מועמדת להשתלטות: יומן אקסטנשנס משלימה התרסקות של 95% מההנפקה

חברת הרובוטיקה הרפואית דיווחה על הפסקת ההסכם עם המפיץ הבלעדי באירופה, על רקע צלילה חדה בהכנסות וזינוק בהפסדים • בקופת החברה מזומנים בהיקף כ-90 מיליון שקל

המכשיר של יומן אקסטנשנס / צילום: מצגת החברה
המכשיר של יומן אקסטנשנס / צילום: מצגת החברה

חברת הרובוטיקה הרפואית יומן אקסטנשנס  דיווחה השבוע כי היא מפסיקה הסכם עם המפיץ הבלעדי שלה באירופה, חברת Aesculap מקבוצת ב.בראון (B.Braun). החלטה זו מגיעה על רקע צלילה חדה בהכנסות יומן וזינוק בהפסדיה מאז הונפקה בבורסה לפני כשנה וחצי.

התוצאות המאכזבות הובילו לנפילת מניית יומן אקסטנשנס מאז הנפקתה בלא פחות מ-95%, מה שמקנה לה את התואר המפוקפק של ההנפקה הגרועה ביותר של מחזור 2020-2021. לחברה, שנסחרת בשווי של פחות מ-40 מיליון שקל, יש בקופה מזומנים בהיקף של כ-90 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון הראשון של 2022, מה שהופך אותה מועמדת לניסיונות השתלטות.

יומן אקסטנשנס פיתחה מערכות רובוטיות המאפשרות ניתוחים זעיר-פולשניים (כלומר ניתוחים המבוצעים מבלי לפתוח חתך גדול בגוף המטופל). נוסף על עלייה בצורך בניתוחים שחוסכים אשפוזים בבתי חולים, בוודאי לאחר התפרצות הקורונה, נראה היה כי למשקיעים קסמה העובדה שלמוצר החברה יש כבר אישורי שיווק בחו"ל והסכם הפצה עם חברת המכשור הרפואי הענקית ב.בראון, שהניב לה הכנסות של כ-19 מיליון שקל במחצית הראשונה של שנת 2020. על בסיס הכנסות אלה ביצעה החברה את הנפקתה בנובמבר אותה שנה, שבה גייסה כ-160 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-600 מיליון שקל.

לנוכח הצלחת ההנפקה טענה המנכ"לית והמייסדת של יומן אקסטנשנס, ד"ר תמר פרנקל, כי "זו חברת צמיחה אבל כזו שחושבת מאוד רחוק... אני לא יודעת מה יבוא קודם - הנפקה בנאסד"ק או מכירה".

ד''ר תמר פרנקל, מייסדת ומנכ''לית יומן אקסטנשנס / צילום: דודי מוסקוביץ
 ד''ר תמר פרנקל, מייסדת ומנכ''לית יומן אקסטנשנס / צילום: דודי מוסקוביץ

אלא שמיד לאחר ההנפקה בת"א התרחשה תפנית מהותית לרעה בעסקי החברה. את המחצית הראשונה של שנת 2021 סיימה יומן עם הכנסות של כמיליון שקל בלבד - ירידה של 94% לעומת התקופה המקבילה, ואת השנה החולפת כולה סייימה עם הפסד ענק של כ-54 מיליון שקל (כמעט כפול מב-2020).

החולשה נמשכה ברבעון הראשון של 2022, שבו עמדו הכנסות יומן על כ-400 אלף שקל בלבד, וההפסד על כ-13 מיליון שקל. ביומן תלו את האשמה, בין היתר, בחברת ההפצה המחזיקה בזכות לשיווק מוצריה באירופה, שהתעכבה לטענתה בהוצאה לפועל של תוכנית שיווק המוצר, ובהזמנותיה למוצרים נוספים. 

בימים הקרובים אמור להיכנס לחברה מנכ"ל חדש, רונן קסטרו, בעבר מנכ"ל חברת המכשור הרפואי אליום מדיקל, שגם היא לא ממש התרוממה כחברה בורסאית. הוא יחליף בתפקיד את פרנקל, שייסדה את החברה ומנהלת אותה בעשור האחרון. פרנקל מחזיקה 7% ממניות יומן, ו-6.5% נוספים מוחזקים על ידי הרופא המייסד עמיר סולד.

המנכ"לית פרנקל מסבירה כעת, כי "אנחנו לא יודעים בדיוק מדוע Aesculap לא הצליחו למכור את המוצר היטב. היו כמובן האתגרים של תקופת הקורונה, אבל באופן כללי קשה מאוד להחדיר טכנולוגיה חדשה. חיכינו תקופה לראות אם הנסיבות משתנות, אבל הבנו שאי אפשר לחכות יותר".

בעלי המניות המובילים בחברה הם עתליה שמלצר (בעלת השליטה בקבוצת הרכב, הביטוח והנדל"ן שלמה) ובנה אסי עם 18%, האחים רייק דרך חברת פליינג קרגו ובאופן ישיר - כ-10%, אלטשולר שחם - 7%, המשקיע הסיניים Ever Dilligent ו-Zi Zenghun (6.8% ו-6.5% בהתאמה) ומור השקעות (כ-6%). אף אחד מהגופים האלה לא מחויב באופן מיוחד לתחום העיסוק של החברה.