נוריאל רוביני: המניות עלולות לצנוח ב-50%, המצב יהיה יותר גרוע לפני שנראה שיפור

לדברי פרופ' נוריאל רוביני, הכלכלה העולמית תתדרדר למצב חמור יותר משנות ה-70 או מהשפל הגדול • "רוב האנליסטים מעריכים שהבנקים המרכזיים ישארו ניציים, אבל אני לא בטוח בכך" הוא אומר

פרופ' נוריאל רוביני / צילום: Reuters, Yuri Gripas
פרופ' נוריאל רוביני / צילום: Reuters, Yuri Gripas

הכלכלן האמריקאי פרופ' נוריאל רוביני, מהבודדים שחזו את המשבר הכלכלי של 2008, טוען שהאינפלציה הגואה ברוב המדינות המפותחות נמצאת פה כדי להישאר, והיא לא קצרת טווח, כפי שחשבו בעבר. זאת למרות שבין אלו שהאמינו שהאינפלציה קצרת טווח נמנו בעבר בנקים מרכזיים ומקבלי החלטות. על רקע זה, מספק רוביני תחזית פסימית במיוחד לשוק המניות.

בטור דעה שפירסם באתר "MarketWatch" כתב רוביני כי העלייה באינפלציה לא נוצרה רק בצורה טבעית, על ידי שינויים בשוק והחלטות פיסקליות, אלא בעיקר בעקבות שינויים קיצוניים בשרשרת האספקה בשל הקורונה ומלחמת רוסיה-אוקראינה. החשיבות לסיבת העלייה באינפלציה לטענת רוביני, היא הסכנה המוגברת למיתון במצב זה.

● דיקן המוסד המוביל שמשוכנע: התחזיות של הפד נאיביות וארה"ב בדרך למיתון

נחיתה רכה או קשה?

האם מדיניות הפד והבנקים המרכזיים בארה"ב תוביל לנחיתה רכה או קשה? עד התקופה האחרונה, הבנקים היו מעריכים שהתוצאה תהיה נחיתה רכה, אבל כעת, אפילו יו"ר הפד, ג'רום פאוול, הודה שעלול להיות מיתון, ושיהיה מאתגר להשיג נחיתה רכה.

מעבר לכך, כלי החיזוי בו משתמשים בפד מראה היתכנות גבוהה לנחיתה קשה, ומספר גורמים בוול סטריט כבר מתכוננים למיתון.

החלטות הפד בנוגע לאינפלציה יתמתנו?

לדברי רוביני, אם הפד יקל את המדיניות, אנחנו צפויים לראות עלייה באינפלציה והתחממות של השוק - או סטגפלציה, תלוי אם יהיה יותר ביקוש או יותר היצע.

"רוב האנליסטים מעריכים שהבנקים המרכזיים ישארו ניציים, אבל אני לא בטוח בכך", אומר רוביני. "אני מאמין שהם יקבלו את עליית האינלפציה ואת הסטגפלציה שתבוא בעקבותיה, כי הם יבהלו מהנזק שייגרם להם ממיתון לאחר שנים של ריביות נמוכות".

עכשיו כשרוב האנליסטים מבינים שהנחיתה תהיה קשה, עולה שאלה חדשה: האם המיתון יהיה קצר ומידתי, או חמור?

מי שלא רצו להאמין שהנחיתה תהיה קשה, מחזיקים כעת גם באמונה שהמיתון יהיה מידתי. הם חושבים שהמצב הכלכלי היום לא חמור כמו המצב לפני המשבר הכלכלי של 2008, ולכן הסיכויים למיתון חמור נמוכים יותר, אבל לטענת רוביני, מדובר בהערכה שגויה.

אחת הסיבות לתחזית לפיה המיתון ילווה במשבר, היא שרמות החוב הציבורי והפרטי ביחד גבוהות היום בהרבה מבעבר, ועלו מכ-200% ב-1999, ל-350% כיום, עם עלייה חדה מאז תחילת הקורונה.

האם וול סטריט תתאושש מהשוק הדובי?

להערכת רוביני, שוק המניות ישקע אף יותר. במיתון רגיל, מניות נוטות לרדת ב-35%, אך בגלל שהמיתון המתקרב יהווה חלק מסטגפלציה, שוק המניות יצנח אפילו יותר, קרוב ל-50%.

בהמשך דבריו כותב רוביני כי בין אם המיתון יהיה חמור או מידתי, ההיסטוריה מראה שלשוק המניות יש עוד דרך ארוכה לפני שיתייצב - כלומר במצב הנוכחי, כל עלייה בשווקים אינה מעידה על התאוששות השוק.