הבנק הפדרלי הודיע על העלאת ריבית חדה של 0.75% - הגבוהה ביותר מאז 1994

האינפלציה הרותחת שהגיעה במאי לשיא של 41 שנה הובילה את הבנק המרכזי בארה"ב להעלות את הריבית ב-0.75% • זהו שיעור ההעלאה הגבוה ביותר זה 28 שנה • בנוסף, הבנק הפחית את תחזית הצמיחה כלפי מטה • המדדים בוול סטריט מזנקים

יצליח להיאבק באינפלציה? ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Graeme Jennings
יצליח להיאבק באינפלציה? ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Graeme Jennings

בתום ישיבה בת יומיים חברי ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) החליטו על העלאת הריבית בארה"ב ב-0.75% - קצב העלאה הגבוה ביותר זה קרוב ל-30 שנה. שיעור הריבית עומד כעת בטווח שבין 1.5% ל-1.75%.

בתוך כך, הפד סיפק תחזית לריבית, לאינפלציה ולצמיחה מהן ניתן לגזור כי הסטגפלציה כבר כאן. עד סוף השנה הנוכחית תהיה הריבית ברמה של 3.4% (לעומת תחזית קודמת של 1.5%), ועד 2023 הפד צופה כי הריבית תעלה ל-3.8%. 

במקביל, הפד העלה את תחזית האינפלציה והנמיך את תחזית הצמיחה לכלכלה האמריקאית. הפד צופה כעת צמיחה של 1.7% ב-2022 לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 2.8%. התחזית עודכנה משמעותית מטה גם עבור 2023 ל-1.7% לעומת 2.2% בתחזית הקודמת כך שהפד למעשה צופה קיפאון בצמיחה. לגבי האינפלציה, הפד העלה את התחזית ל-5.2% עד סוף השנה לעומת תחזית קודמת של 4.2%ף אך לשנת 2023 הפד צופה אינפלציה של 2.6% בלבד.

אלא שבאופן מפתיע, או שלא, הפד צופה כי הריבית בשנת 2024 תרד לרמה של 2.8%. צריך לומר כי לפני התחלת גל העלאות הריבית של הפד, בשוק סברו כי מהלך העלאות הריבית יסתיים באופן מהיר מהצפוי והפד יאלץ להוריד ריבית בהמשך. האם זה יקרה ב-2024 או לפני? ימים יגידו.

לעת עתה, העלאת הריבית שהואצה הערב נובעת מהצורך להאיץ את ריסון האינפלציה שהגיעה בחודש מאי לשיא של 41 שנה - רמה של 8.6%. מהצד השני, העלאת הריבית עלולה לגרור את כלכלה האמריקאית למיתון. כבר ברבעון הראשון של 2022 הכלכלה האמריקאית רשמה התכווצות בתוצר, ועולה החשש כי העלאת הריבית תכביד עוד יותר. למעשה הפד הנמיך את תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית, מה שמשקף קיפאון בתוצר האמריקאי.

לפני פרסום נתוני האינפלציה לחודש מאי בשוק צפו כי הפד יעלה ריבית ב-0.5% כפי ששידר בהודעה הקודמת, "בהתאם לנתונים שיגיעו מהכלכלה". אלא שהחריגה מהתחזיות במאי האיצה במקבלי ההחלטות בפד להגביר את הקצב בכל הנוגע לריסון האינפלציה בייחוד כי מצבו של שוק העבודה האמריקאי נותר איתן.

יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר במסיבת העיתונאים לאחר הריבית כי שוק העבודה הדוק "באופן קיצוני", והפד נחוש לרסן את האינפלציה למען משקי הבית בארה"ב. "כבר בישיבה הקודמת אמרתי כי אם הכלכלה תציג נתונים רעים מהצפוי, כפי שהצביעו נתוני האינפלציה למאי, נאיץ את העלאת הריבית, וכך עשינו", אמר פאוול. 

יש לציין שהעלאת ריבית בשיעור של 0.75% היא צעד נדיר מאוד מצד הפד, כפי שרואים בגרף:

 
  

יחד עם זאת, פאוול אמר במסיבת העיתונאים כי הוא לא רואה שהעלאת ריבית בשיעור זה של 0.75% יהיה דבר שבשגרה. אלא שבשוק מעלים את אפשרות כי העלאה בשיעור דומה אכן תידרש על מנת לרסן את האינפלציה, והמהלך עלול לגרור את הכלכלה האמריקאית למיתון, שבתורו יאלץ את הפד להוריד את הריבית. בינתיים, בבנק האמריקאי צוברים נשק אחרי ריבית אפסית ששררה במשך שנים.