מנכ"ל הרכבת מאוים בפיטורים, האם מרב מיכאלי תצליח לבלום את ההדחה?

מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים ביקרה ביום חמישי במטה רכבת ישראל בלוד ושוחחה עם היו"ר משה שמעוני • ככל הנראה, אז ניתן האור הירוק לשכירת יועץ משפטי חיצוני לחברה - הצעד הראשון שמוביל פעמים רבות להדחת המנכ"ל • המהלך נעשה למורת-רוחה של שרת התחבורה מרב מיכאלי

מיכאל מייקסנר, מנכ''ל רכבת ישראל / צילום: יורם רשף
מיכאל מייקסנר, מנכ''ל רכבת ישראל / צילום: יורם רשף

מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות, נתנה אור ירוק לתחילת תהליך ההדחה של מנכ"ל הרכבת מיכאל מייקסנר, למורת-רוחה של שרת התחבורה מרב מיכאלי.

מיכאלי שוחחה היום  (א') עם שר האוצר אביגדור ליברמן בכוונה למנוע זעזוע ואי-יציבות בחברה שעלול לייצר צעד כזה. בנוסף, השרה מתכוונת להגיע בשבוע הבא אל ישיבת הדירקטוריון, ושם היא צפויה להביע את עמדתה, לפיה יש לשמור על יציבות החברה. 

רכבת ישראל מציגה: כולם נגד כולם. ואיפה שרת התחבורה?
העימות ברכבת מתחמם, רשות החברות מאבדת שליטה, והמצב רק יחמיר עד הבחירות
רמז לבכירי הרכבת: שפרו את יחסי העבודה ביניכם או שתפוטרו  

ביום חמישי האחרון ביקרה מנהלת רשות החברות רוזנבוים במטה של רכבת ישראל בלוד ושוחחה באריכות עם יו"ר החברה משה שמעוני. ככל הנראה, אז ניתן האור הירוק לשכירתו של יועץ משפטי חיצוני לחברה  - הצעד הראשון שמוביל פעמים רבות להדחה של מנכ"ל (שכן הייעוץ המשפטי בחברה כפוף לו).

מדובר בצעד ראשון לתהליך שיכול לקחת זמן רב, ואולם נראה כי בדירקטוריון מנסים להאיץ אותו כך שיסתיים לפני הבחירות. מאחורי הליך ההדחה עומד משה שמעוני, יו"ר הדירקטוריון של הרכבת, יחד עם כמה מקורבים מחברי הדירקטוריון, ובהם שלומית גלר וזיו רייך, ובגיבויה של רוזנבוים.

המהלך מבוצע שלא על דעת משרדי הממשלה, שכן שם נחשב מנכ"ל הרכבת, מיכאל מייקסנר, למוערך מאוד ולמי שחתום על הבראת החברה. במשך מספר שנים הרכבת סבלה מחוסר אמון מצד משרדי ממשלה, ופרויקטים הופקעו ממנה, פרויקטי הדגל שלה דשדשו והתעכבו משך שנים ארוכות. מאז כניסתו של מייקסנר לתפקיד, לוחות הזמנים קוצרו, והחברה זכתה בקידום תוכנית הפיתוח בעלות של למעלה מ-50 מיליארד שקל, שיכולה להעיד על האמון שהחברה מקבלת מהממשלה. בנוסף, ציוני הביצוע שלה כחברה ממשלתית טיפסו, והם בין הגבוהים בענף התחבורה.

עוד קודם לכן, כפי שפורסם בגלובס, מיכאלי דרשה מדירקטוריון הרכבת דיווח על פעולותיו של מייקסנר לקידום תוכנית הפיתוח של החברה, ומהלך זה מצטרף לגיבוי שהיא מעניקה למנכ"ל הרכבת. ואולם אל מול הנחישות להדחתו, שגם מגובה על-ידי רשות החברות, גורמים בענף התשתיות מעירים כי מעשיה של מיכאלי עלולים להיות בגדר מעט מדי ומאוחר מדי.

מרשות החברות נמסר בתגובה: ״רשות החברות הממשלתיות פועלת רק בשם עיקרון אחד - טובת הציבור בישראל. עיקרון זה דורש מכל חברה התנהלות מקצועית, עניינית, יעילה ושקופה. לגופו של עניין, במקרה בו היועמ"ש הפנימי של החברה סבור כי הוא איננו יכול לטפל בסוגייה - בין בהעדר מומחיות ובין לאור סיטואציה שעלולה להעמידו בניגוד עניינים - מדיניות רשות החברות היא כי ניתן להסתייע בייעוץ משפטי חיצוני.

"מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, סיירה ביום חמישי האחרון ברכבת ישראל ביחד עם הצוות הבכיר של הרשות ומנהלי הרכבת, ועמדה מקרוב על פעילות החברה ואתגריה.
במהלך הסיור הדגישה רוזנבוים שהיא רואה ברכבת ישראל כחברה מובילה בעלת אתגרים רבים ומשימה ייחודית בתחום פתרונות התחבורה במדינת ישראל.

"מנהלת הרשות הבהירה וליו"ר ולמנכ״ל החברה כי היא מצפה שיפעלו בצוותא ובשיתוף פעולה לקידום האינטרסים הציבוריים החשובים שאיתם מתמודדת החברה. יחד עם זאת חשוב להבהיר שדירקטוריון החברה סוברני לבחון כל נושא הנוגע לחברה ובכלל זה מערכת היחסים המקצועית שבין היו״ר למנכ״ל".