למרות הקריסה בפינטק, שני יוצאי פייפאל האלו גייסו 56 מיליון דולר

הסטארט-אפ באלאנס, שהקימו בר גירון ויוני שוסטר, מאפשר לעסקים לרכוש אונליין ולשלם בצ'קים ובהעברות בנקאיות, כולל שוטף פלוס 30 • גירון: "העולם משתנה, וגם עסקים לא רוצים לקנות מספק יחיד, אלא שתהיה להם אלטרנטיבה"

מימין: בר גירון ויוני שוסטר, מייסדי הסטארט-אפ באלאנס / צילום: תמונה פרטית
מימין: בר גירון ויוני שוסטר, מייסדי הסטארט-אפ באלאנס / צילום: תמונה פרטית

תחום הפינטק, הטכנולוגיות הפיננסיות, הוא אחד מענפי הטכנולוגיה שספגו את המכה הקשה ביותר השנה. תחילה נחתכו בעשרות אחוזים מניות חברות הפינטק, שכיכבו בימי הקורונה, ואחריהן קוצצו משמעותית ההשקעות בסטארט-אפים בתחום. לפי דוח של חברת המחקר IVC, במחצית הראשונה של 2022 היקף ההשקעות בסטארט-אפים ישראלים העוסקים בפינטק נחתך ב-56% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בעוד ההשקעות בסייבר קטנו ב-31%.

בניגוד למגמה זו, מודיע היום (ג') סטארט-אפ הפינטק ישראלי באלאנס (Balance), שמפתח כלי לתשלומים במסחר מקוון עבור עסקים, על גיוס משמעותי של 56 מיליון דולר בסבב B של החברה. באלאנס התחילה את תהליך הגיוס בסוף אפריל וסגרה אותו לפני מספר שבועות. בבאלאנס לא חושפים את השווי של החברה בגיוס, אך לדברי בר גירון, המנכ"ל ואחד משני המייסדים, השווי עלה פי שלושה בהשוואה לגיוס הקודם, שהוכרז בקיץ שעבר.

עסקים לא רוצים לשלם בכרטיס אשראי

עבור לקוחות פרטיים רכישה אונליין של מוצרים היא תהליך קל שמסתיים בתשלום בכרטיס אשראי. אולם, לדברי גירון, חברות ועסקים שונאים לשלם בכרטיסי אשראי, בשל המסגרת המוגבלת בו וחוסר הגמישות בהעברת התשלום. כדי שסוחר שמוכר אונליין יוכל לשרת עסקים, הוא צריך ליצור תשתית פנימית שתאפשר לו להוציא חשבוניות ולקבל תשלום עבורן דרך העברות בנקאיות וצ'קים, כמו שלקוחות עסקיים רוצים.

במקום, באלאנס מציעה לסוחרים אונליין להטמיע בחנות המקוונת שלהם את הקופה שלה שמתאימה לתשלומי B2B. כאשר הלקוח העסקי מגיע לשלם בקופה של באלאנס, היא מפיקה לו חשבונית לתשלום על הקנייה שהוא רוצה לבצע. את החשבונית הזו הוא הוא יכול לשלם בצ'ק או דרך העברה בנקאית, כולל אפשרות לתשלום בשוטף פלוס 30. כל זה קורה מאחורי הקלעים כאשר באלאנס מתפקדת כ"מותג לבן" והרוכש לא יודע שהוא לא מתקשר עם הסוחר.

"העולם משתנה, וגם עסקים רוצים שתהיה להם אלטרנטיבה. אם הם צריכים לקנות בד מסוים, עסקים לא רוצים להיות מחויבים לקנות מספק יחיד אלא לבחור מבין כמה ספקים לפי הביקורות", אומר גירון. "בתי חולים שסובלים מחוסר בכימיקל מסוים רוצים לגשת לפלטפורמת ChemDirect, שזה מרקטפלייס לכימיקלים. המצב כרגע, בו כל חברה עובדת עם מספר מצומצם של ספקים יוצר חוסר יעילות שמוביל ליוקר מחייה".

באלאנס מתפרנסת בעיקר מעמלות על סליקת תשלומים שהיא גובה מהמוכרים באתרים המקוונים, אך מרוויחה גם מריבית על אשראי שהיא נותנת לרוכשים. גירון לא חושף סכומי הכנסות אך לדבריו לבאלאנס יש מאות סוחרים שעובדים איתה, כאשר ההכנסות שלה גדלו פי 10 בשנה שעברה והיא מכוונת לאותה צמיחה גם השנה.

לפי גירון, לחברה יש סוגים שונים של מתחרים. סוג אחד הוא שחקנים יותר ותיקים בעולמות התשלומים ל-B2B כמו TreviPay (לשעבר MSTS) או RevPay, שהם פחות טכנולוגיים. סוג שני הוא חברות שמציאות תוכניות "קנה עכשיו, שלם אחר כך" (BNPL- Buy Now Pay Later) לעסקים, כמו למשל פאנדבוקס הישראלית. "אנחנו נמצאים בין BNPL לבין התחום של תשלומים", אומר גירון.

לחנך את הלקוחות והקרנות

מלבד גירון, המייסד השני של באלאנס הוא יוני שוסטר (סמנכ"ל טכנולוגיות). השניים עבדו יחד בפייפאל בעבר והקימו במשותף סטארט-אפ קודם שכבר נסגר בשם Q.AI. הסטארט-אפ ניסה ליצור אופטימיזציה במערך התורים של קופות חולים. הסבב הנוכחי הובל על ידי קרן Forerunner, שמתמחה בהשקעות במסחר מקוון, והשתתפו בו קרנות כמו האבספוט ונצ'רס, סיילספורס ונצ'רס, Gramercy Ventures ו- Lyra Ventures לצד משקיעים פרטיים. כולל הסבב הנוכחי, גייסה באלאנס 87 מיליון דולר

הקרן הראשונה שהשקיעה בבאלאנס בסיבוב הפרה-סיד היא אפווסט (Upwest), שפועלת מעמק הסיליקון ובישראל. "בתחילת הדרך באלאנס הייתה צריכה לחנך את הקרנות ואת הלקוחות בנוגע למסחר מקוון B2B כי התחום הזה לא היה בתודעה עדיין", אומר אסף ורהפט, שותף באפווסט. "אבל מאז קמו לא מעט פלטפורמות למסחר מקוון מכוונות B2B, העולם הזה תופס תאוצה ודורש פתרונות תומכים".

לדברי ורהפט, "התחום של פינטק חווה תיקון וחוזר למצב נורמלי, אבל חברות טובות ימשיכו לגייס כסף וחברות מצוינות יגייסו השקעות גדולות. אני חושב שבאלאנס היא חברה כזו".