מדינות ה־G7 מרחיבות את הסנקציות ויאסרו לייבא זהב מרוסיה

זאת כחלק מהניסיון להעניש את רוסיה על פלישתה לאוקראינה • אנליסטים אומרים שהאיסור עלול להזניק את מחיר הזהב

מטילי זהב במפעל בקרסנויארסק / צילום: Reuters, ALEXANDER MANZYUK
מטילי זהב במפעל בקרסנויארסק / צילום: Reuters, ALEXANDER MANZYUK

ארה"ב, יחד עם שאר מדינות ה־G7, יאסרו על יבוא זהב רוסי כחלק מהרחבת משטר הסנקציות נגד מוסקבה, כך אמר פקיד ממשלה אמריקאי.

הצעד, שמגיע במסגרת פגישת מדינות ה־G7 שתימשך עד יום שלישי באלפים הבוואריים, הוא שלב חדש במאמץ להעניש את רוסיה על פלישתה לאוקראינה, כך אומר הגורם בממשל האמריקאי, שציין כי הזהב הוא סחורת היצוא השנייה בחשיבותה של הרוסים אחרי האנרגיה.

"ארה"ב גייסה את העולם לגבות מחיר משמעותי מרוסיה במהירות, כדי למנוע מפוטין את ההכנסות שהוא זקוק להן למימון המלחמה שלו", אמר הגורם. "הנשיא ג'ו ביידן ומנהיגי ה־G7 יסכימו להכריז על איסור יבוא של זהב חדש מרוסיה".

המטרה: לבודד את רוסיה מהכלכלה העולמית

התוקפנות של מוסקבה נגד אוקראינה היא האחד הנושאים המרכזיים שיידונו בפסגה בת שלושת הימים. בעוד שרוסיה נפגעה כלכלית מהסנקציות, היא עדיין מוכרת נפט וגז לסין, הודו ומדינות אחרות שלא לוקחות חלק במאמצי ההחרמה. מחירי הסחורות שעלו מאז החלה המלחמה עזרו לרוסים לקזז חלק מההשפעה של הסנקציות.

ביום שלישי, משרד האוצר האמריקאי יאכוף את האיסור על יבוא זהב חדש בניסיון "לבודד עוד יותר את רוסיה מהכלכלה העולמית", אמר הפקיד.

חברות אחרות ב־G7 לא פרסמו מה עמדתן לגבי האיסור, והגורם האמריקאי לא פירט מתי תהיה הכרזה רשמית בנושא. דובר של הממשלה הגרמנית, שכיום מחזיקה בנשיאות ה־G7 ומארחת את מפגש הפסגה, טרם הגיב לפנייה בנושא.

הבנק המרכזי של רוסיה מחזיק יותר מ־2,000 טונות של המתכת היקרה, השוות כ־140 מיליארד דולר ומהוות את מאגר הזהב החמישי בגודלו בעולם, על פי מועצת הזהב העולמית.

עשירית מהיצע הזהב של העולם

אנליסטים אומרים שהאיסור עלול להזניק את מחיר המתכת. בינתיים ברבעון זה ירדו מחירי הזהב בגלל הריבית הגבוהה והתחזקות הדולר האמריקאי. הירידות בזהב קרו למרות שהאינפלציה הגיעה לרמה הכי גבוהה שלה מזה כמה עשורים.

משקיעים אוהבים זהב בגלל יציבותו בזמנים של אי שקט, ומצפים שישמור על ערכו גם כשנכסים אחרים יורדים בערכם. האיסור על זהב רוסי "רק הולך להפוך את ההיצע למועט יותר, וזה אמור לסמן את המגמה של מה שיקרה עם זהב", אמר מייק בוטרוס, אסטרטג ב־DailyFX. רוסיה אחראית לבערך עשירית מההיצע העולמי של זהב.

דובר של הבית הלבן, ג'ון קירבי, סירב לפרט איזה פעולות נוספות יינקטו נגד רוסיה בפסגת המנהיגים. "יהיו הכרזות כלשהן", אמר לעיתונאים במטוסו של הנשיא ביידן כשטסו לגרמניה ביום שבת. "יהיו כמה הפגנות שרירים".