC) במידה וסנדברג השתמשה במשאבי החברה לנושאים אישיים ללא פרסום גילויים מספקים, אם כי עדיין לא ברור מה עלולות להיות הפרות כאלה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

הדירקטוריון אישר לסנדברג לפעול כך?

דיוויד לארקר, פרופסור בביה"ס לעסקים סטנפורד המתמקד במשילות תאגידית, אמר שחברות משתנות מאחת לשנייה בסוגי ההטבות שהן מאשרות למנהלים בכירים, אבל מטוסים פרטיים ושירותי אבטחה לרוב כלולים בזה. ישנן חברות המשוות הטבות כאלה למקבילות אליהן כדי שיוכלו להישאר תחרותיות בנושא שכר הבכירים, בין אם בנושא השימוש במטוסים פרטיים, סיוע של יועצים פיננסיים, חברות בקאנטרי קלאב או דברים אחרים. אבל שימוש בעובדי חברה שאינם עוזרים בהגדרתם לנושאים אישיים הוא נדיר יותר וסביר להניח שמצריך אישור של הדירקטוריון, אמר לארקר.

כמה מחברי הדירקטוריון של מטא מתוסכלים מהאופן בו סנדברג ניהלה סיטואציה בה לחצה על צהובון בריטי לא לפרסם כתבה על החבר שלה לשעבר, מנכ"ל Activision Blizzard בובי קוטיק, וכן בעקבות צו הרחקה זמני שהוציאה נגדו ב־2014. הנושא הפך גם לחלק מחקירה יותר נרחבת, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

בעבר דיווח הג'ורנל על המקרה של קוטיק ובזמנו אמרה דוברת של מטא: "שריל סנדברג מעולם לא איימה על הקשרים העסקיים בין ה־MailOnline ופייסבוק על מנת להשפיע על החלטות עריכה". קוטיק אמר שלהבנתו הדיילי מייל לא פרסם את הכתבה בגלל שהייתה לא נכונה.

החקירה על פעילויותיה של סנדברג מתרחשת לאחר מאמץ מחודש בפייסבוק לשפר את הציות הרגולטורי בחברה, בעקבות הסדר בגובה 5 מיליארד דולר עם רשות הסחר הפדרלית (FTC) משנת 2019. פייסבוק העסיקה את מנהל הציות הראשון שלה בשנה שעברה במטרה לחזק איזונים ובלמים בחברה. חלקים מהחקירה על התנהגותה של סנדברג נעשו לאחר שיושמו במטא נהלי ציות מחמירים יותר, כך אמרו חלק מהאנשים.

צוקרברג ומנהלים אחרים בפייסבוק השתמשו לעתים במשאבי החברה, כולל מטוסים פרטיים וזמן של העובדים, על מנת לנהל את ענייניהם האישיים, כך ניתן ללמוד מדיווחים ל־SEC, מסמכים ציבוריים ואנשים המכירים את הנושא.

פייסבוק שילמה 9 מיליון דולר ב-2021 עבור האבטחה של סנדברג

המוניטין והביטחון של צוקרברג וסנדברג נראים במשך זמן רב קשורים בחבל טבור להצלחת החברה. פייסבוק העסיקה סוקרים מקצועיים על מנת לנתח את המוניטין האישי שלהם, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא, בגלל שהם נראו כקשורים לדימוי החברה באופן כללי.

אנשים הקרובים למנהלים אומרים שהרבה מהפעילויות שלהם - ושל מנהלים בחברות באופן כללי - אינן באופן בלעדי עסקיות או אישיות אלא קצת מזה וקצת מזה, וזה מעשיר אותם כמנהיגים באופן כללי ועוזר לחברה, כולל בגיוס עובדים.

צוקרברג וסנדברג שניהם משתמשים במטוסים פרטיים לנסיעות אישיות כחלק מתוכנית האבטחה האישית שלהם, על פי  כתב ההצבעה האחרון של פייסבוק. שני המנהלים גם מקבלים שירותי אבטחה אישיים בבתי המגורים שלהם וכן בזמן נסיעות פרטיות, במימון החברה.

ב־2021, שילמה פייסבוק כמעט 9 מיליון דולר עבור האבטחה של סנדברג בביתה ובזמן נסיעות אישיות ועוד 2.3 מיליון דולר בעלויות הקשורות לשימוש האישי שלה במטוסים פרטיים, כך כתוב בהצהרת הפרוקסי האחרונה של החברה. פייסבוק הוציאה 15.2 מיליון דולר על האבטחה של צוקרברג ועוד 1.6 מיליון דולר בעלויות טיסה אישיות עבורו.

עובדים של פייסבוק עזרו לסנדברג גם בזמן נסיעות לקידום הספר שלה וכן בתודות ל־Option B, היא מודה לעובדים רבים על סיועם בהכנת הספר. כמו כן, לא נדיר שעובדי פייסבוק עוזרים לסנדברג בעבודה הקשורה לקרן שלה ולעתים עוזרים במטלות הקשורות למשפחתה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

אנשים הקרובים לסנדברג אמרו שלעתים יותר יעיל לעבוד כך.

עובדי פייסבוק עבדו גם על פרויקטים של צוקרברג, כולל נסיעה שלו ב־2017 ל־30 מדינות בארה"ב, על פי רישומים הנגישים לציבור. בעצירה אחת בפארק הקרחונים הלאומי במונטנה, הצטרפו לצוקרברג לפחות שלושה עובדי פייסבוק במשרה מלאה, על פי דיווחים הנגישים לציבור.

בזמנו, הוא הגדיר את הנסיעה כ"אתגר אישי".