טוויטר | פרשנות

בין קנס של מיליארד דולר לעסקת פשרה: הסיכויים והסיכונים של ביטול עסקת טוויטר-מאסק

ההסברים של אילון מאסק לביטול עסקת הרכישה של טוויטר בתמורה ל-44 מיליארד דולר, ביניהם הרעה במצב החברה וטענות על מידע חסר בנוגע לחשבונות מזויפים, בעייתיים מבחינה משפטית ונראים כמו נסיונות להורדת המחיר ולהתפשר • בינתיים, טוויטר נערכת להגשת תביעה בדלוואר על נסיגתו של המיליארדר מהרכישה

חשבון הטוויטר של אילון מאסק / אילוסטרציה: Reuters, Dado Ruvic
חשבון הטוויטר של אילון מאסק / אילוסטרציה: Reuters, Dado Ruvic

היזם הסדרתי אילון מאסק הודיע בליל שישי כי מבחינתו, העסקה שנחתמה לרכישת טוויטר בתמורה ל-44 מיליארד דולר מבוטלת, אך בקהילת המשפט בארה״ב מעריכים כי זהו רק שלב נוסף בעסקת המכירה שכרגע עוברת לבית המשפט.

ברור לכל כי טוויטר, חברה הרשומה בדלאוור, תגיש במדינה תביעה נגד מאסק על נסיגה מהעסקה ותדרוש ממנו לשלם את הקנס בן מיליארד הדולר שאותו התחייב לשלם במקרה כזה. לפי חוק, החברה חייבת לפעול למען בעלי המניות שלה ועל כן היא מחויבת למהלך משפטי. אין סיכוי שמאסק ועורכי דינו לא לקחו זאת בחשבון. הם אולי אפילו פיללו לכך.

לאחר שהביע כבר בחודש מאי דאגה משיעור גבוה של חשבונות מזויפים ברשת החברתית, קיבלו מאסק ועורכי דינו מטוויטר הררי חומרים ודוחות על היקפם של חשבונות הספאם והבוטים ושיעורם מקרב כלל המשתמשים, אך מסיבת עיתונאים חובקת עולם שנערכה ביום ה' האחרון וחשפה חלק מהממצאים האלה שימשה את מאסק, ככל הנראה, כצידוק לנסיגה מהעסקה. זאת, בנוסף להחלטה לפטר 30% מצוות גיוסי העובדים שלה, ולאחר שמספר מנהלים בכירים עזבו אותה.

באותו יום הכריזה טוויטר כי לפי בדיקה שלה, שיעור החשבונות שאינם אותנטיים קטנים מ- 5% מקרב כלל החשבונות הנחשפים לפרסום, כלומר אלה ה״נספרים״ בדוחותיה הרבעוניים. עם זאת, הודתה הרשת כי אין לה אפשרות להעריך את כלל תופעת הספאם הרדומה ברשת. לצורך העניין, פרופילים מזויפים השומרים על שתיקה ואינם מצייצים, אינם נכנסים לבדיקה האנושית שמבצעת החברה באמצעות בודקים חיצוניים. נציגי טוויטר הדגישו כי התדריך התקשורתי לא נותן מענה לרכישה, אך יום למחרת כבר הגישו מאסק וצוותו בקשה מנומקת לביטול העסקה.

״מאסק קיבל חומר רב על החשבונות המזויפים בטוויטר, והטענה שלו כאילו אין מספיק מידע משמשת אותו ככל הנראה כתירוץ ליציאה מהעסקה״, אומרת לגלובס חוקרת המשפט ענת אלון-בק מאוניברסיטת קייס-ווסטרן באוהיו. ״אבל הטענה כאילו טוויטר לא סיפקה לו את כל הנתונים הנדרשים היא בעייתית מבחינה משפטית, כיוון שמאסק הכריז על רצונו לרכוש את החברה וגם חתם על העסקה ללא בדיקת נאותות (Due diligence) מספקת. יתר על כן, הוא הסכים להסתמך על הדיווחים של החברה לציבור - ואם הטענה שלו בדיעבד לפיה הדיווחים הללו אינם נכונים, אזי רשות ניירות הערך בארה״ב (SEC) כבר מזמן היתה חוקרת את טוויטר, אבל זה לא מה שקרה בסוף".

חלה הרעה במצב של טוויטר או עוד תירוץ של מאסק

מאסק השתמש בכמה מהלכי ארגון וקיצוץ שבהם השתמשה טוויטר לאחרונה כצידוק נוסף לנסיגה מהעסקה: פיטורי 30% מצוות מגייסי העובדים, הקפאת גיוסי כח האדם החדשים - מהלך בו נקטו גם מטא ואובר לאחרונה - וכן בפיטוריהם של שני בכירים בהנהלת החברה: קייבון בייקפור, מנהל תחום הלקוחות בחברה, וברוס פאלק, סמנכ״ל המכירות. אלא שמאסק עצמו נהג לבקר את הנהלת החברה עוד קודם לכן, התקוטט באמצעות ציוצים עם מדיניות החברה בתחום הפרסום, ואף רמז להחלפתה של היועצת המשפטית של החברה, ויג'איה גדה, לאחר השעיית חשבונותיהם של דונלד טראמפ ושל עיתון הניו יורק פוסט שפירסם כתבה משחירה על בנו של ביידן בבחירות 2020.

״מאסק ניסה להשתמש בסעיף שטוען שבמידה וחלה הרעה במצבה של החברה, ניתן לו לסגת ממנה, אבל האמת היא שחלק מהעובדים החשובים התפטרו כי הם חששו מכך שמאסק יחליף אותם לאחר שישתלט על החברה״, אומרת אלון-בק. ״אני מתקשה לראות כיצד בית משפט בדלוואר מקבל את הטענות שלו. אם ניקח את תקדים נסיון הנסיגה של רכישת חברת טיפאניז על ידי תאגיד היוקרה לואי ויטון-מואט-הנסי, הרי שבית המשפט לא קיבל טענות כבדות משקל אפילו יותר, ועוד בשיאה של מגפת הקורונה. נכון לעכשיו זה נראה כמו ניסיון של מאסק להוריד את המחיר ולהתפשר בבית המשפט, שאם לא יצלח יביא את מאסק לשלם את הקנס שלו״.

עם פרוץ הקורונה, ביקש תאגיד לואי ויטון (LVMH) לסגת מעסקת הרכישה של טיפאניז, אך השתיים התפשרו בסופו של דבר על הנחה של 420 מיליון דולר בלבד, ממחיר התחלתי של 16.2 מיליארד דולר.