הצוללת | פודקאסט

בנק הקריפטו "האכפתי" קרס. מה אפשר ללמוד מהסיפור של צלזיוס?

היזם אלכס משינסקי ייסד את בנק הקריפטו צלזיוס על עקרונות האכפתיות. הוא הבטיח לדאוג ללקוחות, ולא לעשוק אותם כפי שעושים הבנקים המסורתיים. צלזיוס צברה 25 מיליארד דולר בנכסי קריפטו ומיליוני לקוחות • אך החודש, הבנק קרס ברעש גדול. מה אפשר ללמוד מהסיפור של צלזיוס? • האזינו

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

בשנת 2017 ייסד אלכס משינסקי - יזם ישראלי-אמריקאי - בנק. לא סתם בנק, כי אם בנק קריפטו בשם "צלזיוס". בבנק קריפטו הכוונה היא למקום שבו אנשים יכולים להפקיד מטבעות קריפטו, כמו ביטקוין, אתריום ואחרים, וגם לקבל הלוואות.

הוא שיווק את "הבנק" שלו כמקום שהוא בדיוק ההפך מהבנקים הרגילים שכולנו מכירים. הבנקים האלה לא רוצים בהכרח בטובתנו, לפי משינסקי, ואילו לבנק שלו, אכפת מאתנו. למעשה, משינסקי נהג להסתובב עם חולצות שעליהן היה הסלוגן "בנקים הם לא החברים שלכם". והוא גם נהג לומר: Unbank yourself, תשתחררו מהבנקים.

יותר מכל אלה, הבנק של משינסקי הבטיח תשואה פנומנאלית ללקוחות, אפילו 17% בשנה. למשינסקי יש שותף, גם הוא ישראלי, בשם דניאל לאון ולכן החברה פעלה גם מישראל וגם מארה"ב.

בתחילה, זה עבד היטב. בתוך שנים ספורות צלזיוס צברה 25 מיליארד דולר בנכסי קריפטו וקרוב ל-2 מיליון לקוחות ברחבי העולם. גם העובדים בצלזיוס - בארה"ב ובישראל - נהנו מתנאי עבודה חלומיים. "הייתה לנו הרגשה שאנחנו שולטים בכסף של העולם והכסף לא יכול להיגמר פה", סיפר אחד העובדים של צלזיוס כאן בישראל.

אלא שבתחילת החודש, צלזיוס קרסה. "זהו מקרה ליהמן ברדרס של קהילת הקריפטו", נכתב בפייננשייל טיימס - עם השוואה לבנק ההשקעות שהקריסה שלו הביאה לפרוץ המשבר הפיננסי, ב-2008.

מה יעלה כעת בגורל הכספים של הלקוחות? איפה נעוץ החטא הקדמון בכל הסיפור של צלזיוס, מה יכולים לעשות משקיעי קריפטו כדי להיזהר בעתיד והאם בסופו של דבר נראה גם את שוק הקריפטו עובר רגולציה? כל התשובות בפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".