הונגריה והקונגרס האמריקאי מציבים מכשולים להסכם מס החברות הגלובלי

פקידים אמריקאים ומהאיחוד האירופי מנסים להחדיר מומנטום חדש למאמץ לקבוע מס חברות מינימלי כלל עולמי

ג'נט ילן, מזכירת מחלקת האוצר של ארצות הברית / צילום: Associated Press, Janet Yellen
ג'נט ילן, מזכירת מחלקת האוצר של ארצות הברית / צילום: Associated Press, Janet Yellen

פקידים אמריקאים ואירופאיים מנסים להחדיר מומנטום חדש ליוזמה העולמית להקמת מס חברות מינימלי, אבל מתקשים לנווט סביב סדרת מכשולים, בעיקר השליטה הדחוקה של הדמוקרטים בקונגרס והתנגדויותיה של הונגריה.

100 מיליון הדולר שהפילו את מוסקבה: כל מה שכדאי לדעת על פשיטת הרגל של רוסיה 
אלף דולר הפכו למיליונים: כמה הרוויח מי שהשקיע בהנפקת מיקרוסופט? 

כמעט 140 מדינות הסכימו בשנה שעברה להטיל מס מינימלי של 15% על חברות גדולות, ובכך סללו את הדרך לשינוי הגדול ביותר בחוקי המס במאה שנה. ההגעה לנקודה הזו לקחה שנים של משא ומתן שלעתים נראה היה שהיה קרוב לקריסה. כעת, שמונה חודשים אחר כך, הייתה התקדמות מועטה על כללים לאומיים משתנים ליישום המס.

ההחלטה של הונגריה למשוך את תמיכתה מהמס המינימלי משמעותה שהאיחוד האירופי לא יכול להתקדם בתוכניות ליישום המס ב־2024, למרות ששאר 26 המדינות החברות בגוש תומכות במהלך.

העמדה של הונגריה היא מקור לתסכול חדש מבחינת מדינות אירופאיות גדולות שהן התומכות הנלהבות ביותר במס החדש, כולל צרפת, שמחזיקה בנשיאות האיחוד האירופי במחצית הראשונה של השנה וקיוותה לנצל תפקיד זה כדי לקדם את יישום המס.

נשיא צרפת עמנואל מקרון דיבר עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן על הנושא בפגישה של מנהיגי האיחוד האירופי ביום שישי ואחר כך אמר לעיתונאים שהחברות האחרות בגוש יעבדו להסיר את הווטו, אם כי הוא הוסיף שהם יפעלו רק עד גבול מסוים.

"אנחנו יכולים להיות מעורבים באופן סביר אבל לא מעבר לזה", אמר מקרון.

הונגריה עשויה לנסות להשיג ויתורים בתחומים אחרים 

דיונים לא רשמיים צפויים להימשך, לעתים במקומות לא סבירים. שר החוץ ההונגרי פטר סיירטו אמר ביום שישי שימשיך שיחות על המס המינימלי בפגישה של חברות נאט"ו במדריד בימים רביעי וחמישי.

הונגריה הדגישה את עמדתה החדשה בכך שהעבירה החלטה בפרלמנט המתנגדת למס המינימום. הממשלה טוענת שאי הוודאות לגבי התחזיות הכלכליות באירופה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה הופכות את התקופה לתקופה לא מתאימה להעלאת מיסים.

הונגריה עלולה גם לנסות להשיג ויתורים בתחומים אחרים בה יש לה סכסוך עם האיחוד האירופי. בעבר התנגדה פולין למס המינימום מסיבות שונות, אבל לאחרונה שינתה את תפישתה.

השינוי הזה קרה לאחר ביקור בוורשה של שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן והסכם של האיחוד האירופי לשחרר 35.4 מיליארד אירו, כ־37.4 מיליארד דולר, בהלוואות ומענקים שיעזרו למדינה להשתקם ממגיפת הקורונה. האיחוד האירופי מעכב כספים שנועדו להונגריה.

ההתקדמות ביישום מס המינימום הייתה איטית בארה"ב. הדמוקרטים בקונגרס אמרו שהם מתכננים לקדם גבייה של המס המינימלי מחברות הנמצאות בארה"ב, אפילו בזמן שהתנגדותה של הונגריה מונעת מהאיחוד האירופי לפעול באופן דומה.

"אנו יורים לעצמנו ברגל"

"פולין והונגריה תמיד מנסות למצוא איזה נקודת מינוף כדי לסחוט מזה משהו", אמר חבר בית הנבחרים רון קיינד (דמוקרט מוויסקונסין). "אני חושב שבסופו של דבר הם הולכים לשנות את דעתם. כלומר, אני לא בטוח בדיוק מה הם מבקשים, אבל אני בטוח שהם מבקשים משהו ברגעים אלה ממש".

הסנאטור רוב פורטמן (רפובליקאי מאוהיו) אמר שעיכובי האיחוד האירופי צריכים לגרום לארה"ב לחשוב מחדש על הגישה שלה. בארה"ב יש מס מינימום של 10.5% על ההכנסה הזרה של חברות אמריקאיות, והתוכנית הדמוקרטית תעלה את המס הזה ותחמיר את הכללים לגבייתו לפני שמדינות אחרות יספיקו לפעול.

"אנו יורים לעצמנו ברגל כשאנחנו אומרים שאנחנו הולכים לשקול מס על החברות שלנו בזמן שמדינות אחרות לא עושות זאת", אמר פורטמן.

בארה"ב, מס המינימום צפוי להתקדם רק כחלק מסדר עדיפויות פיסקלי נרחב יותר של הנשיא ביידן, שלא יכול להתקדם בקונגרס ללא תמיכה של הרפובליקאים. אפילו בקרב הדמוקרטים, המאמץ מתעכב מכמה סיבות, כולל תלונות של הסנאטורים ג'ו מנצ'ין (דמוקרט ממערב ווירג'יניה) לגבי ההיקף והפרטים של תוכניות ההוצאה המוצעות.

מנצ'ין ודמוקרטים מתונים אחרים ביטאו מעט חשש לגבי השינויים במס הבינלאומי, ופקידי ממשל לחצו לכך שהחלק של ארה"ב בהסכם הבינלאומי ייכלל כחלק מכל תוכנית להגדלת הכנסות שיעשו הדמוקרטים. ההסכם עשוי להתגבש בקיץ, אבל הרוב הזעום של הדמוקרטים בבית ובסנאט הופך זאת לאתגר.

עשויים להיות יתרונות בלהיות המדינה הראשונה המיישמת את המס. על פי תנאי ההסכם מ־2021, מדינה שעושה את המהלך יכולה לגבות מיסים על רווחים של חברות המבוססות במקומות אחרים על מנת לוודא שהיא מגיעה ליעד של 15%, אם במקומות האחרים האלה לא נעשית גביית מיסים עצמאית.

ילן, באירוע ב־20 ביוני, אמרה שתהיה שמחה לראות את ארה"ב פועלת ראשונה והוסיפה שהאיחוד האירופי "מאוד קרוב להשיג זאת".

בסופו של דבר מדינות "שאומרות שהן לא רוצות להתקדם עם זה, ייראו שהחברות שלהן משלמות מיסים בכל מקרה והן לא מרוויחות מגביית המיסים הזו", אמרה ילן.

"זה מעולם לא היה אמור להיות מה שקורה בארה"ב ואני מאוד מקווה שנהיה ראשונים ושניים", אמרה, בהתייחסות לארה"ב ולאיחוד האירופי.

אנדרו דואהרן השתתף בהכנת הכתבה.