אפקט יונט קרדיט? מור גמל מקדימה פירעון אשראי לחברת המימון ערך פיננסים

לאחרנה דיווחה ערך פיננסים כי אחד הבנקים נסוג מכוונה להעמיד לה אשראי בסך 10 מיליון שקל • יו"ר ערך, שמנייתה צנחה 72% בשנה האחרונה: "רואים בכל קושי הזדמנות"

הנהלת מור גמל ופנסיה פותחת את המסחר לרגל הרישום בבורסה בתל אביב / צילום: אמיר לוי
הנהלת מור גמל ופנסיה פותחת את המסחר לרגל הרישום בבורסה בתל אביב / צילום: אמיר לוי

האם אפקט האי-סדרים בחברות יונט קרדיט וגיבוי אחזקות פוגע בעקיפין בחברות נוספות הפועלות בתחום האשראי החוץ-בנקאי? חברת ערך פיננסים, שפועלת גם היא בעיקר בתחום ניכיון הצ'קים, הודיעה השבוע כי חברת מור גמל מקדימה בחצי שנה את מועד הפירעון של קו אשראי בגובה 50 מיליון שקל שהעמידה עבורה.

הקדמת הפירעון של מסגרת האשראי מול מור הצטרפה להודעה אחרת מצד ערך פיננסים מלפני שבוע, ולפיה לא צלחו מגעים שקיימה מול תאגיד בנקאי לקבלת מסגרת אשראי בסכום של 10 מיליון שקל.

החברה ציינה אז כי "המגעים בין התאגיד הבנקאי לחברה יידחו למועד שאינו ידוע". לפי לשון הודעתה הסיבות לדחייה נבעו מ"מדיניות התאגיד הבנקאי למועד זה להעמדת האשראי". ערך פיננסים הודיעה על קבלת אינדיקציה ראשונית לאותה מסגרת אשראי לפני כחודשיים. 

המקרה מול מור, שדווח כעת, נוגע למסגרת אשראי שקיבלה ערך פיננסים באוגוסט אשתקד בפורמט של אג"ח פרטית בריבית קבועה, כאשר הועמדו לה מגוון של בטוחות שנבדקו ברמה יומיומית.

משכה סכום ניכר בפברואר בשל "ביקושים גוברים"

החברה המנוהלת על ידי אחד מבעלי המניות שלה, יוסי וסרמן (8.2%), משכה בחודש פברואר האחרון את כל הסכום שהעמידה לה מור, במטרה להרחיב את פעילותה בתחום ניכיון הצ'קים, עסקאות פקטורינג ופעילויות מימון נוספות. זאת בשל מה שתיארה אז כ"ביקושים גוברים למתן אשראי חוץ-בנקאי".

כעת מודיעה ערך פיננסים כי סיכמה עם מור על הקדמת מועד הפירעון הסופי של אותה מסגרת אשראי, כך שכל הכספים שמתקבלים מפירעון הצ'קים בחשבון הנאמנות הייעודי שהוקם לצורך אותה מסגרת, ישמשו "לטובת הפירעון הסופי של מסגרת האשראי". מדובר בהקדמה של כחמישה חודשים ביחס למועד המקורי של סוף מסגרת האשראי, שנקבע ל-16 בדצמבר השנה.

לפי ההערכות, במור החליטו לחפש חלופות אטרקטיביות יותר לנוכח השינוי בגובה הריבית במשק. כמו כן, חלק מההחלטה להקדים את פירעון האשראי לערך פיננסים נעוץ באי שביעות רצון מדרך העבודה השוטפת של החברה, שלעתים האריכה מועדי פירעון של צ'קים דחויים שהועמדו לרשותה.

"הסנטימנט בשוק ההון השתנה והוא שלילי כלפי תחום האשראי החוץ-בנקאי", אומר גורם מוסדי בכיר המכיר היטב את הענף. "מצד אחד יש את פרשות יונט קרדיט וגיבוי אחזקות שמרחפות מעליו, ומצד שני יש כבר דרכי השקעה טובות יותר לנוכח עליית הריבית".

עלייה בהכנסות לצד שחיקה ברווח הנקי

יו"ר ערך פיננסים, נאור אליהו (השולט בחברה לצד וסרמן ואבינועם בן-נון), מסר לגלובס כי "עקב קשיים טכניים ולבקשת בית ההשקעות מור, ובהסכמה הדדית איתו, הוחלט להקדים את הפירעון של מסגרת החוב. החברה, כהרגלה בקודש, רואה בכל קושי הזדמנות, והתחילה לאתר הזדמנויות אחרות בשוק".

ערך פיננסים סיימה את 2021 עם הכנסות של 13.4 מיליון שקל ממתן הלוואות, עלייה של 33% ביחס לשנה קודמת. בשורה התחתונה רשמה רווח נקי של מיליון שקל, ירידה של 24% בתוך שנה, שנבעה בעיקרה מעלייה בהוצאות המימון. מניית החברה ירדה ב-72% בשנה החולפת,לשווי שוק נוכחי של 52 מיליון שקל בלבד.

 
  

העננה הרובצת מעל ענף האשראי החוץ-בנקאי התעבתה בעקבות גילוי אי-סדרים בשתי חברות קטנות - יונט קרדיט וגיבוי אחזקות, שדיווחו על אירועים חריגים שבגינם הן חשופות לחובות בסיכון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. ביונט קרדיט, שם התגלו אי-סדרים בסניף נצרת של החברה, פתחה רשות ני"ע בחקירה, שכללה את בעלי השליטה ומנהלים בחברה, ביניהם היו"ר המתפטר משה כחלון, שר האוצר לשעבר. בגיבוי אחזקות, שבשליטת החתם יונתן כהן, התגלו בין היתר הלוואות של מיליוני שקלים שניתנו ללא אישור למנהל הסניף הצפוני של החברה לשעבר, ולמקורביו.