נפתלי בנט | פרשנות

הקואליציה מתפרקת, ועכשיו הכדור עובר לידיים של לפיד

ח"כ ניר אורבך חתם בפועל על תאריך הפטירה של הממשלה • כעת, לפיד נדרש להחליט: האם להמשיך ולנסות "ליישר" את חברי הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי ומאזן גנאים שהודיעו שיתנגדו לחוק יו"ש, או להמשיך ולהקצין לשמאל כדי שחברי הכנסת מימין יפעלו להפיל את הממשלה וכך הוא יכהן כראש ממשלת המעבר עד לבחירות

ראש הממשלה בנט ושר החוץ וראש הממשלה החליפי לפיד / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
ראש הממשלה בנט ושר החוץ וראש הממשלה החליפי לפיד / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

במקום לחגוג שנה להקמת הממשלה, קיבל היום (ב') בנט את הודעת ח"כ ניר אורבך לפיה הוא פורש מהקואליציה ובזאת הפך לחבר הכנסת השלישי הפורש ממפלגת ימינה מאז ההשבעה. בנט איבד אחיזה במפלגה המצומצמת לכתחילה, ונותר עם שלושה שותפים בלבד: מתן כהנא, איילת שקד ואביר קארה וללא קואליציה מתפקדת. ממשלה שהחלה את דרכה עם פרישת עמיחי שיקלי במחאה על שינוי הכיוון של ימינה, מסיימת את דרכה בידיים של חבר כנסת נוסף מהמפלגה שלא הסכים לשלם את המחיר הפוליטי הכרוך בהמשך קיומה.

אורבך לא הציג לבנט אולטימטום ולא הציע דרך שבה הממשלה הקיימת תוכל לחזור ולתפקד אלא בפועל חתם על תאריך הפטירה שלה, והוסיף כי הוא פועל להקמת ממשלה לאומית עוד בכנסת הזו ובינתיים משהה את קידום החוק לפיזור הכנסת. הרקע להודעת אורבך היא פגישה קשה מאוד שקיים מוקדם יותר עם בנט למרות הדרך הארוכה שהלכו יחד. התחזיות על יכולתו של בנט לשמר את אורבך קרוב התבדו ואכן בימינה מיהרו להודיע לאחר הפגישה הבוקר כי "איבדו שליטה על אורבך".

בזמן שבנט היה מוכן לשלם מחירים פוליטיים כדי לשבת על כיסא ראש הממשלה ואף להפר חלק מהבטחות הבחירות המשמעותיות ביותר שנתן, הוא גילה כעבור שנה שהוא כמעט לבד. אנשי הלשכה שלו פרשו בזה אחר זה וכך גם חבריו למפלגה שהפסידו בכל הזירות וחתכו הפסדים: אלון דוידי, עמיחי שקלי, עידית סילמן, וכעת גם אורבך וכן חברי רשימה נוספים שפרשו ממנה עם הזמן. בימינה אמנם טענו כי אורבך נותן מאחורי הקלעים אורכה עד לסוף יוני והעברת חוק יו"ש, אלא שמקורבי אורבך טוענים: ניתן שבוע בלבד.

לפיד נדרש לחשוב על המשך הדרך

אם נערוך חישוב פשוט, באופוזיציה חברים היום 61 חברי כנסת ובקואליציה יש 59 חברים בלבד, כולל מיכאל ביטון, ג'ידא רינאווי זועבי ומאזן גנאים, שמקשים עליה לפעול. ביטון לא מצביע עם הקואליציה והשניים האחרים מסרבים לתמוך בחוק יו"ש. הקואליציה כבר לא מתפקדת ולראיה משכה היום את כל החוקים מסדר יומה וכך תעשה גם בימים הבאים, שכן ללא תמיכת האופוזיציה - אין לה את הרוב הנדרש כדי לתפקד ולמשול. במצב כזה, אם להודות על האמת, ללא תמיכת הרוב בכנסת לקואליציה כבר אין זכות קיום.

וכעת הכדור עובר לידיו של ראש הממשלה החליפי ובפוטנציאל. אצל לפיד נדרשים עכשיו לעשות חישוב מסלול מחדש: האם להמשיך ולנסות "ליישר" את חברי הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי ומאזן גנאים שהודיעו שיתנגדו לחוק יו"ש, או להמשיך ולהקצין לשמאל כדי שחברי הכנסת מימין יפעלו להפיל את הממשלה וכך הוא יכהן כראש ממשלת המעבר עד לבחירות. לפיד, שעבד קשה בתחזוק חברי הכנסת הערבים, נראה כאילו איבד שליטה על התהליך בשבועות האחרונים והבחירה הפוליטית שהוא נדרש לעשות כמעט מובנת מאליה. למרות זאת טוענים ביש עתיד כי הוא מנסה להוביל לפרישתם של גנאים ורינאווי זועבי ומאמין שכך תיסלל דרכו של אורבך חזרה לקואליציה הנוכחית.

מי שעוד יידרשו לחישוב מסלול מחדש הם חברי הכנסת בימין בקואליציה: חברי ימינה וחברי תקווה חדשה שיקבלו בחסות ניר אורבך הזדמנות להקמת ממשלה אחרת עוד בכנסת הזו. סער אמר היום ש"אם חלילה תקום ממשלת נתניהו-בן גביר הסכנה לאופיו של המשטר הדמוקרטי תהיה ברורה ומיידית", אך חבריו למפלגה כבר חושבים על דרכם.

גם בליכוד אין תמיכה חד משמעית בממשלה עוד בכנסת הזו, אך בשיחות בין אורבך לאנשי הימין באופוזיציה נידונה האפשרות הזו כמועדפת ביותר. אורבך סימן את סוף דרכה של ממשלת בנט, ועכשיו יכריעו חבריו האם תוקם ממשלה אחרת או שהכנסת תתפזר לבחירות ולפיד יצעד ללשכת רה"מ.