בזמן שכולם מתמקדים באנרגיות ירוקות, אל תשכחו את הסקטור המסורתי

בעידן שבו המונח "אנרגיה ירוקה" הפך לשגור כל-כך, לעתים נוטים להתעלם מהמונח המקורי - אנרגיה • הסקטור הירוק לא בהכרח עומד בסתירה לסקטור האנרגיה הקלאסי, אשר גם בשנת 2022 ממשיך להאיץ קדימה ולייצר מגוון רחב של הזדמנויות בתיק ההשקעות

אסדת קידוח גז טבעי / צילום: דני זקן
אסדת קידוח גז טבעי / צילום: דני זקן

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל קרני פמילי אופיס. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו. 

לאורך השנתיים האחרונות, מגזרי הנפט והגז ספגו את השלכות המעבר לאנרגיה ירוקה ומתחדשת, עם אימוץ גלובלי הולך וגובר של יעדי הפחתת הפחמן והפליטות. אולם המשברים העולמיים - מגפת הקורונה ולאחריה מלחמת רוסיה-אוקראינה ששיבשו את תהליכי הייצור והמסחר, הובילו לעליית מחירי הסחורות ולעליית מחירי המניות של חברות הנפט והגז, השיבו משקיעים אל סקטור האנרגיה בחזרה.

משבר האנרגיה המתהווה כתוצאה ממלחמת רוסיה-אוקראינה ופגיעה בייצור ואספקה של גז, הבהיר לעולם כי מדינות נדרשות להמציא פתרונות אנרגיה משלהן. עליית מחירי האנרגיה לצד הקמת חברות נפט וגז חדשות במדינות נוספות, כל אלו מעוררים את השוק מחדש.

בשנת 2021, ההשקעות הגלובליות בחברות גז ובגז טבעי נוזלי עמדו על סך של 131 מיליארד דולר, והשקעות בחברות נפט עמדו על סך של 287 מיליארד דולר. 

מי החברות שכדאי לעקוב אחריהן?

מומחי השוק צופים כי השקעות גלובליות בנפט ובגז יגיעו ל-628 מיליארד דולר בשנת 2022. הנתונים מבוססים, בין היתר, על עלייה של 14% בהשקעות בגז ובגז נוזלי טבעי בחברות ב"מעלה הזרם" (חברות במעלה הזרם עוסקות בעיקר בשלבי חיפוש והפקה ראשוניים של תעשיית הנפט והגז). הצפי הוא שמגזרי הגז והגז הנוזלי הטבעי יהיו בעלי הצמיחה המהירה ביותר השנה, עם זינוק בהשקעות מ-131 מיליארד דולר בשנת 2021 לכ-149 מיליארד דולר בשנת 2022. השקעות בחברות נפט במעלה הזרם צפויות לעלות מ-287 מיליארד דולר ב-2021 ל-307 מיליארד דולר השנה.

חברות בולטות בעולם בתחום האנרגיה שמעניין לעקוב אחריהן, הן: BP - חברת הנפט הגדולה באירופה. Vitol - הפקה, סחר, זיקוק, אחסון והובלה של אנרגיה; Glencore - שינוע, אחסון, מימון ואספקה ​​של מתכות ומינרלים, מוצרי אנרגיה ומוצרים חקלאיים; Koch Industries - זיקוק כימיקליים, פולימרים ודשנים; ו-Gunvor International B.V - סחר והובלת מוצרי נפט.

במזרח התיכון, ההשקעות צפויות לעלות השנה ב-22%, ערב הסעודית תגביר את יכולת יצוא הנפט שלה, וקטאר תרחיב את כושר הייצור והיצוא של גז טבעי נוזלי.

סקטור האנרגיה מגלם שוק יציב יחסית המייצר תשואות גבוהות באופן עקבי. זאת לצד מגבלות מסוימות בשוק האנרגיה הירוקה, שמייצרות חסמים אצל חלק מהמשקיעים.

המגבלות של סקטור האנרגיה הירוקה

דוח האנרגיה הגלובלית והמשאבים הטבעיים של Bain לשנת 2022 (Global Energy and Natural Resources Report 2022), שאל 89 משקיעים באנרגיה (בשירותים, בנפט ובגז) כיצד נושא האחריות והאנרגיה הירוקה משפיע על תיקי ההשקעות שלהם. הדוח חשף כי המשקיעים ברובם פונים למגזר השירותים בסקטור האנרגיה, וכי למרות העלייה האחרונה במחירי הנפט והגז, הם רואים בחשמל הזדמנות לצמיחה ושואפים לנצל את הרגע כדי לייצר מזומנים.

 
  

אף שמשקיעים רואים הזדמנויות השקעה באנרגיה מתחדשת, הם חוששים לגבי העלויות של השוק ומהימנותו. הם ציינו בסקר כי הם שוקלים להשתמש ביעדי הפחתת פליטות או בדירוג ESG (השקעה אחראית) בתהליכי קבלת ההחלטות ההשקעה שלהם בעתיד, בתנאי שהביצועים של חברות האנרגיה הירוקה יעמדו בקנה אחד עם הציפיות המתפתחות בתחום בשוק ההון. מרבית המשקיעים ציינו כי הם שואפים ללכוד הזדמנויות מצמיחת ייצור חשמל מתחדש ותומכים באימוץ רכבים חשמליים אולם רק אם יתאפשר למקסם תשואה עבור כל דולר של הון שהושקע. כדי לעשות זאת, חברות האנרגיה המתחדשת יצטרכו לצמצם 3 סיכונים קריטיים שמאיימים על השוק כיום: רמת הנוחיות ללקוחות; אמינות השירות ופתרון בעיות; והפחתת הסיכונים לרגולטור ולבעלי העניין.

ומה קורה בינתיים בישראל?

משקיעים ישראליים מושקעים אף הם, בסקטור האנרגיה הקלאסי. נתונים משנת 2021 של ארגון "פורום נקי" הראו כי הישראלים מושקעים בסכום כולל של יותר מ-50 מיליארד שקל במניות ואיגרות חוב של תעשיית הדלקים המאובנים: חברות נפט, גז ופחם. מרבית ההשקעות נעשות דרך המוסדיים בישראל.

עם זאת, המחויבות העולמית הגדולה להפחתת פליטות ונהירת השוק העולמי לסקטור האנרגיה הירוקה, מעלות את קרנן של חברות האנרגיה המתחדשת בעולם וגם בישראל. סקטור האנרגיה הירוקה הפך באחרונה לפופולרי על-ידי משקיעים רבים בשוק ההון, הן כתוצאה ממשברי האנרגיה הגלובליים והן מתוך ההכרח לצמצם פליטות גזי החממה. ממשלת ישראל הציבה יעדי שימוש של 30% באנרגיה מתחדשת, עד שנת 2030.

את אותה יצירתיות וחזון ישראליים שהופגנה כאן בשנות החמישים, כשאנרגיית השמש נוצלה לחימום מים לצרכים הביתיים, רותמות כיום חברות ישראליות המפתחות פתרונות מהפכניים של שימוש נרחב יותר באנרגיית שמש, מיחזור פסולת פלסטיק, והפקת דלקים ממקורות ביולוגיים.

ישראל הצליחה לממש לא מעט פרויקטים לאומיים פורצי דרך לאורך שנות קיומה. בשנתיים האחרונות, הוכפל מספרן של חברות האנרגיה המתחדשת הישראליות הנסחרות בבורסה. בשנת 2019 נסחרו חמש חברות, ובשנת 2021 נסחרו לא פחות מ־12 חברות. השווי המצטבר של החברות הללו גדל בשנת 2021, מ־3 מיליארד שקל לכ־23 מיליארד שקל, וכספים ירוקים הוזרמו במידה ניכרת לשוק ההון. חברות ישראליות פעילות בתחום, לדוגמה, "רותם אנרגיה" שממירה פסולת פלסטיק לאנרגיה, "באו דוראל" ו"נופר" ו"משק אנרגיה" העומדות בחזית פתרונות האנרגיה סולארית בישראל ובעולם.

בנובמבר 2020 הושק בבורסה בתל אביב מדד ת"א קלינטק הכולל 12 חברות מענף הקלינטק המרכז חברות שפועלות בתחום האנרגיה מתחדשת באמצעות הגדלת היעילות בניצול מקורות אנרגיה קיימים או חדשים. בחברות הדומיננטיות במדד ניתן למצוא את אורמת, אנלייט, אנרג'יקס, אוגווינד ואלקטריאון.

שפע ההזדמנויות בישראל בתחום האנרגיה המתחדשת מתחיל מהאקלים והפוטנציאל לנצילות גבוהה של השמש, הרוח ומשאבים טבעיים נוספים, וממשיך בתמיכת הממשלה אשר שואפת לעמוד ביעדי הפחתת הפליטות שהציבה לעצמה. משרד האנרגיה התחייב לקדם אנרגיה מתחדשת והוא ממשיך לפעול לקידום ויצוא הגז הטבעי. כמו כן, תומך במחקר, בטכנולוגיה ובחברות ישראליות המפתחות פתרונות בתחום האנרגיות מתחדשות.

לסיכום, סקטור האנרגיה וסקטור האנרגיה הירוקה מציעים מגוון עצום של הזדמנויות למשקיעים בכל רחבי העולם וגם בישראל, והסקטורים הללו משמשים נדבך חשוב ומהותי בגיוון תיק ההשקעות.