פסגת ה־G7: מחיר גג לנפט רוסי ו"תוכנית מרשל" לאוקראינה

פסגת ה-G7 מתקיימת בימים אלה בגרמניה. על הפרק: הכרזה על "תוכנית מרשל" לשיקום אוקראינה, קביעת מחיר־גג לנפט רוסי והשקעות בסך 600 מיליארד אירו בפרויקטי תשתית במדינות מתפתחות • הפסגה אמורה להסתיים בשורת מסיבות עיתונאים, בהן יוכרזו ההסכמות שהושגו בין המנהיגים

מנהיגי ה־G7 בגרמניה ביום ראשון / צילום: Reuters, POOL
מנהיגי ה־G7 בגרמניה ביום ראשון / צילום: Reuters, POOL

מנהיגי מדינות ה־G7 מתכנסים באלפים הבוואריים בימים אלה, לפסגה שנועדה לשדר אחדות מערבית כלפי רוסיה ולנסות להגביר את "תג המחיר הכלכלי" שנגבה ממנה כעונש על הפלישה לאוקראינה. על הפרק נמצאת הכרזה על "תוכנית מרשל" לשיקום אוקראינה, כפי שנעשה לגבי אירופה אחרי מלחמת העולם השנייה; קביעת מחיר־גג לנפט רוסי בניסיון להפחית את הכנסות הענק של רוסיה מהיצוא שלו וגם התקדמות באיסור על יבוא זהב מרוסיה. ראשי המדינות גם צפויים להציג אלטרנטיבה לסין, ולתוכנית "החגורה והדרך" שלה, בדמות השקעות בסך 600 מיליארד אירו בפרויקטי תשתית במדינות מתפתחות.

הפסגה נפתחה אתמול (א') עם חילופי הלצות בין רה"מ בריטניה בוריס ג'ונסון, שהגיע באיחור לשולחן הדיונים ותהה אם הצילום לעיתונות ייעשה עם הז'קטים (חום כבד שורר בגרמניה בימים אלה). "אנחנו חייבים להראות את השרירים שלנו נגד פוטין", אמר ג'ונסון. למעשה, זו אכן אחת המטרות העיקריות של הפסגה, שמארחת גרמניה בתפקיד הנשיאה הזמנית של הארגון, המונה גם את ארה"ב, בריטניה, צרפת, איטליה, יפן וקנדה, כמו גם את האיחוד אירופי כמשקיף.

ביום ב' אירחו מנהיגי ה־G7 את נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, בשידור וידאו מקייב, בו הוא הפציר בהם להגביר את משלוחי הנשק למדינה כדי לסייע במאבק נגד רוסיה. המנהיגים גם דנו בתוכניות שונות לחלץ מאוקראינה את יבול התבואה הנוכחי, שנמצא במחסנים ואינו יכול לצאת מנמל אודסה כבדרך כלל בגלל המצור הימי המוטל על המדינה על ידי רוסיה.

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון־דר־ליין אמרה בראיון מהפסגה כי מפגש G20 שיתקיים בבאלי בסתיו צריך להתקיים, גם אם יגיע אליו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "אנחנו צריכים להסתכל לו בעיניים ולהגיד מה אנחנו חושבים" אמרה פון־דר־ליין. רוסיה סולקה מפורום ה־G8 אחרי פלישתה לקרים ב־2014. הפסגה אמורה להסתיים בשורת מסיבות עיתונאים שיתקיימו ביום שלישי, ובהן יוכרזו ההסכמות שהושגו בין המנהיגים.