לא בטוחים שהצעת העבודה שקיבלתם מספיק טובה? כך תבדקו אותה

כדי לבדוק אם הצעת העבודה שקיבלתם היא הטובה ביותר עבורכם, קודם כל תתעלמו מהשכר ומהגדרת התפקיד • במקום זאת, בדקו את האינפורמציה הבסיסית על המעסיק בפרופיל העסקי שלו בלינקדאין - אם בכלל יש לו כזה • לבסוף, רק אחרי בחינה יסודית של איכות הארגון, המוצר והעובדים - מגיע הזמן לבחון את התפקיד

תחשדו בחברות שאין להן דף בלינקדאין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
תחשדו בחברות שאין להן דף בלינקדאין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

בשבוע שעבר, בטור "תגידו מי המעסיק שלכם, נדע מה הערך שלכם בשוק העבודה", עסקתי בחשיבות הארגונים (צבא, אקדמיה, מעסיקים) בקביעת פוטנציאל הקריירה של עובדים ומנהלים.

כבכל שבוע, גם הפעם עלתה הטענה כי הטורים שלי שייכים לעולם העבודה הישן, בעוד שבזה החדש כבר מזמן מה שקובע הם הכישורים. "האם בהכרח כל בוגר טכניון עדיף על בוגר מכללה, האם עובד באינטל עדיף על עובד בסטארט-אפ, האם כל מי שהיה ב-8200 הוא מתכנת על חלל?" שאל אחד הקוראים וקינח במסקנה "אנחנו בשנת 2022 והגיע הזמן שנבחן כל מקרה לגופו ונפסיק להסתכל על שטויות".

גם בעולם החדש מסננים על פי ארגונים

לדאבוני, מעסיקים ממשיכים להסתכל על שטויות גם בשנת 2022, וכנראה ימשיכו בכך עוד שנים רבות, פשוט משום שהם לא מסוגלים לבחון כל מקרה לגופו, והאמת שהם גם לא צריכים. מסננות קודמות כבר עשו עבורם את העבודה, לכן מי שעבר את המסננת הצפופה של הטכניון עדיף על מסונני המכללות, כנ"ל לגבי מתכנת שעבר את הסינון של 8200. מעסיקים לא מחפשים רק מתכנתי "על חלל", הם מחפשים מתכנתים מספיק טובים, ומכיוון שהם יודעים איפה הם מסתובבים, סיכוי לא מבוטל שימצאו גם את ה-"על חלל".

ומה לגבי עובד אינטל אל מול עובד סטארט-אפ? להערכתי גם בדוגמה הזו התייחס השואל למתכנתים, ואכן מתכנת שעובד בסטארט-אפ עשוי להתאים הרבה יותר מזה שעובד באינטל, בפרט אם למד בטכניון ולהקתו ו/או שירת ב-8200. אבל לגבי הרוב המכריע של בעלי המקצוע האחרים, יוצאי אינטל נהנים מעדיפות גורפת על פני עובדי סטארט-אפים, שרבים מהם ייפסלו על הסף ולא יגיעו לראיון עבודה, רק בזכות תדמית הארגון.

תתעלמו מהשכר ומהגדרת התפקיד

אז איך יודעים אם הצעת העבודה שקיבלתם מספיק טובה? דבר ראשון - מתעלמים מהשכר ומהגדרת התפקיד ומתמקדים בחברה. התחילו בהבנת המוצר/שירות שהיא מפתחת/מוכרת, במספר העובדים, ובאיכות ההשכלה וההיסטוריה התעסוקתית של היזמים/עובדי המפתח בחברה. את האינפורמציה הבסיסית הזו אתם יכולים למצוא בקלות בלינקדאין, בוודאי כשמדובר בחברה טכנולוגית, או אחת שמנסה להתחזות לכזו, כשנורת האזהרה הראשונה - חברה שאין לה דף עסקי בלינקדאין.

זה בטח נשמע לכם מוזר, אבל יש המון מעסיקים עלומים בלינקדאין, כאשר לחלק לא מבוטל מהם אין זכר מחוץ ללינקדאין, למעט (אולי) כתובת במדריכי טלפון ועוד איזה לינק או שניים חסרי אינפורמציה משמעותית. יתרה מכך, לאחר בחינת אלפים רבים של פרופילים בלינקדאין, התופעה הזו מגיעה לא אחת בצרורות. כלומר, אנשים שהקריירה שלהם רצופה ארגונים עלומים שכאלה, עם דגש על הארגונים האחרונים בהם עבדו/עובדים.

באופן לא מפתיע, רבים מהארגונים האלה קטנטנים ולרוב מונים עד עשרה איש, כשהקדנציות בהן הן קצרות עד קצרצרות, לעיתים מספר חודשים. מה ניתן ללמוד מכך? בהנחה שבעלי הפרופילים האלה לא פברקו מעסיקים כדי לסתום חורים, והם אינם מאלה המשתוקקים לדלג בין חברות עלומות ורעועות - קרוב לוודאי שזאת אינדיקציה לא מחמיאה לגבי כל הארגונים ברשימה שלהם, אחרת מדוע הם לא מצליחים למצוא עבודה בחברות איכותיות, פרט לעובדה שעבדו שנים בחברות לא איכותיות? הרי גם אם הם מעדיפים ארגונים קטנים, אין סיבה שלא יצליחו למצוא ארגון יציב יותר, שמעסיק 30-40 עובדים ומספיק מקצועי כדי לייצר דף עסקי בלינקדאין.

השכלת אנשי המפתח

יחד עם זאת, דף עסקי אינו ערובה לכך שהחברה מספיק איכותית, לכן חייבים לבחון את המוצר ואיכות עובדי המפתח (איכות השכלתם מסייעת לאתר חברות המתחזות להייטק), הוותק של העובדים (תחלופה גבוהה מרמזת על בעיה יסודית), גודל החברה, הלקוחות האסטרטגיים, המעמד התחרותי, המיצוב שלה בשוק ועוד. איסוף מידע באמצעות רשת הקשרים גם הוא יכול לסייע רבות לבחינת איכות הארגון, לרבות שיחות עם עובדים/עובדים לשעבר.

כאשר כל הנ"ל מעידים על חברה מספיק טובה, זה הזמן לבחון את התפקיד, את הסיכוי להצליח בו, את פוטנציאל ההתפתחות והקידום (מקצועי או ניהולי), שהרי קידום אמיתי הוא כמעט אך ורק בתוך החברה בה עובדים.

משהגעתם למסקנה שעבודה בחברה הזו היא הצעד הנכון להגשמת מטרות הקריירה שלכם בטווח הארוך, זה הזמן לבחון את השכר. רק קחו בחשבון שלעיתים שווה להתפשר עליו בטווח הקצר, לטובת תפקיד מקפצה שיניב שכר גבוה משמעותית בתפקידים הבאים.

מובטלים מתפשרים וממשיכים לחפש

ומה אם אתם מובטלים ואין לכם ברירה אלא להתפשר על חברה לא טובה? אין בעיה. תתחילו לעבוד ותמשיכו לחפש עבודה עד שתמצאו את הארגון הכי טוב שיהיה מוכן לקבל אתכם. כאמור, זו מקפצת הקריירה הטובה ביותר, המגדירה את ערך המותג שלכם ואת ערך השוק.

זכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם. בהצלחה.