עשרות מיליונים נעלמו, האם רואי החשבון מ-EY יכולים להתנער?

על רקע החשדות לאי־סדרים חמורים ביונט קרדיט, פירמת EY הודיעה על הפסקת ההתקשרות עמה • רואי החשבון חזרו בהם בדיעבד מהדוחות שערכו, בטענה כי החברה לא שיתפה את מלוא המידע • ביונט תוקפים בחזרה: "מנסים לברוח מאחריות ולכסות על טעויות"

סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן
סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן

איפה היו שומרי הסף בתרמיות, לכאורה, שהתרחשו ביונט קרדיט ? את השאלה הזו שואלים בעלי המניות בחברה בשל החקירה שנפתחה נגדה ונגד בכיריה. שאלה זו התחדדה בעקבות התפטרותה של פירמת EY ישראל מתפקידה כמשרד רואה החשבון המבקר של יונט קרדיט, וכמשרד המבקר של חברת יונט קרדיט הפרטית שבבעלות בעלי השליטה של החברה. הודעת הפירמה התקבלה ימים ספורים לפני שהחקירה הפלילית של רשות ניירות ערך נגד בכירים בחברה הפכה לגלויה.

הפרשה החלה בשורת דיווחים אודות אי־סדרים כספיים שהתגלו בחברת האשראי החוץ־בנקאי, שהובילו לחקירת רשות ניירות ערך. במסגרת הפרשה נחקרו שלושת בעלי השליטה: המנכ"ל שפוטר צחי אזר, שי פנסו ושלמה אייזיק. לצדם נחקר גם יצחק אביתר, אשר על־פי החשד ניהל בפועל את סניף יונט קרדיט בנצרת, שבו התגלו אי־הסדרים הכספיים.

רשות ניירות ערך חושדת: בעלי השליטה ביונט קרדיט מעורבים בגניבת כ-50 מיליון שקל
רשות ניירות ערך פשטה על משרדי יונט קרדיט, בעלי השליטה נחקרו
אבדו עקבותיהם של 85 מיליון שקל: ההסתבכות של חברות האשראי החוץ-בנקאי
לאן נעלם הכסף של יונט ואיך קשורה לזה משפחה מנצרת 

החשד: גניבת עשרות מיליוני שקל מהחברה

על־פי החשד, הארבעה מעורבים בגניבת כספים בסך כולל של עשרות מיליוני שקל מהחברה הציבורית. חשדות הרשות מתמקדים בשלוש פרשיות, לצד בדיקת הכשלים בממשל התאגידי של יונט. הפרשייה הראשונה, שבה מעורבים סכומי הכסף הגבוהים, נוגעת להקצאה פרטית של מניות החברה הציבורית לבעלת השליטה בה, חברה פרטית העונה אף היא לשם יונט קרדיט ונמצאת בבעלות אזר, פנסו ואייזיק, בינואר 2021. במסגרת העסקה נדרשה החברה הפרטית להזרים הון לחברה הציבורית בסך 50 מיליון שקל, כנגד הקצאת מניות. ברשות ניירות ערך חושדים כי מדובר בעסקה פיקטיבית, שבה כביכול הועבר הכסף לחברה הציבורית תמורת הקצאת המניות, אך בפועל הוא חזר לחברה הפרטית תחת מסווה של הלוואות לצדדים שלישיים.

הפרשייה השנייה שנחקרת נוגעת לדיווח של יונט מחודש יוני, כי נמצאו חוסרים של כמעט שמונה מיליון שקל בהמחאות שניתנו בסניף נצרת של החברה. מאוחר יותר התברר, כחלק מחקירה של הבודק החיצוני שמונה על־ידי החברה - רו"ח עופר אלקלעי, כי לא ידוע מקום הימצאותם של צ'קים בסכום גבוה יותר, 10.6 מיליון שקל, אשר נמסרו ליונט כנגד הלוואות שהועמדו על־ידה במסגרת פעילות ניכיון צ'קים.

הפרשייה השלישית שנחקרת ברשות ניירות ערך נוגעת לחשד כי בעלי השליטה ביונט ניצלו מידע פנים ומכרו מניות של החברה הציבורית כשהם מודעים כבר לאי־סדרים סביב הצ'קים החסרים, וכן לאותם עשרות מיליוני שקלים שהוצאו מהחברה.

כמה ימים לפני שחקירת רשות ניירות ערך הפכה לגלויה הודיעה, כאמור, פירמת רואי החשבון EY ישראל כי היא מתפטרת מתפקידה כמשרד רואי החשבון המבקר את יונט קרדיט. כעת הפירמה ביקשה לדווח כי היא אינה עומדת מאחורי הדוחות הכספיים שערכה לחברה.

במכתב ששיגרה EY ישראל ליונט, נטען כי הם מושכים את חוות־הדעת והדוחות שניתנו לחברה בעקבות חוסר שיתוף־הפעולה של החברה בתיקון הדוחות כנדרש - מרגע שהתברר כי יש בעיות בדיווחים הקודמים.

מדובר בצעד חריג, שרואי חשבון בכירים מאוד לא זוכרים מתי קרה בפעם האחרונה. "מאוד נדיר שרואי חשבון יגידו ‘אל תתייחסו למה שחתמנו'", מסביר רואה חשבון בכיר שמשרדו מבקר דוחות של חברות גדולות. "הם פוחדים מתביעות שיהיו קשורות לעתיד, שבעלי המניות יבואו ויאמרו 'הסתמכנו על הדוחות'".

לדברי עו"ד אילן טננבאום, המתמחה בתחומי אחריות תאגידית ותפקידם של שומרי הסף, הצעד הזה אינו שכיח ומלמד על משבר אמון חריף בין רואי החשבון לבין החברה המבוקרת. "כבר קרה בעבר שרואי חשבון מבקרים הודיעו לחברה המבוקרת כי הם מושכים את חתימתם מהדוחות, אך מדובר בצעד חריג", מציין עו"ד טננבאום. "כאשר הדבר קורה למחרת פתיחת חקירה נגד החברה, דומה שמדובר בהחלטה הנובעת מגילוי מידע חדש או בדיקה מחודשת שנערכה, בעקבות פתיחת אותה חקירה".

בחברה לא נותרו חייבים, ותוקפים את פירמת רואי החשבון על התנהלותה. בתגובה למשיכת הדוחות, שיגרה יונט הודעה לפיה: "החברה רואה בבקשת המשיכה החריגה של משרד EY בריחה מאחריות, תוך ניסיון, שנועד לכישלון, לטשטש ראיות ולכסות על טעויות ברורות ומחדלים שבוצעו על־ידו, כשומר הסף של החברה".

מלחמת גרסאות בין יונט קרדיט לפירמת EY

מאחורי הקלעים מתנהלת מלחמת גרסאות בין דירקטוריון יונט קרדיט לבין גורמים בפירמת EY. בעוד שגורמים בפירמה טוענים כי EY לא אחראית לתרמיות שבוצעו, לכאורה, על־ידי בעלי החברה ובכירים בה, ולא יכלה לדעת עליהם - ביונט טוענים כי הפירמה הייתה חשופה למידע של החברה הציבורית והחברה הפרטית.

לדברי גורם ביונט קרדיט, "בדירקטוריון זועמים על רואי החשבון. הם דואגים לעצמם וברחו. זה צעד סופר חריג שרואה החשבון מסיר אחריות מהדוחות שלו. זה קורה רק כשרואי החשבון אומרים לחברה ‘תתקני את הדוחות', והיא לא מוכנה. הם טוענים שאנחנו לא שיתפנו פעולה בתיקון הדוחות, אבל עובדתית זה לא נכון".

אותו גורם טוען כי יונט קרדיט נמצאת כעת מול שוקת שבורה: "אף רואה חשבון לא ירצה להיכנס לפה בשעה שמתנהלת חקירה ברקע".

בעקבות הפרשה, EY נמצאת בעין הסערה, ועבודתה נבחנת תחת זכוכית מגדלת. עוד לפני שהחקירה הפלילית החלה, הוגשה לבית המשפט תביעה ייצוגית נגד החברה, וכן הוגשו לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעות נגזרות, שבמסגרתן ביקשו בעלי מניות כי בית המשפט יאשר להגיש נגד בעלי תפקידים ביונט קרדיט תביעה נזיקית בשווי עשרות מיליוני שקלים. באחת הנגזרות צורפו רואי החשבון כנתבעים, בטענה לרשלנות כשומרי סף של החברה. ואולם בשוק ראיית החשבון טוענים כי רואי החשבון החיצוניים, שמבקרים את הדוחות הכספיים, אינם אמורים לחפש הונאות.

"רואי חשבון הם כלבי שמירה, ולא כלבי ציד"

לדברי רואה חשבון בכיר, תרמיות יכולות לקרות מתחת לאף של רואי החשבון די בקלות, כשהן מתבצעות על־ידי בכירי החברה. "אף רואה חשבון לא יכול להתחייב שיעלה על כל מעילה. אנחנו כלב שמירה, ולא כלב ציד. הדוח הוא של החברה ולא של רואי החשבון. מי שמצפה שרואה חשבון יגלה הכול, טועה ומטעה. אנחנו בודקים מדגמית, ויש המון טעויות שמתגלות בדיעבד. אם יש תרמית, אז הרבה פעמים מרמים גם את רואי החשבון".

עו"ד טננבאום מסביר כי "תפקידם של רואי החשבון המבקרים אינו מתמצה בבדיקה מכאנית של חשבוניות וחישובים, אלא כולל עבודת פיקוח של ממש והרמת דגלים אדומים במקרה של נתונים חריגים ביחס לחברה, או לתחום בו היא עוסקת. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי רואי החשבון מסתמכים באופן מלא ובלעדי על החומר שנמסר להם מהחברה בזמן אמת".

רו"ח ראובן שיף סבור כי פרשה זו, כמו פרשות אחרות בעבר, מחייבת חשיבה של הרגולטורים. "הרגולטורים של החברות הציבוריות והממשלתיות צריכים להבין שצריך להרחיב בחוק את כמות השעות המינימליות שתינתן לרואי החשבון עבור עבודת הביקורת, ואז ההסתברות שתהיינה תרמיות כאלה תקטן. אף אחד לא יכול למנוע במאה אחוז את התרמית הבאה, אבל יותר שעות רואה חשבון מבקר יכולות לצמצם את זה. המשמעות היא כמובן יותר כסף, אבל נראה שאין מנוס מזה אם רוצים לצמצם את תופעת התרמיות".

*** חזקת החפות: הנחקרים הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ועומדת להם חזקת החפות.