הדירקטוריון אישר: כלל רוכשת את מקס לפי שווי של 2.47 מיליארד שקל

כארבעה חודשים לאחר שהפתיעה את שוק ההון כשהודיעה על מזכר ההבנות עם הקרן הזרה ורבורג פינקוס השולטת במקס, דירקטורין כלל אישר את ההסכם והעסקה צפויה להיחתם בקרוב • המנצח הגדול: מנכ"ל כלל יורם נוה שדחף לביצוע העסקה והצליח להתגבר על ההתנגדויות

יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח וירון בלוך, יו''ר מקס / צילום: כדיה לוי, הדר דולן
יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח וירון בלוך, יו''ר מקס / צילום: כדיה לוי, הדר דולן

למרות שרבים בשוק ההון היו ספקניים, כלל ביטוח בדרך להשלים את רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס על פי שווי של 2.47 מיליארד שקל. דירקטוריון חברת הביטוח אישר את ההסכם המחייב מול בעלת השליטה במקס, הקרן האמריקאית ורבורג פינקוס (70%) והעסקה צפויה להחתם הערב או מחר בבוקר. מדובר על הישג עבור מנכ"ל כלל, יורם נוה, שהתעקש לבצע את העסקה למרות שבשוק ההון היו רבים שסברו כי המחיר גבוה מדי, וחרף התנגדות שהביעה למהלך בעלת המניות הגדולה בכלל, אלרוב נדל"ן שבשליטת איש העסקים אלפרד אקירוב.

● הנפילה במניית ישראכרט אינה המכשול היחיד בעסקה לרכישת המתחרה מקס

נוה, יחד עם יו"ר דירקטוריון כלל חיים סאמט, הצליחו לשכנע את הדירקטוריון כי מדובר בעסקה טובה לחברת הביטוח. לכל אורך הדרך טענו הן בכלל והן במקס כי לחברת כרטיסי האשראי פוטנציאל צמיחה גבוה שהשוק לא נחשף אליו כיוון שמקס היא חברה פרטית שאינה מחויבת בפרסומים לציבור.

ביצוע העסקה דורש מחברת הביטוח להניח על השולחן 1.6 מיליארד שקל (800 מיליון שקל נוספים הם חוב שיועבר לכלל). 500 מיליון שקל מתוך סכום זה גייסה כלל בינואר האחרון, כאשר כ-400 מיליון שקל החברה מקצה לבעלי המניות במקס כמניות כלל. כך, במועד סגירת העסקה חברת הביטוח צריכה להשלים את הסכום ב-700 מיליון שקל במזומן, כשלפני כחודש היא הודיעה כי סיכמה עם ורבורג פינקוס שתשלום של 370 מיליון שקל מתוכם נדחה לאפריל 2024. את יתרת הסכום היא תכסה ככל הנראה באמצעות הון זמין של 200 מיליון שקל ובאמצעות הנפקת זכויות או גיוס חוב.

למרות התזמון הבעייתי

בכלל הצליחו להשלים את העסקה למרות התזמון הבעייתי מבחינת הסנטימנט השלילי בשווקים. הצדדים חתמו על העסקה בתחילת אפריל, בשיא הירידות בשוקי ההון שעדיין נמשכים גם כמעט ארבעה חודשים לאחר מכן. הנפילה במניית ישראכרט מצטרפת לחשש בשוק מירידה בפעילות חברות כרטיסי האשראי כתוצאה ממיתון שעשוי להגיע לישראל בחודשים הבאים, בהמשך להתפתחויות המאקרו כלכליות ברחבי העולם. אם אכן יתרחש מיתון כזה הוא יפגע בחברות כרטיסי האשראי הן בשל ירידה בצריכה מצד ציבור המשתמשים בכרטיסים, והן בכל הנוגע ללקיחת הלוואות, שהן אחד ממנועי הצמיחה הגדולים שסימנו בסקטור הפיננסי לשנים הבאות.

בנוסף, עולם כרטיסי האשראי נחשף לפני כשבוע וחצי במערומיו בעקבות הסכם התפעול החדש שנחתם בין המתחרה הגדולה של מקס, חברת ישראכרט, לבין בנק הפועלים. בעקבות ההסכם שהעביר את חלק הארי של ההכנסות מתפעול כרטיסי האשראי הבנקאיים של הפועלים מידי חברת כרטיסי האשראי לידי הבנק התרסקה מניית ישראכרט בכמעט 20% בתוך שלושה ימים.

נציין כי המצב במקס שונה מזה אליו נקלעה כעת ישראכרט. מקס, בעבר לאומי קארד, נרכשה על ידי ורבורג פינקוס בשנת 2018 מידי בנק לאומי, לאחר מו"מ קשה בין הצדדים. כחלק מהמו"מ סוכם כי למרות שחלוקת העמלות בין הצדדים עדיין תהיה לטובת הבנק, כפי שחתמו ישראכרט והפועלים, אך היא תחול רק על כרטיסים חדשים שהונפקו לאחר רכישת החברה ולא על מצבת הכרטיסים הקיימים, כפי שהסכימה ישראכרט כעת, ולכן הפגיעה במקס הייתה מתונה ובוודאי הדרגתית יותר.