ע. ראש הסגל של הבית הלבן לשעבר: טראמפ ניסה לחטוף את ההגה ודרש שיסיעו אותו לגבעת הקפיטול ב־6 בינואר

על פי העדות בפני הקונגרס של קסידי הטצ'ינסון, טראמפ אמר לראש צוות השירות החשאי ששומר עליו "אני הנשיא המזורגג", ודרש "קח אותי לגבעת הקפיטול עכשיו" • לאחר שזה סירב, טראמפ ניסה לחטוף את ההגה ביד אחת וביד השנייה תפס את צווארו של איש השירות החשאי

ההסתערות על הקפיטול בוושינגטון, ב-6 בינואר 2021 / צילום: Shutterstock, Thomas Hengge
ההסתערות על הקפיטול בוושינגטון, ב-6 בינואר 2021 / צילום: Shutterstock, Thomas Hengge

עדות חדשה מגלה שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ ידע שחלק מתומכיו חמושים בעת שדחק בהם לצעוד לגבעת הקפיטול בארה"ב, והוא רצה להצטרף אליהם בניסיון לעצור את הניצחון בבחירות של הנשיא ג'ו ביידן.

● "דונלד טראמפ זמם לחולל הפיכה נגד חוקת ארה"ב" 
● ההלם שלאחר ההלם: שנה להסתערות על הקפיטול - טראמפ הולך ומתחזק

קסידי הטצ'ינסון, שבעבר הייתה עוזרת בכירה לראש הסגל של הבית הלבן מארק מדוס, העידה ביום שלישי בוועדת בית הנבחרים החוקרת את אירועי 6 בינואר 2021 על כך שנאמר לה שטראמפ רצה שיסיעו אותו לגבעת הקפיטול וניסה לחטוף את ההגה מידי נהג מטעם השירות החשאי כשבקשתו סורבה.

בסוף של עצרת שנערכה באמצע היום בגן האליפסה ב־6 בינואר, אמר הנשיא לתומכיו שיצטרף אליהם במצעד לעבר הקונגרס בזמן שהמחוקקים במבנה עסקו באישור ניצחונו בבחירות של ג'ו ביידן. בסופו של דבר טראמפ לא נסע שדרת פנסילבניה, אך עדותה של הטצ'ינסון גילתה באיזו מידה התאמץ להגיע לקפיטול. כמה מתומכיו של טראמפ עברו את קו השוטרים המגנים ופשטו על הבניין.

על פי עדותה של הטצ'ינסון, בכלי הרכב הנשיאותי המכונה "המפלצת" באותו יום, אמר טראמפ לרוברט אנגל, ראש צוות השירות החשאי המגן עליו: "אני הנשיא המזורגג, קח אותי לגבעת הקפיטול עכשיו". אנגל הגיב "אדוני, אנחנו צריכים לחזור לבית הלבן" ובנקודה זו טראמפ ניסה לחטוף את ההגה של המכונית והשתמש ביד החופשית שלו כדי לנסות לאחוז בצווארו של אנגל. סרטון מאותו יום מראה שטראמפ נסע במכונית מדגם Suburban שעברה הסבות, לא בקדילאק הגדולה יותר, ופקיד לשעבר אמר שבמכונית הקטנה קל יותר יחסית לנוסע מאחור לשלוח יד לעבר ההגה.

מנסים לקבוע האם טראמפ אחראי להתקפה הקטלנית על הקפיטול

השימוע ביום שלישי היה השישי במספר שעורכת וועדה מיוחדת מטעם בית הנבחרים המנסה לקבוע שטראמפ נושא באחריות להתקפה הקטלנית ב־6 בינואר ושהיא הייתה חלק ממזימה רבת מרכיבים להישאר בשלטון על ידי הסתת תומכיו לנסות להפריע להעברת השלטון המסודרת. זה קרה אחרי שטראמפ השמיע טענות חסרות בסיס על זיוף בחירות וניסה ללחוץ על פקידים פדרליים וברמת המדינה לפסול את ניצחונו של ביידן.

העדות של הטצ'ינסון באופן אישי ודרך קישור וידאו בזמן השימוע שארך שעתיים הייתה אחת הדרמטיות ביותר בסדרת המפגשים שהחלה הוועדה לערוך מאז מוקדם יותר החודש. הוועדה מורכבת ברובה מדמוקרטים אבל יש בה גם שני רפובליקאים.

הטצ'ינסון אמרה שהעדות שלה לגבי הנסיעה ברכב הנשיאותי הייתה מבוססת על תיאור המקרה מפיו של טוני אורנטו, סגן מנהל הסגל של הבית הלבן, שסיפר לה על המקרה בעת שאנגל היה נוכח. אורנטו רשום באתר של השירות החשאי כעוזר מנהל במשרד ההכשרה. דובר השירות החשאי אנתוני גוליילמי אמר שהסוכנות משתפת פעולה עם החקירה של הוועדה ותגיב באופן רשמי להאשמות שהושמעו ביום שלישי.

ברשת החברתית שהקים Truth Social, קרא טראמפ להאשמה שניסה לחטוף את ההגה "שקרית, במידה רבה כמו הוועדה עצמה". הוא הכחיש שפעל לא כשורה בהקשר לפרעות של אותו יום. טראמפ הודח על ידי בית הנבחרים על הסתה למרד אבל מאוחר יותר זוכה על ידי הסנאט.

חבר בית הנבחרים ג'יימי רסקין (דמוקרט ממרילנד), חבר בוועדה, אמר בריאיון לרשת CNN שאורנטו ואנגל תוחקרו על ידי הוועדה. כשנשאל אם הוועדה שאלה אותם על התקרית בלימוזינה, אמר שלא נכח בתחקורים שלהם. הוועדה לא הגיבה לבקשות תגובה.

עורך הדין של הטצ'ינסון, ג'ודי האנט, כתב בטוויטר שהלקוחה שלו "סיפרה מה שסיפרו לה. מי שמכירים את האפיזודה הזו צריכים גם הם להעיד תחת שבועה". הציוץ שלו היה בתגובה לדיווח של רשת NBC על פיו אנגל והנהג ברכב היו מוכנים להעיד שמה שתיארה הטצ'ינסון הוא לא מה שקרה.

מעולם לא הוגשה תביעה פלילית נגד נשיא ארה"ב

תובעים ממשרד התובע הכללי בוושינגטון, שמוביל חקירה מקבילה של משרד המשפטים לגבי הפרעות של 6 בינואר, צופים בעדויות בפני וועדת בית הנבחרים מקרוב. פקידים לשעבר שעבדו במשרד אומרים שהעדות מיום שלישי עשויה לספק עדות מספיקה להגשת תביעה פלילית נגד טראמפ, באישום שכולל מזימה לרמות את ארה"ב, הפרעה לאישור הבחירות, הסתה לפורענות או אפילו קשירת קשר למרד, אישום המוגש נגד מי שזוממים להשתמש בכוח על מנת להפיל את הממשלה או לפגוע בפעולתה.

אבל ההחלטה אם להגיש תביעה נגד טראמפ, רפובליקאי, היא יותר מורכבת מהשאלה אם תובעים חושבים שיש להם סיכוי לנצח בבית המשפט. מעולם לא הוגשה תביעה פלילית נגד אף נשיא, ותביעה נגד טראמפ בגין פעולות שעשה בימים האחרונים שלו בתפקיד תעלה שאלות משפטיות קשות.

"מדובר בהחלטה עצומה לתובע הכללי מריק גרלנד, החלטה מאוד קשה", אמר רנדל אליאסון, תובע פדרלי לשעבר. "היא כוללת הרבה יותר מאשר רק 'האם ניתן להוכיח את ההאשמה?' הוא חייב להתמודד עם זה, ואני לא חושב שהדברים שיוצאים מהשימועים משנים זאת כל כך".

דובר של משרד התובע הכללי של ארה"ב סירב להגיב. דובר של גרלנד אמר בעבר שהתובע הכללי צופה בשימועים, אבל לגבי יום שלישי סירב להגיב.

על פי העדות נראה שהבית הלבן היה מודע לסכנה צפויה

בתור העוזרת הבכירה ביותר של מדוס, היה להטצ'ינסון מבט ממעוף הציפור על האינטראקציה שבין טראמפ, מקורבים שלו כמו רודי ג'וליאני וחברי קונגרס. את תחילת דרכה בוושינגטון עשתה כמתלמדת אצל סטיב סקליז מלואיזיאנה, הרפובליקאי השני החזק ביותר בבית הנבחרים, וסנאטור טד קרוז (רפובליקאי מטקסס). היא גם עבדה במשרד לעניינים חקיקתיים, העובד כמקשר בין הבית הלבן ומחוקקים בגבעת הקפיטול.

העדות של הטצ'ינסון לוועדה של בית הנבחרים ציירה תמונה לפיה הבית הלבן היה מודע לאפשרות שתהיה סכנה ב־6 בינואר, כששני בתי הקונגרס הצטרפו כדי לאשר את ניצחונו של ביידן.

הטצ'ינסון נזכרה בשיחה עם מדוס מ־2 בינואר 2021, בה סיפרה שאמר לה ש"דברים עלולים להיעשות ממש, ממש גרועים ב־6 בינואר". מדוס אמר משפט זו מיד לאחר שיחה שהטצ'ינסון סיפרה שערכה עם ג'וליאני, ששימש אז כעורך הדין של טראמפ. בזמן הליכה מחוץ לבית הלבן, אמר לה ג'וליאני שב־7 בינואר "אנחנו הולכים לקפיטול, זה יהיה מעולה", העידה הטצ'ינסון.

סכינים, רובים ותרסיסי פלפל

גם למדוס וגם לטראמפ נאמר שבין מי שהיו בקהל בנאום של טראמפ בגן האליפסה ב־6 בינואר היו אנשים חמושים בסכינים, רובים, תרסיס פלפל וכלי נשק אחרים, על פי עדות וידאו של הטצ'ינסון. היא אומרת שהייתה נוכחת כשאורנטו סיפר למדוס על כלי הנשק. אורנטו אמר למדוס שהוא יידע את הנשיא לגבי הקהל החמוש, כך העידה הטצ'ינסון.

הטצ'ינסון העידה גם שג'וליאני ומדוס ביקשו חנינות נשיאותיות מטראמפ. אף אחד משניהם לא קיבלו את החנינה שביקשו. אדם המכיר את הנושא הכחיש שמדוס אי פעם ביקש חנינה נשיאותית אבל לא פירט מעבר לכך.

עורך הדין של מדוס, ג'ורג' טרוויליגר, אמר שהעדות של יום שלישי "לתפישתי לא הייתה עומדת בחמש דקות של חקירה נגדית אפילו בסיסית ביותר לגבי מאיפה הגיע הידע, מי אמר מה ולמי, והאם מדובר בידע ממקור ראשון וכיוצא באלה".

מדוס סירב לשתף פעולה עם זימונים ששלחה אליו הוועדה.

עורך דין של ג'וליאני לא הגיב לבקשת תגובה.

התנגדו לנסיונות טראמפ ללכת לקפיטול

ב־6 בינואר הטצ'ינסון אמרה שטראמפ היה מודאג מכך שמגנטומטרים מדירים את תומכיו מלהגיע לנאום שלו בגן האליפסה. היא אמרה ששמעה אותו אומר משהו כמו "לא אכפת לי שיש להם כלי נשק. הם לא פה כדי לפגוע בי. קחו את המגנטומטרים מפה, תנו לאנשים להיכנס, הם יוכלו לצעוד לקפיטול מפה".

הטצ'ינסון אמרה שפט צ'יפולונה, יועץ ראשי בבית הלבן, התנגד לכל ניסיון של טראמפ ללכת לקפיטול. "הולכים להאשים אותנו בכל פשע אפשרי אם אנחנו הולכים לאפשר את התנועה הזו", אמרה שצ'יפולונה אמר לה באותו בוקר.

כשסיים את נאומו מוקדם אחר הצהריים, אמר טראמפ לקהל שיצטרף אליהם בצעידה במורד שדרת פנסילבניה לקפיטול על מנת לעודד רפובליקאים לפסול את אישור נצחונו של ביידן.

ב־Truth Social ביום שלישי, כתב טראמפ שמעולם לא התלונן על גודל הקהל בנאום שלו בגן האליפסה.

מאוחר יותר, לאחר שהחלו הפרעות בקפיטול, נזכרה הטצ'ינסון שצ'יפולונה אמר למדוס שהם צריכים לדבר עם טראמפ ולעודד אותו לעשות משהו כדי לעצור את האלימות.

היא העידה ששמעה את צ'יפולונה, לאחר שיחה עם טראמפ, אומר למדוס ש"אנחנו צריכים לעשות משהו נוסף, הם ממש קוראים לכך שיתלו את סגן הנשיא המזורגג". סגן הנשיא מייק פנס דחה את בקשותיו של טראמפ שידחה אלקטורים מכמה מדינות בהן הפסיד.

מדוס השיב, "שמעת אותו פט, הוא חושב שזה מה שמגיע למייק. הוא לא חושב שהם עושים משהו לא כשורה", אמרה הטצ'ינסון.

זמן קצר אחר כך, ב־2:24 בצהריים, טראמפ פרסם ציוץ בו כתב: "למייק פנס לא היה האומץ לעשות מה שצריך כדי להגן על המדינה שלנו ועל החוקה שלנו".

טראמפ פרסם סרטון ב־4:17 אחרי הצהריים בו אמר לפורעים "ללכת הביתה בשקט".

מזועזע מהאלימות

הטצ'ינסון אמרה שפקידים בבית הלבן לחצו על טראמפ לנאום ב־7 בינואר ולגנות את המתקפה. היא אמרה שהפקידים חששו שהקבינט של טראמפ ופנס עלולים להתחיל את התהליך החוקתי במסגרת התיקון ה־25 שהיה שולל מהנשיא את סמכויותיו. טראמפ בסופו של דבר הסכים להקליט את הנאום הקצר, בו אמר שהוא מזועזע מהאלימות והכיר בכך שב־20 בינואר 2021 "יושבע ממשל חדש".

הטצ'ינסון אמרה שטראמפ היה מועד להתפרצויות זעם. במקרה אחד, אמרה שנעשה זועף לאחר ששמע ב־1 בדצמבר 2020 שמי שהיה אז התובע הכללי וויליאם באר אמר בריאיון של AP שהוא לא רואה עדויות לזיופים נרחבים בבחירות.

היא אומרת שנכנסה לחדר האוכל לא רחוק מהמשרד הסגלגל וראתה "קטשופ נוזל על הקיר, והייתה על הרצפה צלחת חרסינה מנופצת". אחד המלצרים אמר לה שטראמפ נעשה זועם כששמע מה אמר בריאיון התובע הכללי באר.

לקראת סוף השימוע, חברת בית הנבחרים ליז צ'ייני (רפובליקאית מוויומינג), סגנית יושב הראש של הוועדה, הציגה דברים שאמרו עדים לא מזוהים שתיארה כניסיונות להשפיע על עדותם. "הם הזכירו לי כמה פעמים שטראמפ כן קורא את התמלילים ופשוט לזכור זאת", אמר לוועדה אחד העדים האלה.

"דברים התנהלו רע מאוד לנשיא לשעבר היום", צייץ מנהל הסגל לשעבר והשליח המיוחד לצפון אירלנד מיק מלבאני. "הניחוש שלי היא שמכאן זה יהיה גרוע יותר", אמר. הוא התפטר ממשרתו יום אחרי הפרעות.

השתמש בזכות התיקון החמישי לחוקה

בוועדה הוקרנה עדות בווידאו של מייקל פלין, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של טראמפ שהציף את הרעיון לשנות את תוצאת הבחירות לטובת טראמפ. בסרטון, הזכיר פלין את זכותו במסגרת התיקון החמישי לחוקה לא להפליל את עצמו כמה פעמים כשנשאל שאלות על ידי צ'ייני, כולל "האם אתה מאמין שהאלימות ב־6 בינואר הייתה מוצדקת?" וכן "האם אתה מאמין בהעברה שלווה של השלטון בארה"ב?"

יושב ראש הוועדה בני תומפסון (דמוקרט ממיסיסיפי) אמר שהשימוע של יום שלישי נקבע לשעה מאוחרת בגלל שהטצ'ינסון נעשתה יותר גלויה בסבב השימועים האחרון בגלל שהחליפה את הייצוג המשפטי שלה. לאחרונה החליפה עורכי דין להאנט וויליאם ג'ורדן מהמשרד Alston & Bird, פקידים לשעבר במשרד המשפטים.

בהודעה, כתבו עורכי דינה של הטצ'ינסון שהיא "מאמינה שזו הייתה חובתה והאחריות שלה לספק לוועדה הבחנות כנות ומלאות של האירועים סביב 6 בינואר".

הטצ'ינסון כבר העידה בפני הוועדה כמה פעמים, וסיפקה עדות מגוף ראשון לגבי מה קרה בימים שלפני ההתקפה ולגבי האינטראקציות במשרד הסגלגל ב־6 בינואר. בשימוע מהעת האחרונה, חשפה בעדות ווידאו שכמה חברי קונגרס, כולם תומכים בטראמפ, ביקשו חנינות נשיאותיות.

אלכסה קורסה השתתפה בהכנת הכתבה.