האחיות שמחברות בין יזמים למענקים שמגיעים להם: "האתגר הגדול ביותר מול הרשויות הוא המחסור במידע"

נילי שוחט ושרלי דר מרעננה • נילי היא בת 45, בזוגיות פלוס 2• שרלי בת 52, נשואה פלוס 3 • שותפות, מנהלות ובעלות "פאנד גורו" • "אמנם מתפרסמים תנאי הסף של כל מענק, אך ישנם פרמטרים ואמות מידה נוספים אותם לא תמיד מפרסמים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

נילי שוחט ושרלי דר, שותפות, מנהלות ובעלות ''פאנד גורו'' / צילום: יוני קלברמן
נילי שוחט ושרלי דר, שותפות, מנהלות ובעלות ''פאנד גורו'' / צילום: יוני קלברמן

נילי שוחט ושרלי דר, הן שתי אחיות, בעלות ניסיון של מעל עשור בהגשת יזמים וחברות (חברות טכנולוגיה, חברות תרופות וציוד רפואי, וחברות תעשייתיות שונות) למענקים שונים בישראל ובעולם. לפני כעשור הן תאחדו והתחילו לעסוק בייעוץ לחברות בתחום המענקים, באיתור מענקים והגשת בקשות למענקים. כך הן הקימו את חברת FundGuru, פלטפורמה טכנולוגית שמחברת בין חברות ויזמים למענקים ותוכניות סיוע.

חברות ועסקים רבים לא מודעים לקיומם של מענקים הקיימים בארץ ובעולם בשווי של מיליוני דולרים. מדובר במענקים בתחומים מגוונים, כגון: מענקים על מחקר ופיתוח, שיווק לחו"ל, שיתופי פעולה בין חברות ממדינות שונות, הקמת מפעלים, ציוד, גיוס עובדים ועוד.

"הפלטפורמה שבנינו", מסבירה שרלי "מבוססת על בינה מלאכותית לצורך יצירת התאמה בין המשתמש למענק המתאים לו". היום במאגר של פאנד גורו קיימים מעל ל-700 מענקים ממעל ב-27 מדינות. בימים אלו החברה עובדת על התרחבות לחו"ל, וסגירת שיתופי פעולה עם חברות בגרמניה ואנגליה.

"האתגר הגדול ביותר שלנו מול הרשויות הוא המחסור במידע שהן מפרסמות בנוגע למענקים", אומרת נילי. "אמנם מתפרסמים תנאי הסף של כל מענק, אך ישנם פרמטרים ואמות מידה נוספים אותם לא תמיד מפרסמים. למשל, איך הניקוד של המענק יתחלק ומה הפרמטרים שמעניינים את הרשות כשהיא מחליטה אם לתת לחברה את המענק. אותו דבר לגבי פרסום סטטיסטיקות. אם הרשויות היו מפרסמות כמה אנשים ניגשים, מה המענק הממוצע וכמה זכו בשנים קודמות, זה היה תורם משמעותית ביכולת לפרסם ולנבא את הסטטיסטיקה בצורה מדויקת יותר, ותורם גם לניגשים למענקים בקבלת ההחלטה אם בכלל שווה להשקיע ולגשת למענק, כמו גם תורם לרשויות שלא היו משקיעות משאבים גדולים בסינון חברות שאינן מתאימות למענק".

שרלי מספרת כי "הגיוס הראשוני להקמת הפלטפורמה בוצע בעזרת הון עצמי שלנו, ובשלב זה, אנו עדיין ממשיכות במימון באופן עצמאי. פועל יוצא מזה הוא שהתקציב מנוהל באופן קפדני על כל המשתמע מכך, לדוגמה: אנו לא מעסיקות ישירות עובדים רבים מדי ועובדות הרבה עם קבלני משנה. היו הצעות כבר להשקיע בפלטפורמה, אבל כרגע אנחנו מעדיפות עדיין לא להכניס משקיעים חיצוניים".

"מספר העסקים הכולל בישראל, במגזר העסקי בלבד", אומרת נילי. "עומד על כ-520 אלף עסקים, 99.5% מהם עסקים קטנים ובינוניים עד גודל של 100 שכירים לעסק. לכולם מגיעים מענקים. כך למשל יש מענק של העסקת עובדים חדשים והכשרתם בעסק, מענק שמגיע לכל עסק קיים ששוכר עובדים חדשים".

"מבחינת המענקים בישראל", מוסיפה שרלי. "מדובר על עשרות מיליארדים. למשל, התקציב של התמיכות וכל הסיוע של משרד הכלכלה עומד על מעל ל- 3 מיליארד ש"ח בשנה".

לסיכום משתפת נילי כי "פאנד גורו שואפת להיות גלובלית, כך שכל חברה תוכל לקבל מיפוי מקיף של כל המענקים המגיעים לה בעולם, כולל מענקים שמתאימים לחברות קשורות שלה בחו"ל וכולל גם קישור החברות לחברות ייעוץ לקבלת עזרה בהגשה למענקים השונים בעולם".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il