צ'ק שמן בדרך לכל חבר אגד: קיסטון גייסה 400 מיליון שקל בהנפקת הזכויות

קרן התשתיות קיסטון השלימה גיוס הכרחי שיאפשר לה לשלם לבעלי המניות של אגד 2.77 מיליארד שקל עבור השליטה (60%) בחברה בחברה • בתום הנפקה של 400 מיליון שקל יכולה קיסטון לממן את העסקה, והיא צפויה להעביר את התשלום בחודשים הקרובים • למרות שהגיוס נמוך מהסכום המתוכנן, המימון של העסקה צפוי להיסגר הודות למסגרות אשראי נוספות

אוטובוס של אגד
אוטובוס של אגד

שלושה שבועות לאחר שהודיעה על הנפקת הזכויות לצורך השלמת רכישת חברת אגד, השלימה קרן התשתיות קיסטון, שנוסד על ידי רוני בירם, גיל דויטש ומנוהלת על ידי נבות בר, את ההליך הערב (ג'). הקרן גייסה 300 מיליון שקל בהנפקת זכויות, וקיבלה ביקוש של לפחות עוד 100 מיליון שקל כחלק מהנפקה בהצעה אחידה לבעלי המניות. בסה"כ השלימה קיסטון גיוס של 400 מיליון שקל. השלמת הגיוס היתה צעד הכרחי לרכישת מניות חברת התחבורה הציבורית.

מנכ"ל הקרן שרוכשת את אגד מסביר למה המחיר הגבוה משתלם 

בסוף חודש מאי רכשה קיסטון את חברת אגד לפי שווי של 4.8 מיליארד שקל, והיה עליה להעמיד סכום של 2.8 מיליארד שקל עבור 60% מהמניות. התשלום אמור להתבצע בחודשים הקרובים, וקיסטון יצאה במרוץ להשלמת סוגיית המימון המורכב, שכן בניגוד למתמודדים אחרים במכרז על אגד, קיסטון הגיעה מלווה רק על ידי קרנות ההשתלמות של המורים והגננות.

הליך הנפקת הזכויות, משמעותו שלכלל בעלי המניות בקרן התשתיות ניתנה האפשרות להשתתף בגיוס לפי חלקם ובכך למנוע את הדילול שלהן. לפי הדיווח הונפקו 44.7 מיליון מניות, שלפי שערן הנוכחי בבורסה שוות קרוב ל-300 מיליון שקל. מניית קיסטון סבלה מתחילת השנה מהמגמה השלילית בשווקים, לצד הדאגה בקרב המשקיעים לנוכח העסקה המשמעותית. המניה ירדה ב-27.7% עד היום, מחיר המגלם לקרן שווי שוק של 621 מיליון שקל, בעוד שההון העצמי שלה עמד על 970 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון הראשון.

בין בעלי המניות של קיסטון נמצאים גופים מוסדיים גדולים בהם אלטשולר שחם שמחזיק ערב ההנפקה בשיעור של 15.5%, קרנות ההשתלמות של המורים והגננות - שגם נכנסו כשותפות באופן ישיר ברכישת אגד, ומחזיקות גם בקיסטון עצמה נתח של 11.4%, כלל ביטוח עם 10.6%, מנורה מבטחים 8.7% ומגדל עם 8.2%.

מתוך הסכום של 2.8 מיליארד שקל שקיסטון צריכה לשלם לבעלי המניות של אגד, מחצית (1.4 מיליארד שקל) השיגה במימון מהבנקים. קיסטון גם הכניסה את קרנות ההשתלמות של המורים והגננות בעסקה בהיקף של 350 מיליון שקל.

מעבר לגיוס בגובה של 400 מיליון שקל בהנפקת זכויות, וגיוס אג"ח בהיקף של 200 מיליון שקל, יש לקרן מסגרת אשראי מהראל ביטוח בהיקף של 500 מיליון שקל שמאפשרת לה להשלים את העסקה.