קמעונאות | ניתוח

הרשתות נגד היבואניות: מי ימצמץ ראשון בקרב על יוקר המחיה

בעקבות דרישת ענקיות היבוא להעלות מחירים, מאיימות שופרסל, ויקטורי ורמי לוי להסיר מהמדפים מותגים שיתייקרו • ההסתדרות נערכת להגביר את המחאה • דיפלומט, שהודיעה על ההתייקרות החדה ביותר: לא נספק מוצרים ללא עדכון מחירים • השאלה היא מה יקרה בעוד שבועיים, כאשר המלאים של הקמעונאיות יתרוקנו

רמי לוי, אייל רביד, איציק אברכהן, ארנון בר דוד / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, שלומי יוסף, סיון פרג'
רמי לוי, אייל רביד, איציק אברכהן, ארנון בר דוד / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, שלומי יוסף, סיון פרג'

סוגיית יוקר המחיה הרותחת גם ככה, עומדת בפני עוד נקודת שיא - זאת בעקבות ההצהרה של היבואניות הגדולות בישראל על העלאות מחירים שייכנסו לתוקף ב-1 באוגוסט. דיפלומט, היבואנית שמשווקת למעלה מ-100 מותגים בינלאומים, הודיעה לרשתות השיווק על התייקרויות של עד 23% בחלק ממוצריה.

למהלך יש משמעות אדירה: דיפלומט משווקת מוצרים לכל רוחב השדרה - ממותגי פרוקטר אנד גמבל כמו פמפרס, אריאל, ג’ילט, פנטן ואולווייז, ועד טונה סטארקיסט, מונדליז (שוקולד מילקה, אוראו וטובלרון), תחליפי בשר מהצומח של ביונד מיט, מותגי היינץ, קיקו-מן, לוטוס, קלוגס, רדבול, פסטה רומו, ו-וולה.

דיפלומט אינה לבד. חברת קימברלי קלארק ישראל הודיעה גם היא על העלאת מחירים במרבית מוצריה, בשיעורים של בין 5.5% ל-9.6%. בין המוצרים נכללים חיתולים, מגבונים ומוצרי ניקיון לבית. יבואנית המזון, הטיפוח והטואלטיקה שסטוביץ הודיעה גם היא על התייקרויות בשיעורים שנעים בין 5% ל-14% בכמה ממותגיה, ובהם מאסטר שף, ריו מארה וצ’וקטה.

 
  

הרשתות מגיבות: נצמצם מותגים מהמדפים

הדרישה להתייקרויות לא עברה בשקט. שופרסל, קמעונאית המזון הגדולה בארץ, הוציאה בסוף השבוע הודעה חריגה שבה הודיעה בחריפות כי היא אינה מתכוונת להיענות לבקשת דיפלומט להעלות מחירים. "העלאת מחירים לצרכן אינה באה בחשבון בעת הזו", נמסר מהחברה. "נעשה כל שביכולתנו על מנת להילחם ביוקר המחיה בישראל ולאפשר ללקוחותינו מחירים הוגנים ואת הצעת הערך הטובה ביותר".

בתחילת השבוע הצטרפו גם הרשתות ויקטורי ורמי לוי לשופרסל, ופרסמו כי אין בכוונתן להעלות מחירים. אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, הוציא הודעה שבה נאמר: "הנחיתי את התפעול לצמצם מדפים לחברות הגדולות, שדורשות עליית מחירים, ומייבאות את המותגים המובילים והיקרים ולתת קדימות למותגים חליפיים/כחול לבן, של ספקים קטנים ויצרנים מקומיים, כפי שעשינו בקטגוריית השוקולד בעקבות משבר שטראוס", כתב רביד. "בנוסף, הנחיתי את הדילרים ברחבי העולם להעמיק את החיפוש ואת הבאת המותגים היקרים ביבוא מקביל...הגיע הזמן שבו הצרכן לא יושיט ידו באופן אוטומטי למותג המוביל. במידה וזה יקרה, נוכל לעשות מהפכה של ממש, בדיוק כמו באירופה ובארה"ב".

הזעם של רשתות המזון מגיע בין היתר על רקע נתוני הרווחיות של הספקיות הגדולות והשליטה הכמעט בלעדית שלהן בשוק. הנתונים הכספיים של הספקיות הבולטות שלהן, חברות העוסקות בייצור, שיווק והפצה, מלמדים על שיעורי רווח גבוהים אף יותר - כך למשל, מפרסום הדוחות הכספיים של החברות לשנת 2021 עולה כי שיעור הרווח הגולמי של דיפלומט עומד על 22%, לעומת 19.5% בשנת 2018; יבואנית אחרת, בתחום המזון, ויליפוד של האחים יוסי וצביקה ויליגר, נהנית משולי רווח גבוהים הרבה יותר שנושקים ל-30%.

קונים זמן: המרלו"גים מחזיקים במלאים

היצרנים הבינלאומיים מעלים מחירים בשנה האחרונה בין היתר בשל התייקרויות במחירי חומרי הגלם, השינוע והתובלה, מה שמשפיע על היבואניות. גם שופרסל עדכנה את ספקיה בתחילת החודש על התייקרות בעמלות הסדרנות וההפצה, בעקבות העליות בתשומות, לרבות שינוע והובלת מוצרים, אחסנה, עבודה, דלק וכו’ שמשפיעות על הפעילות הלוגיסטית. אבל בחברה ציינו כי העלאת מחירים לצרכן אינה באה בחשבון כעת, "על כן השינוי בעלויות פעילויות אלו צריך לבוא לידי ביטוי בעליית ההנחות הנגבות בגינם", כתב אז ניר מטוסביץ, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף הסחר והשיווק.

בצד השני, האיום של הרשתות הקמעונאיות מדבר בין היתר על שימוש ביבוא מקביל, הזזת מותגים מובילים מהמדפים המובילים. במקביל, ערוכות הרשתות לתקופה שבה יוכלו לעמוד בפרץ - אפילו אם הרשתות יסרבו לקנות סחורה מהספקים שהעלו מחירים, המדפים לא יתרוקנו. לרשתות הגדולות מרלו"גים גדולים בהם קיים מלאי לתקופה של בין שבועיים לחודש לפחות. מה יקרה אז כשיאזל המלאי, כאן השאלה היא מי ימצמץ ראשון - האם יהיו אלו רשתות השיווק שייכנעו וירכשו את הסחורה במחירים הגבוהים יותר ויעלו מחירים, או שהיבואניות יסכימו לספוג את ההתייקרויות העולמיות ויתקפלו מהעלאת המחירים שעליהן הכריזו.

בתחילת חודש יולי התנהל מאבק דומה על עליית מחירים גם בבריטניה: קראפט היינץ הודיעה אז כי באוגוסט יעלה מחירם של רבים ממוצרי החברה, החל מרוטב לפסטה וכלה בקפה. קונים שנכנסו לסניף של רשת המרכולים הבריטית טסקו לא מצאו על המדפים חלק מהמוצרים הפופולריים ביותר של היינץ.

ההסתדרות מתגייסת: חרם על מותג שיתייקר

המאבק של רשתות המזון מגיע בהמשך למחאה ציבורית שעלתה בשבועות האחרונים לנוכח עליות המחירים. בשבוע שעבר הצטרפה ההסתדרות למחאה וקראה לחרם צרכנים על דיפלומט, שסטוביץ וקימברלי קלארק. ביום שישי הפגינו נציגים מההסתדרות מול ביתו של מנכ"ל דיפלומט נועם וימן בתל אביב בדרישה למנוע את המשך העלאות המחירים. גם השבוע יתקיימו עצרות מחאה, וביום שלישי תתקיים ישיבה מיוחדת שיכנס יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד.

"המאבק שלנו ארוך, והוא יימשך עד שהחברות במשק יבינו שנגמרה החגיגה ויפסיקו לעשוק את הצרכנים", אמר בר דוד. "הגיע הזמן להחזיר את השפיות למדינה ולכלכלה. אני שב ומבהיר לממשלה כי אם לא יהיו צעדים אקטיביים ופעולות בנושא, אכנס בתחילת ספטמבר את מוסדות ההסתדרות מתוך מטרה להכריז סכסוך עבודה במשק".

"אנחנו מעלים הילוך, ויוצאים בקמפיין הסברתי בטלוויזיה וברדיו", אמר יו"ר אגף ההסברה בהסתדרות יניב לוי. "יש פה עניין עקרוני נגד חזירות. אנחנו מאמינים שהמשק הישראלי צריך להיות חזק ויציב ולא משק חזירי שפוגע באוכלוסיות שלמות בעם".

מאות צוותים מטעם ההסתדרות יוצבו בכניסות לסופרים וקניונים, ויקראו לאנשים שלא לקנות מהחברות שהודיעו על העלאות מחירים. עשרות ממוצרי החברות דיפלומט, שסטוביץ וקימברלי קלארק כבר הורדו מאתר מועדון ‘ביחד בשבילך’ של ההסתדרות. בהסתדרות 800 אלף חברי ארגון העובדים, ובימים הקרובים ועדי עובדים גדולים אמורים להוציא מכתב לספקים שלהם בדרישה שלא להזמין מוצרים של דיפלומט, שסטוביץ או קימברלי-קלארק לחבילות השי שיקבלו העובדים בחגי תשרי. מדובר בעשרות אלפי חבילות הנשלחות לעובדים.

בהסתדרות ציינו גם כי "בימים אלה נערכים ועדי העובדים הגדולים בארץ להכין ולהזמין את המתנות, מוצרי החשמל, חבילות השי והממתקים - שירכיבו את השי לחג שיקבלו עובדי החברות הגדולות. יו"ר מועצת העובדים של קבוצת הברום מחברת ICL, אבנר בן סניור, כבר הודיע על החלטה של מועצת העובדים לוודא שאף אחד מהמוצרים של היבואניות הנ"ל לא ישולבו במתנות לחגי תשרי הקרובים".

"יש פה עליהום על דיפלומט", אומר לגלובס גורם בענף. "נוח להתקיף אותם כי הם מזוהים עם הרבה מותגים מצליחים שהמחירים שלהם יותר זולים בחו"ל. לצרכנים יש מגוון שלם של מוצרים, גם באמצעות היבואנים המקבילים שקונים מלכתחילה במחירים נמוכים יותר מהיצרנים הבינלאומיים, אבל גם לא מחזיקים מלאי גדול כי הם תלויים במבצעים בחו"ל או בעודפים. וגם אלו שהיום מדברים על חרם מנהלים משא ומתן עם היבואניות".