קרפור | בדיקת גלובס

קרפור תביא תחרות? בינתיים היא מגישה לישראלים מחירים מנופחים

אחרי שהבטיחה לצרכנים בארץ "נעשה כל שביכולתנו כדי להוריד את רמות המחירים", החלה ענקית המזון הצרפתית למכור מוצרים ראשונים על גבי מעמדים ממותגים בסניפי יינות ביתן • אלא שמבדיקת גלובס עולה כי מחירי המוצרים במעמדים גבוהים בעשרות ובמאות אחוזים מהמחירים בצרפת • יינות ביתן מבהירה כי רוב המוצרים במדפים אלה אינם מתוצרת קרפור, ומבטיחה: "הרשת תוריד את המחירים בשוק"

עמדת קרפור בתוך סניף יינות ביתן / צילום: איל יצהר
עמדת קרפור בתוך סניף יינות ביתן / צילום: איל יצהר

הכוונה של כמה רשתות מזון בינלאומיות להיכנס לשוק הישראלי מעוררת תקווה רבה בקרב הצרכנים בישראל בנוגע למאבק ביוקר המחיה. תקווה זו מלובה בין היתר על-ידי ההודעות של הרשתות ושל שותפותיהן הישראליות. באפריל השנה דווח כי אלקטרה מוצרי צריכה חתמה על הסכם זכיינות עם הרשת הצרפתית קרפור (Carrefour) להפיכת יותר מ-150 סניפים של יינות ביתן לסניפים של המותג האירופאי. "קרפור מודעת היטב לסוגיית יוקר המחיה בישראל", נמסר אז לגלובס, "ונעשה ככל שביכולתנו להוריד את רמות המחירים של המוצרים". 

■ לא רק היבואניות: גם רשתות השיווק אשמות ביוקר המחיה
המהפכה הצרפתית: היכונו לרעידת האדמה של רשת המרכולים קרפור

בדקנו את ההבטחות של קרפור בשטח

בשבועות האחרונים ניתן לבדוק בשטח את ההבטחות. במה שנראה כסנונית ראשונה, הציבה קרפור בשבועות האחרונים מעמדים ממותגים עם הלוגו שלה בסניפים רבים של רשת יינות ביתן, ועליהם מוצעים מוצרים שונים. שוקולד, ריבה, בירה, עוגיות ומוצרים אחרים מוצבים על מדפים ממותגים בצבע כחול שבראשם מתנוסס לוגו הרשת בצרפתית.

ואולם, מבדיקת גלובס עולה כי המחירים המוצעים לצרכנים בישראל על גבי המעמדים האלו גבוהים בעשרות ובמאות אחוזים מהמחירים בצרפת, למשל. ההשוואה נעשתה בין מחירי המוצרים המפורסמים על מעמדים של קרפור שתועדו בנפרד השבוע ולפני שלושה שבועות, בשני סניפים שונים, לבין המחירים המופיעים באתר הקניות המקוון של קרפור בצרפת. רוב המוצרים שנמצאו באתר הצרפתי זהים לאלו הנמכרים בישראל, אולם במקרים שבהם היה הבדל באריזה חושבו ההבדלים לפי המחיר לקילו או ליטר. המחיר באירו הומר לשקלים לפי שער המטבע האירופי היום.

למה אותה ריבה עולה פי שלושה?

כך למשל, מחירי חפיסות שוקולד 100 גרם מתוצרת קרפור מסוגים שונים (מריר, עם מלח ים אטלנטי ועוד) גבוהים בעבור הצרכן הישראלי ב-44%, לעומת הצרכן המקוון הצרפתי: 5.9 שקל בישראל לעומת 4.1 שקל בצרפת. זהו הפער הכי נמוך שנמצא בבדיקת גלובס, ומכאן הפרשי המחירים הולכים ועולים. שלוש חפיסות שוקולד עם אגוזים שלמים מתוצרת קרפור יעלו בישראל 14.9 שקל, מחיר הגבוה ב-57% מהמחיר בצרפת.

 
  

עוגיות בראוניז תוצרת חברת סן מישל עולות בישראל 15.9 שקל, לעומת 9.5 שקל באתר קרפור בצרפת - הפרש של 68%. מחיר מארז שישיית בירות Blanc 1664 עולה בישראל כ-39.9 שקל, המשקף מחיר לליטר של כ-20 שקל, לעומת 10 שקלים בלבד בצרפת - הבדל של קרוב ל-100%. משום מה, הפרש המחירים הגבוה ביותר נרשם בקוניפיטורת Bonne Maman. בישראל עולה צנצנת של 370 גרם קונפיטורת תותים 19.9 שקל, לעומת 6.5 שקל בצרפת, הפרש של יותר מ-200% (כלומר מחיר גבוה כמעט פי שלושה). בדיקה של תכולת הפרי בשתי הצנצנות (שנראות שונה) מעלה כי בשניהם אחוז הפרי הוא כ-50%.

בקרפור מבטיחים: "נביא בשורת מחירים"

לדברי יינות ביתן, למעשה רק מוצרי השוקולד שנמצאים ומוצגים במעמד הממותג של קרפור מיוצרים על-ידי הרשת הצרפתית ושייכים למותג הפרטי שלה. החברה הוסיפה בתגובה, כי "קרפור תביא לישראל בשורת מחירים, שירות ואיכות משמעותיים. פערי המחירים הנקודתיים בשני מוצרי השוקולד המצוינים נובעים מפערי יבוא מובנים הקשורים לרגולציה, עלויות יבוא, הפרשי מע"מ, עלויות כשרות ועוד שחוות כל הרשתות ביבוא מוצרים מחו"ל. המותג הפרטי של קרפור מהווה שחקן משמעותי והפערים מול המתחרים המקומיים הינו דרמטי. כניסת קרפור תוזיל משמעותית את המחירים בשוק ותשפיע לטובה ובאופן מהותי על יוקר המחיה בישראל".

הבדלי המחירים צפויים, אך קיצוניים

הבדלי מחירים בין ישראל לצרפת קיימים בתחומים רבים. השכר הממוצע בישראל גבוה במעט מהשכר הממוצע בצרפת, למשל, והתחזקותו של השקל מול האירו בשנים האחרונות תורמת גם היא להצגת רמת מחירים גבוהה בארץ. סקירה של מכון המחקר והמידע של הכנסת העלתה כי במונחי כוח קנייה, רמת מחירי המזון בישראל גבוהה מהממוצע במדינות ה-OECD. בנוסף, גורם נוסף המעלה את המחירים בישראל הם שיקולי כשרות ותקינה ישראלים, כמו גם מסים שהטילה הממשלה למשל על יבוא אלכוהול, מה שעשוי לייקר באופן בלתי פרופורציונלי את מחירי הבירה שבדוגמה הנוכחית.

למרות דברים אלה, ספק אם ההבדלים המשמעותיים, שנעים בין מינימום של כ־50% למוצרי השוקולד מתוצרת קרפור ליותר מ־200% למוצרים האחרים (שמוצגים משום מה במעמד הממותג של ענקית המזון הבינלאומית) - הבדלים שהתייר הישראלי מכיר מביקוריו בצרפת או במדינות אחרות במערב אירופה - יספקו את הציפיות הנוכחיות של הציבור הישראלי. בינתיים, נותר לצרכנים רק לקוות שאכן תגיע בשורה מהרשתות הזרות בתחום המאבק ביוקר המחיה.