למה האיחוד האירופי משקיע מיליארדים בסכר ענק באסיה?

האיחוד האירופי מתכנן להפוך למשקיע הגדול ביותר של הסכר הגבוה בעולם רוגון שבטג'יקיסטן • שר האנרגיה הטג'יקי דאליור ג'ומה עדכן בחודש שעבר כי עלותו הכוללת של פרויקט הסכר היא 8 מיליארד דולר • המטרה של בריסל, באמצעות השקעה זו, היא לבלום את ההשפעה הסינית והרוסית הגוברת במרכז אסיה

בנייה של תחנת הכח של סכר רוגון / צילום: By Sosh, wikimedia
בנייה של תחנת הכח של סכר רוגון / צילום: By Sosh, wikimedia

האיחוד האירופי מתכנן להפוך למשקיע הגדול ביותר של הסכר הגבוה בעולם "רוגון", שנמצא בטג'יקיסטן. כך אישרו בכירים באיחוד לסוכנות הידיעות רויטרס. המטרה של בריסל באמצעות השקעה זו היא לבלום את ההשפעה הסינית והרוסית הגוברת במרכז אסיה.

● קזחסטן תמכה באוקראינה, בתגובה פוטין חסם את יצוא הנפט שלה

סכר "רוגון" נבנה על נהר ואחש בדרום טג'יקיסטן, כ-110 ק"מ מהבירה דושנבה, ומטרתו ייצור אנרגיה הידרואלקטרית. התכנון של המיזם החל למעשה כבר בעידן הסובייטי, בשנת 1976, אך התפרקות ברית המועצות הובילה למעשה גם להפסקת התוכנית. טג'יקיסטן העצמאית המשיכה בעצלתיים, עד שבשנת 2016 הפרויקט התחדש ביתר שאת.

הסכר אמנם מהווה מקור למתיחות עם השכנה ממערב אוזבקיסטן, שחוששת מפגיעה בגידולי הכותנה בשטחה - אך סוגיה זו בטלה בשישים מול החשש של האיחוד האירופי מתוכנית "החגורה והדרך" של בייג'ין. באמצעות מיזם זה, בייג'ין מזהה הזדמנויות במדינות נחשלות במרכז אסיה, דוגמת טג'יקיסטן ואפגניסטן תחת משטר הטאליבן, וביבשות נוספות כמו אפריקה, ויוצרת תלות בה באמצעות הלוואות בהיקף אדיר במושגי המדינות הללו.

במקרה של טג'יקיסטן, כל הגורמים הבינלאומיים מבינים את מצבה הסבוך מאספקטים שונים, בהם היות הטג'יקים מעין "עוף מוזר" בלב אסיה: עם דובר פרסית ממוצא איראני, בניגוד לחלק גדול מעמי מרכז אסיה שהם ממוצא טורקי. עם זאת, ההזדמנות הגדול בהשפעה דרך ההשקעה בסכר רוגון באה בעקבות המצב הכלכלי של דושנבה.

86% מהזיהום בכול טג'יקיסטן בא מהעיר דושנבה

לאורך שני העשורים עברה טג'יקיסטן תהליך כלכלי משמעותי: שיעור האבטלה צנח מ־83% בשנת 2000 ל־26.5% ב־2021, כאשר בתקופה זו הכלכלה צמחה בכ־7% מדי שנה. אולם, השלטון הריכוזי של הנשיא אמומאלי רחמון שעומד בשלטון מאז 1992 גרם לכך שכוחו של המגזר הפרטי נותר מוגבל, וקצב מקומות העבודה החדשים לא עמד בגידול באוכלוסייה. ביטוי לנחשלות של טג'יקיסטן בא לידי ביטוי באזורים הכפריים שבהם שיעור העוני גבוה, ולפי נתוני הבנק העולמי - רק ל־36% מהאוכלוסייה הכפרית בטג'יקיסטן היא בעלת גישה למי שתייה בטוחים.

מעבר לכך, דושנבה נחשבת לעיר מזוהמת ברמה קיצונית, בעקבות תעשיית המלט, תחנות כוח פחמיות ובתי מלאכה מזהמים. בשנת 2018, מקור 86% מהזיהום ברחבי טג'יקיסטן היה מדושנבה. לפי נתוני הבנק העולמי, ההתחממות הגלובלית ואסונות טבע שהתרחשו בין השנים 2016-1992 הובילו לפגיעה בהיקף 1.8 מיליארד דולר בתמ"ג של טג'יקיסטן בת ה־7 מיליון אזרחים.

תחנת הכוח ההידרואלקטרית של רוגון נועדה בדיוק למטרה זו: לספק עצמאות אנרגטית מלאה לטג'יקיסטן. דובר בנק ההשקעות האירופי (EIB) אישר כי המועצה האירופית פנתה לארגון שאמון על ההשקעות האירופיות, כדי שיאשר את המימון שיהפוך את האיחוד למשקיע הגדול ביותר בפרויקט שמי שאמונה על בנייתו היא החברה האיטלקית Webuild.

דובר בנק ההשקעות סירב לציין את היקף ההשקעה, אך שר האנרגיה הטג'יקי דאליור ג'ומה כבר עדכן בחודש שעבר כי עלותו הכוללת של פרויקט רוגון היא 8 מיליארד דולר - כאשר 3 מיליארד דולר כבר הושקעו באמצעות הנפקת אגרות חוב והלוואות שנטלה ממשלת טג'יקיסטן. ככלל, הבנק האירופי השקיע במרכז אסיה 182 מיליון אירו בין השנים 2020-2014.

בבריסל מזהים כעת, כאמור, הזדמנות לא רק לבלום את יוזמת "החגורה והדרך" הסינית המזהמת אלא גם לתת למוסקבה "מכה" מכיוון שהיא לא צפתה, שהרי הנפט מהווה את עיקר היבוא הטג'יקי מרוסיה. בדרך זו, מאמינים בבריסל כי יוחרף בידודה של מוסקבה, אף שביקורו הראשון של הנשיא ולדימיר פוטין מחוץ לרוסיה לאחר הפלישה לאוקראינה - התרחש בדושנבה ב־28 ביוני.

הרחקתה של רוסיה מהזדמנות להגברת התלות הטג'יקית במוסקבה מתווספת לתוכנית השקעה בתשתיות שהאיחוד האירופי חשף בדצמבר האחרון, שבמסגרתו יושקע סך כולל של 300 מיליארד אירו. המטרה, לפחות ברמה ההצהרתית, היא לספק מענה "ירוק" יותר ליוזמת החגורה והדרך הסינית.