אחרי שדחה את הנפקת מובילאיי, סטארט-אפ השפה של אמנון שעשוע מגייס לפי שווי של 660 מיליון דולר

בשבוע שבו שעשוע הודיע על דחיית הנפקת מובילאיי, הסטארט-אפ AI21 Labs, שהוקם ע"י פרופ' יואב שוהם, אורי גושן ועל ידו, מכריז על גיוס 64 מיליון דולר בשווי גבוה ב-50% מאשר אשתקד • היעד השאפתני של הסטארט-אפ הוא לשנות את האופן שבו אנשים קוראים וכותבים בעזרת בינה מלאכותית

פרופ' יואב שוהם, אורי גושן ופרופ' אמנון שעשוע, מייסדי AI21 Labs / צילום: רועי שור
פרופ' יואב שוהם, אורי גושן ופרופ' אמנון שעשוע, מייסדי AI21 Labs / צילום: רועי שור

חברת הסטארט-אפ הישראלית AI21 Labs, שעוסקת בעיבוד שפה טבעית (NLP), הודיעה היום (ג') על גיוס 64 מיליון דולר. הגיוס בוצע לפי שווי של 600 מיליון דולר לפני הכסף (או 664 מיליון דולר, אחרי הכסף) והובל על ידי Ahren Innovation Capital, קרן בריטית שכוללת בין שותפיה המדעיים שורה של חוקרים בכירים מאוניברסיטת קיימברידג.

חברת AI21 Labs הוקמה ב-2017 על ידי יואב שוהם, פרופ' למדעי המחשב מסטנפורד ומומחה מוביל לבינה מלאכותית, והיזם אורי גושן. השניים מכהנים יחד כמנכ"לים משותפים. שנה לאחר מכן הצטרף אליהם כשותף ומשקיע פרופ' א מנון שעשוע, מייסד מובילאיי ואורקם, שמוגדר גם הוא בתור מייסד. שעשוע הודיע השבוע לעובדי מובילאיי על דחיית הנפקת החברה עקב תנאי השוק הלא יציבים.

חברת AI21 קמה עם יעד שאפתני לשנות את האופן שבו אנשים כותבים וקוראים בעזרת עיבוד שפה טבעית, תת תחום שמשלב בינה מלאכותית ובלשנות. הסטארט-אפ מגדיר עצמו ככזה שמשלב בין מעבדת מחקר לבין פיתוח של יישומים מסחריים.

דגירה של שלוש שנים על המוצר

עד לגיוס הנוכחי, גייסה AI21 כ-55 מיליון דולר ממשקיעים כמו פיטנגו, TPY Capital, וולדן קטליסט (Walden Catalyst), פרופ' שעשוע והיזם מארק לסלי, שהשתתפו כולם גם בסיבוב הנוכחי. בסבב הגיוס הקודם שלה בסוף שנה שעברה, השווי של AI21 עמד על 400 מיליון דולר, כך שמדובר על צמיחה של 50% בשווי - פחות מההכפלות שנראות כעת דמיוניות של פי שלושה בשווי אליהן התרגלנו ב-2021, אבל בהחלט קפיצה מכובדת לאור ההאטה הנוכחית בשוק ההשקעות בסטארט-אפים. החברה מעסיקה כיום כ-120 עובדים.

ל-AI21 נדרשה תקופת דגירה ממושכת עד שהשיקה בסוף 2020 את המוצר המסחרי הראשון שלה וורדטיון (Wordtune). וורדטיון הוא תוסף לדפדפן שמציע הצעות לשכתוב טקסטים באנגלית שנכתבים בג'יימיל, גוגל דוקס, בפייסבוק או ביישומים אחרים.

על כל משפט שתכתבו באנגלית, וורדטיון יספק לכם הצעות לשדרוג הכתיבה, הצעות שחלקן דומות למקור ואחרות מרחיבות את המשמעות הראשונית. בתחום זה מתחרה וורדטיון בין השאר באפליקציית גרמרלי (Grammarly). מאוחר יותר, בסוף 2021, השיקה AI21 את וורדטיון ריד (Wordtune Read), שנועד לתמצת טקסטים, לסכם מסמכים ולקצר את זמן הקריאה ב-75% בממוצע, לפי החברה.

אולם AI21 לא רואה עצמה כאמור רק כחברת מוצר ובשנה שעברה היא חשפה את מודל השפה שבנתה, ג'וראסיק-1, שעליו מתבססים מוצרי הוורדטיון. מודל שפה הוא מערך הסתברותי שלומד את סדר המילים המקובל במשפט ויכול ליצור ולהשלים על סמך ידע זה טקסט כתוב באופן עצמאי. מודל השפה של AI21, שמאז נוספו לו ממשקים עם מאגרי מידע ומחשבונים וכיום הוא נקרא ג'וראסיק-X, יכול לשמש למשל לתמצות טקסט, לניהול שיחה בצ'אט, לכתיבת תוכן, לניסוח כותרות ולקטלוג של תגובות.

בסך הכל ל-AI21 יש כיום שלושה מוצרים - וורדטיון, וורדטיון ריד וגישה למודל השפה למפתחים, דרך מוצר שנקרא AI21 Studio. שלושת המוצרים עובדים במודל של פרימיום, כלומר נותנים גישה חינמית מוגבלת ודורשים תשלום עבור שימוש מלא בכל היכולות.

לדברי פרופ' שוהם, לחברה היו בסוף שנה שעברה מאות אלפי משתמשים וכיום אלו כבר עומדים על מיליונים, אך הוא אינו מפרט כמה מהם לקוחות משלמים או מה ההכנסות שרושמת החברה. שוהם אומר כי מודל השפה של AI21 כבר משמש אפליקציות בתחומים כמו רשתות חברתיות, שיווק ותוכנות ארגוניות, אך הוא נמנע מלתת פרטים ספציפיים על השימושים.

הבוט של רות ביידר גינסבורג

AI21 מתחרה בתחום מודלי השפה מול הסטארט-אפ האמריקאי הסופר-מתוקשר OpenAI, שפיתח את מודל השפה GPT-3. חברת ,OpenAI שבין מייסדיה נמנה אילון מאסק, שהתפטר כבר מדירקטוריון החברה ואף ביקר אותה, קיבלה ב-2019 השקעת ענק של מיליארד דולר ממיקרוסופט .

על בסיס מודל השפה שלה, OpenAI מצליחה שוב ושוב לייצר אפליקציות ויראליות שזוכות לבאזז בתקשורת וברשתות החברתיות. דוגמה לכך היא היישום DALL-E 2, שהושק באפריל האחרון ושמו הוא מיזוג בין שם האמן סלבדור דאלי לרובוט של פיקסאר WALL-E. היישום מסוגל לתרגם הוראות כתובות משוגעות ומוזרות שניתנות לו לתמונות מדויקות, כמו "דביבון שמשחק טניס בווימבלדון של שנות ה-90" או "קערת מרק סרוגה מצמר שנראית כמו מפלצת ".

"זה יישום מאוד מעניין ויש לו יכולות מאוד מהנות לשלב בין טקסט לתמונה אבל זה פחות המיקוד שלנו. המיקוד שלנו הוא פחות לעורר באזז פופולרי, אלא לבנות אפליקציות למשתמשים ולשותפים שלנו", אומר שוהם.

ובכל זאת גם AI21 חוטאת לעיתים בניסיונות ליצור באזז. בחודש שעבר למשל שחררה AI21 יישום בשם "שאל את רות ביידר גינסבורג" ובו משתמשים יכולים לשאול שאלות משפטיות בוט בדמות שופטת בית המשפט העליון המנוחה. הבוט אומן על ידי קריאת פסקי הדין של השופטת, נאומיה וראיונות איתה ואמור להשיב כפי שהיא הייתה משיבה. היישום זכה גם לביקורת כולל למשל מהעוזר לשעבר של ביידר גינסבורג, שחשב שהוא עשה עבודה גרועה בחיקוי סגנון הכתיבה והקול הייחודי שלה.

"העוזר של ביידר גינסבורג צודק", מגיב שוהם. "אכן חלק מהתשובות של ההדגמה הזו היו בול בפוני, חלק היו בסדר ואחרות היו גנריות ונשמעו כמו משהו שכל אחד היה יכול לענות. צריך להבין שזאת הייתה הדגמה. אם היה מדובר באפליקציה מסחרית שלנו, היינו מאמנים אותה על הרבה יותר דברים והיית מקבל פחות תשובות צורמות. כדי לייצר מוצר חזק, מודל השפה לא מספיק וצריך לבנות עליו הרבה אלגוריתמיקה, שזה מה שעשינו בוורדטיון".