התשובה למאסק והיערכות לבחירות בישראל: כך עתידה טוויטר להילחם בבוטים ובספאם

מדי יום, הרשת החברתית טוויטר מסירה מעל למיליון חשבונות ספאם זמן קצר בעת ולאחר יצירתם • ואיך טוויטר נערכת לקראת הבחירות הקרבות, גם בישראל?

טוויטר. לדברי החברה, מספר החשבונות המזויפים וחשבונות הספאם עומד על פחות מ-5% / צילום: Shutterstock, tanuha2001
טוויטר. לדברי החברה, מספר החשבונות המזויפים וחשבונות הספאם עומד על פחות מ-5% / צילום: Shutterstock, tanuha2001

הרשת החברתית טוויטר עדיין עומדת בסימן שאלה מסביב לרכישת אילון מאסק, כשהסוגייה שלא נפתרה היא סוגיית הבוטים והספאם. מאסק הודיע בחודשים האחרונים כי בכוונתו לרכוש את הרשת החברתית תמורת 44 מיליארד דולר, אך זהו לא הנתון הבעייתי. מאסק הצהיר כי הוא מקפיא את הרכישה, עד שיקבל את הנתונים הרשמיים על כמות המשתמשים המזויפים וחשבונות הספאם שיש ברשת החברתית. טוויטר טענה כי הנתון עומד על 5%, מאסק עדיין לא היה מרוצה.

מאז, מאסק קיבל גישה לנתונים היסטוריים על ציוצים. למעשה מדובר אנשים מצייצים על מאות מיליוני פעמים ביום בזירה בזמן אמת. מדעני נתונים מטילים ספק שמאסק יוכל להוציא מכך את המידע שהוא חפץ.

כעת, בתדריך עיתונאים מיוחד, טוויטר החליטה לעשות סדר בכל הסוגיה, לטענתה - בלי קשר בהכרח לרכישה, אלא בגלל ששיח הבוטים והספאם חיוני לציבור, בטח אם ישנם בחירות בכמה מדינות ברחבי העולם, וגם בישראל.

לידיעת מאסק: איך טוויטר מגדירה בוטים? ומדוע מומחים חיצוניים לא יוכלו להגיע לנתון לבד?

לדברי טוויטר, מספר החשבונות המזויפים וחשבונות הספאם עומד על פחות מ-5% מהמשתמשים הפעילים היומיים הניתנים למוניטזציה. כלל המשתמשים הפעילים היומיים, מוגדרים לפי החברה כך: אנשים, ארגונים וחשבונות שנכנסו ואושרו בדרך אחרת ונכנסנו לטוויטר בכל יום דרך האתר או האפליקציה. אותם משתמשים יכולים לראות את המודעות או מוצרי טוויטר בתשלום - או במילים אחרות, אפשר לעשות עליהם כסף.

למרות זאת, בטוויטר מבינים כי למרות כל העבודה, הם לא מצפים לתפוס את כל הספאם שיש ברשת החברתית. בתדריך הוסבר כי כשהם חושבים על איך לדווח לוול סטריט את המספרים הללו, הם רוצים גם להתייחס ולהתחשב בעובדה שהם לא מצליחים לתפוס את כל הספאם, ולכן זה המספר. לדבריהם, ההערכות הפנימיות של החברה מצביעות כי המספר נמוך יותר מ-5%.

נשאלת השאלה, מדוע מאסק לא יוכל לעשות את זה בעצמו ומדוע חוקרים חיצוניים מגיעים למספרים אחרים, גבוהים או נמוכים יותר? טוויטר חושפת את השיטה: בכל רבעון, יש בוחנים אנושיים שבקיאים במדיניות הספאם של החברה, ובודקים בצורה רנדומלית אלפי חשבונות, בעקביות ולאורך זמן, מתוך רשימת החשבונות הפעילים היומיים הניתנים למוניטיזציה. להבדיל מבוחנים חיצוניים, טוויטר משתמשת במידע פרטי גם, כמו מספרי טלפון, כתובות ip, חתימות דפדפן, כל מה שהחשבון עושה כשהוא פעיל. זה מידע שאינו פתוח לכולם.

בהליך זה צריך לזהות את המשתמשים שיכולים לראות פרסומות, וחלקים מזה אפשר להעריך בזכות המידע הפומבי. אבל מתי שהמשתמש פעיל אך אינו מצייץ בכלל, הם לא יופיעו בהערכות של חוקרים חיצוניים כי זה לא יעלה מהמידע הפומבי. אבל משתמשים אלו אכן רואים פרסומות, נאמר בתדריך.

טוויטר מתחייבת שלא לשתף את המידע הפרטי הזה עם אף חוקר חיצוני, כי משתמשים סומכים על החברה לעשות את זה. בתדריך נציגי טוויטר נשאלו האם המידע הפרטי הגיע למאסק, אך נציגי טוויטר אמרו שהם אינם יכולים להגיב ספציפית על המגעים לגבי הרכישה הפוטנציאלית של אילון מאסק (כך שלא ברור אם מאסק קיבל את כל המידע הנדרש). מה שכן, "אנחנו מצייתים באופן מלא לחובות שלנו במסגרת תנאי הרכישה". לצד זאת, נציגי טוויטר הוסיפו כי התדריך הזה לא נועד להיות מענה לרכישה, הם רוצים לתת את המידע העדכני ביותר בנושא ספאם ובוטים, וכי הם חושבים שיש המון שיח על בוטים ומניפולציה בלי קשר לרכישה.

הבחירות בישראל מתקרבות - איך נאבקים בספאם ומניפולציות?

בתדריך, נציגי טוויטר אמרו שהשיח על בוטים ומניפולציות עולה, בטח סביב תקופות בחירות - כפי שיש בקרוב בברזיל, בארצות הברית ובישראל. לכן החברה בחרה לעשות סדר סביב כל הנושא: לדברי טוויטר, המשימה שלהם זה להגן ולקדם את האותנטיות בשיחות בטוויטר. הדרך שלהם לעשות את זה הוא לזהות ולמנוע את השיח המניפולטיבי בזירה, לוודא שאנשים בעלי גישה למידע אמין והקשר אינפורמטיבי ולהפוך את החשבונות לאמינים וככאלו שאפשר לסמוך עליהם.

לכן השלב הראשון הוא לאפיין מהו בוט. לתפיסתם, בוטים הם "חשבונות אוטומטיים, לא יותר ולא פחות". אנשים הדביקו משמעות רעה לבוטים, אבל ישנם גם בוטים חיוביים - כמו בוטים למזג אוויר ובוטים שנותנים שירות לציבור. לכם הם הכריזו על עיצוב מיוחד לבוטים בספטמבר, 2021, שמראה את הבוטים בעיצוב אפור ועם כיתוב ברור שמדובר בבוט. כך למעשה משתמשים יוכלו לזהות שמדובר בבוט, ויכלו לקבל את המידע שהם רוצים. האבחנה שעושים בטוויטר היא "בוטים זו הגדרת חשבון. ספאם זו התנהגות".

בוטים טובים כפופים למדיניות הרשת החברתית והם משתמשים ב-api של החברה כדי לפרסם או לפעול בטוויטר. החשבון יכול להיות אוטומטי באופן מלא או בצורה חלקית. לעומת זאת, בוטים רעים הם חשבונות אוטומטיים שעוסקים בהתנהגות ספאמרית, ובטוויטר מכנים זו כמניפולציה בפלטפורמה שלהם. הרעיון הוא להטעות אחרים, לשבש את החוויה או לפעול בפעולה אגרסיבית כדי לשנות את השיח. כיום, הבוטים הרעים הם לא רק סיפור של אנושי או לא אנושי, כך לפי החברה. הרשתות הללו משתמשים בשילוב של פעילות אנושית עם אוטומציה - וזה כמובן אסור בטוויטר.

מה ההגדרה של ספאם והתנהגות מניפולטיבית לפי טוויטר? שיתוף תוכן מפריע, זדוני או תוכן משוכפל, חשבונות מזויפים שנועדו לבלבל או מתנהגים בצורה לא אותנטית, שימוש בתהליכי אוטומטיזציה כדי להגביר את הלייקים והעוקבים, רשתות חשבונות שמקושרות לאדם אחד ונועדו לשנות ולהשפיע על שיח ושימוש בכלים של טוויטר כדי לפגוע בשיח כמו דיווחי שווא ועוד. ברגע שמצליחים לזהות את ההתנהגות הפסולה לפי טוויטר, אפשר לפעול כדי להסיר אותה ולהרחיק לצמיתות את מי שמקדם אותה ברשת החברתית.

שני התחומים שיש בהם הכי הרבה ספאם בטוויטר - פורנו וקריפטו

לפי החברה, מעל למיליון חשבונות ספאם מוסרים מדי יום זמן קצר לאחר יצירתם או בעודם נוצרים. רובם מוסרים בצורה אוטומטית. לצד זאת, החברה אומרת כי היא נועלת מיליוני חשבונות החשודים כספאם בכל שבוע, אותם חשבונות לא מצליחים לעבור מבדקי הזדהות אנושיים. במחצית הראשונה של שנת 2021, טוויטר פרסה 130 מיליון אתגרים נגד חשבונות שנחשדו כספאם, ירידה של כ-9% בהשוואה לששת החודשים הקודמים.

טוויטר מעוניינת לבחון את האיזון בתהליך הזה, שלא לפגוע במשתמש שמעוניין לחשוף מעט יותר תוכן והוא יכול להיחשד כבוט. נתון נוסף שהחברה חשפה - שני התחומים שיש בהם הכי הרבה ספאם אלו פורנו וקריפטו.