לאן נעלמו 2.5 מיליון שקל? עוד הסתבכות בצפון הפרוע של חברות האשראי החוץ בנקאי

מנהל סניף של גיבוי לווה 2.5 מיליון שקל מכספי החברה ללא ידיעתה • המנהל אייל רוזן התוודה בפני ההנהלה כי קיבל את ההלוואה משני לקוחות של גיבוי כנגד כספים שהלוותה להם החברה, וכל זאת ללא אישור ודיווח • צ'קים בגין ההלוואה שניתנה לאותם לקוחות לא נמצאו • גיבוי: מנהל הסניף הושעה באופן מיידי, החוב אינו חלק מהחוב בסיכון

יהונתן כהן ויוסי לוי / צילום: יח''צ אינפין קפיטל
יהונתן כהן ויוסי לוי / צילום: יח''צ אינפין קפיטל

הכאוס הניהולי בחברת האשראי החוץ-בנקאי גיבוי אחזקות  ממשיך להיחשף ככל שנמשכת בדיקת האי-סדרים הכספיים שעליהם דיווחה החברה לאחרונה. כעת מתברר כי מנהל סניף צפון של החברה, אייל רוזן, גילה להנהלת גיבוי כי בספטמבר 2021 הועמדו לו שתי הלוואות בהיקף כולל של כ-2.5 מיליון שקל משני לקוחות של הסניף בהנהלתו, ללא ידיעת הנהלת החברה, ללא קבלת אישורים וללא דיווח לגורמים הרלוונטיים כנדרש.

על פי הדיווח של גיבוי, המתמחה בפעילות ניכיון צ'קים, ההלוואות שימשו את רוזן לצרכיו האישיים, בין היתר, לטענתו, לרכישת מניות של החברה. למעשה, מדובר בהלוואות back-to-back; רוזן הסביר כי מימון הכספים שקיבל בוצע באמצעות העמדת שתי הלוואות על ידי גיבוי לאותם לקוחות, כנגד הפקדת צ'קים, באופן שהלכה למעשה רוזן הוא שקיבל את כספי ההלוואות שהעמידה גיבוי.

יתרה מכך, בגיבוי, שבשליטת יהונתן כהן (בעלי חברת החיתום אינפין), מציינים עוד כי נכון למועד זה לא מצויים בידי החברה הצ'קים שניתנו כנגד ההלוואות ללקוחות, והחברה פועלת לבירור העניין.

נוכח הגילוי שמסר מנהל הסניף השעתה אותו הנהלת החברה באופן מיידי מכל תפקיד בחברה, והיא בוחנת את המשך ההתקשרות מולו. כמו כן, הנהלת החברה בוחנת יחד עם יועציה את נסיבות המקרה והשלכותיו, לרבות השלכות משפטיות וחשבונאיות. 

"החברה פועלת לבירור העניין אל מול הלקוחות, שעד למועד זה לא פנו לחברה בעניין, ולא התכחשו לחובם כמצוין בספרי החברה. עם זאת, רוזן מסר לחברה כי שני לקוחות נוספים של החברה מבקשים ויתור מהחברה על חוב זה כתנאי לפירעון יתרת חובם לחברה בסך כולל של כ-2.7 מיליון שקל", הסבירו בגיבוי אחזקות.


"רוזן יממש נכסים לצורך החזרת החוב"

עוד ציינו בחברת האשראי החוץ-בנקאי, כי ההלוואות אינן נכללות במסגרת החוב שבסיכון, שעליו דיווחה לאחרונה: "על אף האמור, להערכת החברה, חובם של הלקוחות לחברה כאמור ייגבה באמצעות הליכי גבייה אשר מבצעת החברה. יובהר כי רוזן מסר לחברה כי הוא מכיר בחוב זה במלואו, כחוב אישי שלו, וכי בכוונתו להשיבו באמצעות מימוש נכסים שבבעלותו", הוסבר בדיווח לבורסה, שם נאמר כי החברה אינה מוותרת על זכותה לגבות את החוב מהלקוחות בהתאם להלוואות שהועמדו להם, והיא "בוחנת את צעדיה המשפטיים באשר לאופן גביית החוב והבטחתו".

גיבוי דיווחה לאחרונה על מינוי בודק חיצוני "לצורך בחינת פעילות החברה, ובפרט של סניף הצפון, לאור חשש להתנהלות לקויה בקשר עם נוהלי החברה, וכן לאור האטה בקצב פירעון הצ'קים שבסניף הצפון וגידול בבקשות לפריסות תשלומים בסניף (הסמוך לקבוץ מזרע, ר' ו')". החברה עדכנה עוד על "חוב בעל סיכון גבייה גבוה", המוערך כאמור ב־38 מיליון שקל (יותר משליש מההון העצמי שלה). עוד העריכו בחברה כי מתוך אותו חוב בסיכון גבייה גבוה, סך של 24 מיליון שקל מוגדר כחוב עתידי שטרם הגיעו מועד פירעונו.


גיבוי ויונט: הדמיון גובר עם כל דיווח

הדמיון בין המתרחש בגיבוי לנעשה ביונט קרדיט - חברה חוץ-בנקאית נוספת שדיווחה לאחרונה על אי-סדרים בפעילות ניכיון הצ'קים שלה, בסניף נצרת - הולך וגובר ככל שהחברות מדווחות על ממצאיהן.

גם ביונט התגלה חוב בסיכון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, גם שם מנהל בכיר נטל הלוואה מכספי החברה ולא דיווח על כך, הושעה במתפקידו (ולאחר מכן פוטר), וגם ביונט מניית החברה הושעתה ממסחר למשך שבוע על ידי הבורסה, ובהמשך צללה ביותר מ-50%.

אם לא די בכך, דמיון נוסף בין השתיים הגיע השבוע, כאשר גם נגד גיבוי אחזקות הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית. התובעים, המבקשים לייצג את בעלי המניות בחברה החל ממרץ 2019 ועד התפוצצות הפרשה בסוף החודש שעבר, הגישו את הבקשה לתבוע את גיבוי אחזקות עצמה, חברי הדירקטוריון, מנכ"לי החברה, סמנכ"לי הכספים ונושא המשרה הבכיר בתחום הכספים, וכן את משרד רו"ח המבקר של החברה.

התובעים מבקשים פיצוי של כ-2.5 מיליון שקל בגין ירידת ערך המניות, וכן צווים שיחייבו את החברה לפרסם מחדש את דוחותיה הכספיים הקודמים החל משנת 2019, תוך עדכון של דוחותיה הכספיים מעתה ואילך בהתאם לתקנים חשבונאיים אחרים מאלו שלפיהם פורסמו הדוחות עד עתה. בגיבוי ציינו כי הבקשה יחד עם נספחיה טרם נמסרו לחברה.

הדיווח הנוכחי של גיבוי הוביל לנפילה דו-ספרתית במניית החברה, ומאז דווחו האי-סדרים צנחה המניה בקרוב ל-60%, ומחירה משקף לחברה שווי נוכחי של פחות מ-40 מיליון שקל. זאת לאחר שרק בתחילת השבוע חזרה המניה למסחר, לאחר שבוע של השעיה בעקבות התפוצצות פרשת האי-סדרים הכספיים.