מפלה למקרון: איבד את הרוב שהיה למפלגתו בפרלמנט הצרפתי

לפי מדגמים שפורסמו בתום סיבוב הבחירות השני של הבחירות לאספה הלאומית, הבית התחתון של הפרלמנט הצרפתי, נשיא צרפת עמנואל מקרון איבד את הרוב בבית הנבחרים • התוצאות אינן סופיות, אך אם הן מדויקות מבחינת אובדן הרוב, המשמעות היא שמקרון ותנועתו יצטרכו לגבש קואליציה רחבה יותר

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, Michel Euler
נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, Michel Euler

נשיא צרפת עמנואל מקרון איבד את הרוב שהיה לתנועתו בבית הנבחרים הצרפתי, ועשוי להתקשות לבצע צעדי מדיניות משמעותיים בתקופת הכהונה השנייה שלו, שהחלה לפני כחודשיים; כך עולה ממדגמים שפורסמו הערב (א') בתום סיבוב הבחירות השני של הבחירות לאספה הלאומית, הבית התחתון של הפרלמנט. הקואליציה שרצה בבחירות לפרלמנט יחד עם מפלגתו של הנשיא קיבלה לפי התחזיות כ-224 מושבים, בעוד האופוזיציה מהשמאל שהתאחדה תחת מנהיגותו של ז'אן לוק מלנשון קיבלה 149 מושבים.

"החזית הלאומית" בהובלת מרין לה-פן, שהפסידה בבחירות לנשיאות, התחזקה משמעותית וקיבלה 89 מושבים, לפי המדגמים. בפעם הראשונה מאז הישג דומה של אביה לפני יותר מ-30 שנה, החזית הלאומית תוכל ליצור סיעה ולזכות בתקציבים בהתאם. בבחירות הקודמות קיבלה המפלגה רק שמונה מושבים.

התוצאות אינן סופיות, אך אם הן מדויקות מבחינת אובדן הרוב, המשמעות היא שמקרון ותנועתו יצטרכו לגבש קואליציה רחבה יותר, יחד עם מפלגות אחרות וחברי פרלמנט עצמאיים, שתהיה ככל הנראה יציבה פחות מזו שכיהנה בפרלמנט היוצא. עד כה זכתה תנועתו של מקרון, "הרפובליקה בתנועה!" לרוב מוחלט בפרלמנט, עם 308 מושבים, שסייע לה להעביר רפורמות שמקרון הבטיח לציבור. הנשיא הצרפתי ככל הנראה יצטרף לשתף פעולה עם מפלגת הרפובליקנים, המפלגה השמרנית במערכת הפוליטית הצרפתית, ולעצב את מדיניותו בהתאם.

משבר יוקר המחייה היה אחד הנושאים המרכזיים על סדר היום, ולמרות שהאינפלציה בצרפת היא מהנמוכות בגוש האירו, היא עדיין עמדה על קרוב ל-6% בחודש שעבר. בחודש שעבר מינה מקרון את ראשת הממשלה הראשונה מזה שלושה עשורים בצרפת, אליזבת בורן, והבטיח לציבור מאבק בעליית המחירים וכן ריכוך של רפורמות עבר שהבטיח, כמו העלאת גיל הפרישה ושינוי חוקי העבודה במדינה.