העומסים פחתו: הצלחה לניסוי כרטיס הנסיעה "חופשי־חודשי" ב־9 אירו בגרמניה

גרמניה סיבסדה בנדיבות את התחבורה הציבורית ורבע מהגרמנים מיהרו לרכוש כרטיס • כעת, אחרי כחודש ימים ניכר שהפקקים בערים רבות פחתו

כרטיס חופשי־חודשי לחודש יולי, פרנקפורט / צילום: Reuters, Arne Dedert
כרטיס חופשי־חודשי לחודש יולי, פרנקפורט / צילום: Reuters, Arne Dedert

בתחילת יוני החל בגרמניה מה שהוגדר כאחד מהניסויים התחבורתיים המשמעותיים ביותר שנעשו במדינה בשנים האחרונות - סבסוד מקיף של התחבורה הציבורית בעבור התושבים, עד לרמה שהיא כמעט בחינם. כחלק מהצעדים נגד הזינוק ביוקר המחייה במדינה, שבה האינפלציה עברה רף של 8%, החליטה הממשלה הגרמנית לסבסד כרטיס "חופשי־חודשי" שיהיה תקף בכל גרמניה ויעלה תשעה אירו לחודש בלבד.

לא פחות מ־21 מיליון גרמנים, אחד מכל ארבעה תושבים, רכשו את הכרטיס המוזל, המאפשר נסיעה חופשית בכל התחבורה המקומית והאזורית, מלבד רכבות בין־עירוניות מהירות. כעת, חודש אחרי שהחל, ישנם סימנים ראשונים לכך שהניסוי הצליח והממשלה אף שוקלת להמשיך את התוכנית, אך במתכונת אחרת.

תחזיות האימים על תחנות רכבת שיפונו מחשש לאירועי מנוסה המוניים, על רכבות שבהם נוסעים יידחסו כסרדינים או על קריסה של המערכת לא התממשו. אמנם בחג הפנקוסט פורסמו בתקשורת תמונות של תורי ענק בתחנות, וחלק מהרכבות ליעדים פופולריים כמו הים הבלטי או האיים הגרמנים בצפון התעכבו, בוטלו או לא הרשו לנוסעים נוספים לעלות - אך הבעיות שככו לאחר החג.

הגרמנים נהרו בכמויות לרכבות

הגרמנים נהרו להשתמש בתשתית שעד כה לא נוצלה במלואה. בברלין, למשל, ביקור באגמים במדינת ברנדנבורג הסמוכה, שהיה כרוך בכרטיסים יקרים יחסית, הפך לבילוי חינמי ותכוף. האי היוקרתי זילט הפך ליעד לפאנקיסטים שהתנחלו בכיכר המרכזית שליד תחנת הרכבת למה שכינו "קיץ של כאוס 2022".

אך חשוב יותר, נתונים ראשוניים שפורסמו בשבוע שעבר מצביעים על כך שעומסי התנועה בערים ברחבי גרמניה פחתו כתוצאה מהשימוש בכרטיס החדש.

סוכנות הידיעות הגרמנית ביצעה ניתוח ביחד עם חברת "טום־טום" לניווט לווייני, שהעלה כי ב־23 מתוך 26 הערים שנבדקו במהלך יוני חלה ירידה בעומס התנועה בשעות השיא, בהשוואה למועדים קודמים. המידע מצביע על כך ש"יש קשר ישיר לשימוש בכרטיס ה־9 אירו", הסיקו מחברי הדו"ח. "נהגים בילו פחות זמן על הכביש בנסיעה לעבודה או בחזרה ממנה בהשוואה למצב במאי כמעט בכל הערים שנבדקו".

ירידה צנועה אך מובהקת

הירידה בעומסים היא צנועה יחסית, אך מובהקת, לפי מומחי התחבורה של "טום־טום". השיפור הגדול ביותר נרשם בהמבורג ובוויסבאדן, עם ירידה של 14% ו־13%, בהתאמה. כלומר, במקום לעמוד שעה בפקק, תושבי הערים הללו עמדו רק 51 דקות.

כאמור, מדובר בתוצאות ראשוניות בלבד, והניסוי נמשך בחודשים יולי ואוגוסט. למרות שמדובר בתקופת הקיץ והחופשות המשפחתיות, תומכי הניסוי, שהוצע על ידי מפלגת "הירוקים" השותפה בקואליציה, מקווים כי הוא יסתיים בהצלחה. הממשלה כבר דנה באימוץ ארוך־טווח של מה שהיא מכנה "כרטיס־אקלים", כרטיס תחבורה חופשי־שנתי בעלות של 365 אירו. אמנם מדובר בעלות גבוהה פי שלושה מהכרטיס הנוכחי, אולם בממשלה מקווים כי הגרמנים יהיו מוכנים לשלם זאת, גם בעבור היתרונות הסביבתיים של שימוש בתחבורה ציבורית.

גם מבחינת האינפלציה לניסוי יש תוצאות חיוביות. שיעור האינפלציה בגרמניה ירד באופן מפתיע מ-8.7% ל-8.2% בחודש יוני, ורוב המומחים מסבירים את הירידה בכניסה לתוקף של החבילה הממשלתית שנועדה להילחם ביוקר המחייה. יחד עם הכרטיס השיקה הממשלה סבסוד של מחירי הבנזין והדיזל בתחנות. בגרמניה יש לפי הערכות כעשרה מיליון בעלי כרטיס חופשי־חודשי קיים, שעלותו בין 60 ל־90 אירו בחודש, והם קיבלו למעשה כסף חזרה מהמדינה.