טיקטוק | דעה

מה צריך לדעת על ענקית הדאטה והפרסום הסינית בייטדאנס

בייטדאנס הופכת במהירות לשחקנית האפליקציות המובילה בעולם, וליחידה שפעילה בהיקפים גדולים גם בעולם המערבי וגם בסין • לצד הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים מסרטונים, חדשות ושירות סטרימינג למוזיקה - היא גם מייצרת סכנות שצריכות להדאיג את הישראלים

 

 

אפליקציית טיקטוק על רקע הלוגו של בייטדאנס / צילום: Shutterstock
אפליקציית טיקטוק על רקע הלוגו של בייטדאנס / צילום: Shutterstock

 משה רדמן הוא מנכ"ל Anyverse, מרצה ומומחה בינלאומי לחדשנות וטכנולוגיה 

בשקט בשקט, מתחת לאף של כולנו, נוצרת בשנים האחרונות ענקית טק סינית שכבר עומדת בשורה אחת עם ענקיות הטק המערביות. זו לא עלי באבא, טנסנט או ביידו, אלא בייטדאנס (Bytedance), החברה האם של טיק טוק ושל עוד כמה אפליקציות מוצלחות. אמנם מדובר בחברה לא ממש מוכרת - בעיקר בשל היותה פרטית - אבל היא כוח עולה אדיר בתעשיית הטק והפרסום העולמי.

בייטדאנס הוקמה ב-2012, כלומר בת עשר בלבד, מה שלא מנע ממנה להגיע לממדים עצומים ולשרת כל חודש 2.2-2.5 מיליארד משתמשים ברחבי העולם באמצעות האפליקציות שלה. הגדולה מביניהן היא טיק טוק, שפועלת ברוב מדינות העולם, ועומדת על כ-1.5 מיליארד משתמשים פעילים בחודש.

בייטדאנס היא גם הבעלים של Douyin (הגרסה הסינית של טיק טוק), של Toutiao, פורטל החדשות המוביל בסין, ושל Resso, שירות סטרימינג חדש למוזיקה שמתחרה בספוטיפיי ואפל מיוזיק. למרות שכרגע הוא פעיל רק בברזיל, אינדונזיה והודו, הוא כבר רושם עשרות מיליוני משתמשים פעילים.

במהלך 2021 היו מספר דיווחים על גיוסי הון מצד בייטדאנס, אך בשל היותה חברה סינית פרטית, קשה לדעת עד כמה המספרים מהימנים. בכל מקרה, ההערכות מדברות על כך שהגיוסים האחרונים היו לפי שווי חברה של 350-400 מיליארד דולר, מה שממקם אותה בפסגת החברות הפרטיות מבחינת שווי שוק - הרבה לפני SpaceX ו-Stripe.

יותר מכך, זה ממקם אותה קרוב מאוד לשווי של מטא, שנסחרת בחודשים האחרונים סביב שווי של 400-450 מיליארד דולר. אותם דיווחים גם מדברים על כך שבייטדאנס עומדת כבר על הכנסות שנתיות של עשרות מיליארדי דולרים, מה שמכניס אותה למועדון אקסקלוסיבי מאוד.

החיבור לממשל הסיני

קשה לשים את האצבע בדיוק על הסיבות המדויקות שבגינן האפליקציות של בייטדאנס כל כך מוצלחות. אבל אין ספק ש"הרוטב הסודי" של החברה הוא יכולות הבינה המלאכותית שלה, והיכולת לייצר אלגוריתמים חכמים ואינטואיטיביים עד כדי כך שהאפליקציות שלה הן משהו שקשה לשבוע ממנו. אם אי פעם גללתם את הפיד שלכם בטיק טוק, ו"רגע אחרי" קלטתם שכבר עברה חצי שעה או שעה - אתם בוודאי מבינים על מה אני מדבר.

מלבד אפליקציות הווידאו, החדשות והמוזיקה שלה, בייטדאנס החלה להתעניין ולפעול אקטיבית בשנתיים האחרונות גם במטאוורס. הפעילות המשמעותית ביותר שהיא ביצעה בגזרה הזו הייתה הרכישה של Pico, יצרנית משקפי VR סינית, שנכון להיום נחשבת למתחרה המרכזית של מטא ביצור משקפיים איכותיים, במחיר יחסית נגיש. הרכישה בוצעה באוגוסט 2021, תמורת קצת יותר מ-750 מיליון דולר, ומאז נראה ש-Pico האיצה את פעילותה וצפויה לשחרר מספר מכשירים חדשים בשנה הקרובה.

בשבועות האחרונים בייטדאנס גם הודיעה שהיא רוכשת את חברת PoliQ, שמייצרת רשת חברתית שדומה קצת ל-Horizon Worlds של מטא, לעולמות וירטואליים (גם במובייל ובמחשב וגם ב-VR). זו רכישה לא גדולה של חברה לא גדולה, אבל בהחלט עוד קריאת כיוון בנוגע לרצון של בייטדאנס להמשיך להתרחב - וזה מוביל אותי לבעיה העיקרית עם בייטדאנס.

עם כל החדשנות של החברה והמוצרים האהובים שלה, ועם כל הכבוד לחברה שצמחה כל כך מהר לצמרת הטק העולמית תוך עשור בלבד, ראוי לציין שמעל בייטדאנס מרחפים גם לא מעט סימני שאלה - בעיקר סביב החיבור שלה לממשל הסיני, והגישה, לכאורה, שהיא נותנת לו למידע של מיליארדי המשתמשים שלה.

את השיח סביב בייטדאנס בכלל, ואפליקציית טיק טוק בפרט, התחיל נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בשנת 2020, כשפעל לאסור את פעילותה במדינתו, ולאחר מכן קידם סוג של מכירה כפויה של הפעילות הזו בארה"ב לאורקל.

לאחר החלפת הממשל נראה היה שהמומנטום השתנה, ושטיק טוק "נחלצה", אבל בחודשים האחרונים עולים שוב קולות למנוע את פעילותה בארה"ב או לכל הפחות לגרום לה להעביר את כל המידע על אזרחים אמריקאים לאחסון בארה"ב בלבד.

הקולות הללו גברו בחודש האחרון, בעקבות חשיפה ב-Buzzfeed news של כ-80 הקלטות משיחות פנימיות של עובדים בטיק טוק, שמהן עולה שלממשל הסיני בהחלט יש גישה, או לפחות הייתה גישה במועד ההקלטות, לכל הדאטה של משתמשי טיק טוק - ובכללם גם משתמשים אמריקאים. זה כולל הקלטות של עובדים שאומרים משפטים כמו "אפשר לראות הכול בסין", או התייחסות למהנדסים בסין שמחזיקים ב"סופר אדמין" לכל המערכות, עם גישה לכל הדאטה.

בתגובה, בייטדאנס הודיעה מיד עם חשיפת ההקלטות כי תעביר את כל המידע על אזרחים אמריקאים לאחסון בשרתים של אורקל בארה"ב - אבל אין עדות לכך שזה אכן קרה. בכל מקרה, בעיניי זה מעט מדי ומאוחר מדי - יהיה קשה מאוד לשכנע שאין לממשל הסיני כל מיני דרכים נסתרות (בעגה המקצועית זה נקרא Back Doors) לקוד ולדאטה.

מחיר ההתרחבות

טיק טוק בפרט, ובייטדאנס בכלל, היא כבר תופעה שאי אפשר לעצום מולה עיניים. מדובר בחברה סינית עם קשרים לא ברורים עם הממשל, שהופכת במהירות רבה להיות שחקנית האפליקציות המובילה בעולם והיחידה שפעילה בהיקפים גדולים מאוד גם בעולם המערבי וגם בסין (להזכירכם גוגל, מטא וחברות טק מערביות רבות אחרות לא פעילות בסין).

מה שבעיניי יותר מדאיג הוא שהחברה ממשיכה להתרחב - אפליקציית Resso היא דוגמה מעולה לכך, וכעת גם מהלכי המטאוורס שלה, שירות סטרימינג גיימינג חדש שהיא השיקה לאחרונה בטיק טוק ועוד. נכון שכל עוד לא הוכח פורמלית שהממשל הסיני בוחש בדאטה של טיק טוק ושאר האפליקציות שלה עומדת להם חזקת החפות, אבל הסיכונים גבוהים מכדי שנתעלם.

תחשבו על כמות מידע המיקום שהאפליקציות האלו אוספות, הווידאו והתמונות של המקומות הכי רגישים שניתן לחשוב עליהם או ההשפעה חסרת תקדים על ההתנהגות, מחשבה וטרנדים של מאות מיליוני בני נוער וילדים ברחבי העולם.

כל אלו, ובוודאי הפוטנציאל לבאות, מחייבים את ממשלת ישראל וממשלות מערביות בכלל לכל הפחות להיות מודעות לסיכונים, ולהחליט אם ואיך הן מנהלות אותם. גם חברות מסחריות צריכות להחליט אם ואיך הן משתפות פעולה עם ערוצי הפרסום האלו, שעל אף שהם אולי משתלמים במונחי החזר על השקעה - הם גם מסייעים להגדלת הדרקון הסיני, שלא בטוח שאנחנו רוצים לעזור לו לצמוח. אותו הדבר נכון גם לגבי כל אחד ואחת מאיתנו כהורים. אישית, זה מזכיר לי את הסרט "המועמד ממנצ'וריה", שבו סמל ראשון אמריקאי נופל בשבי הסיני במלחמת קוריאה, והסינים מהפנטים אותו והופכים אותו למתנקש שנשלח לרצוח את נשיא ארה"ב.

למען הסר ספק, זה לא שאני תמים וחושב שחברות טק מערביות לא צוברות אף הן כוח מוגזם על ידי שימוש בדאטה. אבל תמיד אעדיף חברה מערבית, כזו שמחויבת לחוקים דמוקרטיים, שאפשר להזמין אותה לשימוע אם רוצים, לקנוס אותה או לאסור עליה פעילות מסוימת - ולא חברה סינית, שהשקיפות והמרות שלה היא בעיקר כלפי הממשל הסיני, שהייתי שמח שלא יתקרב לבני הנוער והילדים, לדאטה ולתודעה של האזרחים שלנו.

נכון שזה יהיה מאוד לא פופולרי מצד אף ממשל למנוע שימוש באפליקציות כל כך אהודות, אבל לפעמים הנהגה צריכה לחשוב מה נכון לעשות, ולא רק מה מייצר אהדה או סימפטיה מצד בוחרים.