מה מחפשת אפל ברשות הפלסטינית וקדחת המניות שהביאה את רובין הוד לסף חידלון

מה הביא את האיש הבכיר בתחום פיתוח השבבים באפל לעיירה בין רמאללה לשכם, איזה משטר השקעות חדש גזרה על עצמה קרן הענק ג׳נרל אטלנטיק, וכיצד פרשת מניות גיימסטופ כמעט והביאה לאובדנה של רובין הוד? • וגם: 15 שנה להשקת האייפון, הסוגיות המשפטיות של ה-NFT ומדור חדש פרי עטם של חוקרי אוניברסיטת ת"א • השבוע שהיה בעמודי ההייטק של גלובס

השבוע שהיה בהייטק / צילום: Shutterstock, sdecoret
השבוע שהיה בהייטק / צילום: Shutterstock, sdecoret

1 ביולי מסמן את ראשיתו של חודש חדש, לצד רבעון וגם חציון חדשים. זו גם נקודת המפנה שתסמן לאן פניו של ענף ההייטק: האם להאצה של פיטורי עובדים והמשך האטה בגיוסים, או דווקא אווירה אופטימית ונינוחה יותר שתביא את המשקיעים שגייסו את הונם בתקופת השפע לחזור ולפתוח את הכיס. אחרי ישיבה ממושכת על הגדר בחודשים האחרונים ייתכן שכמה מהם מעודדים מתחילתה של התאוששות בשווקים, וגם מספר המפוטרים מראה נסיגה מסוימת. אמנם, מספר החברות המפטרות יותר מהכפיל את עצמו בין מאי ליוני השנה, אך מספר המפוטרים בחודש שעבר דווקא ירד בכ-11%, כך על פי אתר Layoffs, האוסף נתונים על מפוטרי הייטק ברחבי העולם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק ובמדע במייל: הירשמו כאן

מאידך גיסא, לא מן הנמנע שהרע עוד לפנינו. מעבר לכמה משבי רוח אופטימיים בשוק ההון מהשבועיים האחרונים, שיעורי האינפלציה עדיין משתוללים - רק אתמול סיכם גוש האירו אינפלציה שנתית של 8.6%. התחזיות לסיום עליות הריבית בארה״ב נדחו בשנה לסוף 2023, ושלוחת הפדרל ריזרב במחוז אטלנטה מעריכה כי הצמיחה ברבעון השני של השנה ירדה ב-1%, לאחר ירידה דומה ברבעון שלפניו.

כעת, השוק נושא את עיניו לקראת אמצע יולי, אז יחלו ענקיות הטכנולוגיה לדווח במשך חודש על תוצאותיהן לרבעון השני של השנה ולספק תחזיות לרבעון השלישי. אמצע הרבעון הקרוב, אם כך, צפוי להתברר כנקודה קריטית בזמן שתסמן האם פנינו להחרפה נוספת במשבר הכלכלי או שמא להתאוששות מתונה.

הנה שמונה נושאים מעניינים שעסקנו בהם השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס:

אבי ה-M

ג'וני סרוג'י, סגן נשיא בכיר לטכנולוגיות חומרה של ענקית הטכנולוגיה האמריקאית, מספר לגלובס על ההחלטה להקים מרכז פיתוח ברשות הפלסטינית. סרוגי התייחס גם לתרומת המרכז של החברה בישראל לפיתוח גרסת הפרימיום של שבב M1 פורץ הדרך: "הצוות הישראלי נגע בכל נקודה, הוא היה קריטי עבורנו". וגם: הטיפ שלו למי שרוצה לעבוד בהייטק. ראיון בלעדי.

15 שנה לאייפון

בחודש ינואר 2007 סטיב ג'ובס הכריז על האייפון הראשון, שהתחיל להימכר ב-29 ביוני של אותה השנה. כמה אייפונים נמכרו עד כה, כמה אפל הרוויחה לאורך השנים ממכשירי ואיפה נמכרים הכי הרבה מכשירי אייפון? שאלות ותשובות.

פרשת גיימסטופ מגיעה לבית הנבחרים

פרקטיקות עסקיות בעייתיות, ניהול סיכונים לא ראוי והעדפה של צמיחה על פני יציבות. דוח של הוועדה לשירותים פיננסיים בבית הנבחרים האמריקאי בחן את אירועי ינואר 2021, וגילה כי שגעת מניית גיימסטופ  הקפיצה את הכנסות רובין הוד , אך גם כמעט חיסלה אותה.

״משטר השקעות חדש״

ביל פורד, מנכ"ל קרן הפרייבט אקוויטי ג'נרל אטלנטיק שמנהלת 79 מיליארד דולר, בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי: "ההון הביא ליצירת יותר מדי חברות שגייסו כי יכלו, ולא בגלל שהיו צריכות". על הגיוסים שנמשכים: "יזמים 'שיחקו' בטווחי מחירים גבוהים, וכעת מחפשים שותף לטווח ארוך". ועל גל הפיטורים שמזכיר את המספרים מפרוץ הקורונה: "עובדים ייפלטו לשוק, זה כמעט בלתי נמנע".

הסוגיות המשפטיות שמאחורי ה-NFT

מנהל בפלטפורמת ה-NFT הגדולה OpenSea הואשם כי רכש יצירות רגע לפני שהעלה אותן לאתר, ומכר אותן ברווח. הודעת משרד המשפטים האמריקאי כי האישום "נועד להכחיד את מסחר הפנים - בבורסה ובבלוקצ'יין", מעלה שאלות בסיסיות על העירוב בין התחומים. ה-NFT מגיע לבית המשפט.

פרדוקס מחיר המניה של פלייטיקה

רבע ממניות פלייטיקה  נמכרו בכ-50% מעל מחיר השוק - אז למה המניה הגיבה בירידה? קרן השקעות זרה שקנתה אשתקד את האתר הפיננסי אינווסטינג מת"א, רכשה חלק ממניות השליטה בחברת הגיימינג תמורת כ-2.2 מיליארד דולר. בעקבות העסקה מעריכים משקיעים בפלייטיקה כי ירד הסיכוי למכירת החברה כולה ולהצפת ערך קרובה לכלל בעלי המניות.

אלגוריתם ובוס

חוקרים שליוו מקרוב את חברת אובר כדוגמה לניהול האלגוריתמי שופכים אור על הצדדים הפחות מדוברים של השיטה: החברה שמנצלת את פערי המידע לטובתה, נהגים שמנסים להטעות את האלגוריתם, כי ממילא הם לא מרגישים שייכים. מה קורה לעובדים כשהמנהל הישיר שלהם הוא אלגוריתם? מדור חדש: "הפקולטה": מאמרים פרי עטם של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב.

ספיד דייטינג כפתרון למחסור העולמי בחיטה

חן ליכטנשטיין, סמנכ"ל הכספים והחדשנות של תאגיד החקלאות השוויצרי סינג'נטה, סבור שאיום משבר התזונה רלוונטי מתמיד אבל הוא משוכנע שהפתרון כבר אצלו: "לקחנו 500 חוות בסין שהן בפיגור של 40 שנה, הפכנו אותן להיי אנד והבאנו לעלייה דרמטית בתפוקה". ראיון גלובס.