הסנאט בדרך להצביע על סבסוד שוק השבבים בהיקף 280 מיליארד דולר

החבילה, שתומכיה אומרים שהיא חיונית לתחרות מול סין, זוכה לתמיכהדו־מפלגתית • הצעת החוק משלבת כ־52 מיליארד דולר במימון סובסידיות לעידוד ייצור השבבים בארה"ב, לצד כ־24 מיליארד דולר בהטבות מס של ייצור מתקדם שיתמכו גם הן בתעשיית השבבים

שבבים / צילום: Shutterstock, Alexander_Safonov
שבבים / צילום: Shutterstock, Alexander_Safonov

הסנאט הצביע אתמול (ג'), ברוב של 64-32, על החלטה לקדם חבילת סובסידיות ומימון למחקר בגובה 280 מיליארד דולר על־מנת לקדם את התחרותיות של ארה"ב בתחום מעבדי המחשבים וטכנולוגיות מתקדמות אחרות.

ההצבעה נזקקה ל־60 קולות כדי להתקדם בסנאט, המחולק באופן שווה. 17 רפובליקאים הצביעו יחד עם כל הדמוקרטים חוץ מאחד בעד הצעת החוק. ארבעה סנאטורים נעדרו מההצבעה.

הצבעה סופית בסנאט צפויה כבר ביום רביעי, ואז צריכה הצעת החוק לזכות באישור בית הנבחרים.

החבילה המוצעת אמורה להעניק עידוד משמעותי לייצור שבבים מקומי, שנראה על־ידי הבית הלבן ומנהיגים בשתי המפלגות כחיוני לשרשרת האספקה של ארה"ב ולביטחון הלאומי, בגלל שכיום רוב המעבדים מיובאים ממדינות זרות. מחסור בשנים האחרונות גרם לעליית מחירים תלולה במכוניות ומוצרים אחרים, ותומכי הצעת החוק אומרים כי היא תעזור להוריד את הוצאות הצרכנים. 

"נקודת מפנה" 

"אני בטוח שדורות עתידיים יסתכלו על העברת ההצעה הזו על שבבים ומדע כנקודת מפנה של ההובלה האמריקאית במאה ה־21", אמר מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר, כשנשא דברים לקראת ההצבעה ביום שלישי.

"אנחנו לא יכולים להיות כל־כך תלויים" במדינות מרוחקות כמו טייוואן ודרום קוריאה לגבי רכיבים חיוניים, אמר הסנאטור טוד יאנג (רפובליקאי מאינדיאנה) ב־CNBC, וציין הפרעות אפשריות כמו מגפה נוספת בעתיד או אירוע גיאופוליטי גדול.

בצעד שהדגיש את חשיבות המימון מבחינת יצרנים, יושב־הראש של SK Group מדרום קוריאה, צ'יי טיי־וון, ערך פגישה מקוונת ביום שלישי עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. ב־SK אמרו שיגדילו את ההשקעה בארה"ב ב־22 מיליארד דולר בתחומים שונים, כולל מעבדים ואנרגיה ירוקה.

הצעת החוק הייתה צפויה להתקדם בסנאט בהצבעה פרוצדורלית ביום שני, ונקבעה לה הצבעה סופית בהמשך השבוע. אבל שומר עיכב את ההצבעה עד יום שלישי, ואמר כי הסופות בחוף המזרחי מפריעות לתוכניות של סנאטורים לנסוע לוושינגטון. בנוסף, כמה סנאטורים חלו בקורונה.

הצעת החוק מחדשת את רוב אבל לא את כל החוקים הנוגעים לתחרותיות שנעשו עליהם הצבעות בשנה האחרונה בסנאט ובבית הנבחרים. 

הצעת החוק משלבת כ־52 מיליארד דולר במימון סובסידיות לעידוד ייצור השבבים בארה"ב, לצד כ־24 מיליארד דולר בהטבות מס של ייצור מתקדם שיתמכו גם הן בתעשיית השבבים.

החבילה גם מאשרת כ־200 מיליארד דולר בהוצאות, בעיקר על מחקר מדעי בגיבוי פדרלי בעשור הקרוב. היא תממן כ־1.5 מיליארד דולר לחקר הדור הבא של תקשורת אלחוטית ומבססת מדיניות לטווח ארוך לגבי תוכנית החלל של ארה"ב. 

פשרה בין הצעות חוק קודמות

הרבה מהמימון למדע מייצג פשרה בין הצעות חוק קודמות שהועלו בבית הנבחרים ובסנאט. ישנו בהצעה אפילו פרק על שמה של חברת בית הנבחרים אדי ברניס ג'ונסון (דמוקרטית מטקסס), יושבת־הראש היוצאת של ועדת המדע של בית הנבחרים, מה שמדגיש את ההשפעה מאחורי הקלעים של בית הנבחרים ניסוח הצעת החוק בסנאט.

תומכי ההצעה, כולל ממשל ביידן ותעשיית ייצור השבבים האמריקאית, אומרים כי החבילה הכרחית בגלל העלות הגבוהה של בניית מתקנים לייצור שבבים מתקדמים. הם אומרים כי ההשקעה נחוצה כדי שארה"ב תשמור על היתרון הטכנולוגי שלה וכדי למנוע מכך שייצור המעבדים יהיה מרוכז יותר מדי באסיה, שם קיימים סיכונים גיאופוליטיים להפרעות באספקה.

המתנגדים - כולל הסנאטור ברני סנדרס (עצמאי מוורמונט) בצד השמאלי והסנאטור פאט טומי (רפובליקאי מפנסילבניה) מימין - אומרים כי חברות המעבדים הגדולות לא זקוקות לתמיכה כה רבה.

"האם משלמי המסים בארה"ב צריכים לתת צ'ק פתוח לתעשיית השבבים... כשחברות מעבדים מכניסות עשרות מיליארדי דולרים ברווחים ומשלמות למנהלים שלהן חבילות שכר מנקרות עיניים? אני חושב שהתשובה לשאלה הזו צריכה להיות לא החלטי", אמר סנדרס שלשום (ב').

המימון למדע נועד גם לחזק את מעמדה הנחלש של ארה"ב בהוצאה על מחקר, שלפי הערכות הגיע לרמה הנמוכה ביותר מאז לפני הירוץ לחלל בשנות ה־60. תחומים פורצי דרך שצפויים להיות מושפעים כוללים מחשוב קוונטי ואינטליגנציה מלאכותית.

החזרת הצעת החוק לחיים בימים האחרונים קרתה אחרי שרפובליקאים בסנאט נטשו את הדיונים עליה באופן מפתיע בקיץ. הם לא היו מרוצים מכך שלמרות שהם מנהלים דיונים על הצעת חוק נרחבת בנושא תחרותיות, הדמוקרטים החלו במקביל לנסות להחיות הצעת חוק של המפלגה שלהם על הוצאות הקשורות לאקלים ושינויים במערכת המס.

אלכס לירי השתתף בהכנת הכתבה