ניתוח טכני: המהלך שיוביל את האירו למחיר של פחות מדולר יצא לדרך

רמת התמיכה של 1.09 דולר לאירו נפרצה מטה, וההיסטוריה מלמדת שכשדשדוש נפרץ, השוק יבצע מהלך זהה באורכו לעומק הדשדוש • במילים פשוטות: האירו אמור להיחלש עד ל-0.945 דולר לפחות

 
  

הכותב הוא מנתח טכני בבורסה גרף מקבוצת קו מנחה

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

אין כמו הגרפים הארוכים כדי ללמד על תהליכים שעוברים על שווקים, מניות או צמדי מטבעות. הדעה הרווחת שלפיה השיטה הטכנית מתאימה לטווחים המיידיים שגויה מיסודה. לו הייתי מראה לכם גרף ומנטרל ממנו את ממד הזמן, לא הייתם יודעים אם מדובר בגרף רבעוני, חודשי, שבועי או כזה שמייצג דקות בודדות. מה שמעיד על הדרך, על התהליך, היא ההתנהגות. וההתנהגות זהה בכל ממד זמן.

יחסי הכוחות בין האירו לדולר ידעו עליות ומורדות לאורך השנים. אם תשאלו אותי הרי שמאז מחיר השיא, שנקבע על 1.6030 דולר לכל אירו ב-2008, הייתי אומר שהיא ידעה בעיקר מורדות. היתרון האדיר של הגרף הרבעוני הוא ביכולת שלו לגהץ את הקשקושים שמנתחים כמוני פולטים לגבי הטווחים הקצרים. בגרף הזה רואים את הכיוון, ואם תבחרו נכון, התשואות שתעשו לא יאחרו להגיע.

מבט על הגרף הרבעוני יראה לנו ראשית שהרמה של 1.2243, שהייתה רמת תמיכה לאורך השנים, נפרצה מטה, והפכה לשמש כרמת התנגדות. הגם שזה קרה מזמן, וזה פחות רלוונטי להיום, יש חשיבות גדולה להתנהגות זו, משום שהיא הפתיח לתהליך שיוביל את האירו למחיר של פחות מדולר בודד.

כעת, משהנחנו את ההיסטוריה במקומה, בואו נפרוס את המרכיבים הרלוונטיים שעליהם יש לתת את הדעת. וזכרו שמדובר בתהליך ארוך, המיוצג על ידי הגרף הרבעוני שבו כל נר מייצג רבעון.

המגמה ארוכת-הטווח היא מגמת ירידה ברורה וחד-משמעית. נקודות השיא מסודרות במבנה אופקי, ונקודות השפל יורדות.

הרצף הנוכחי, שהחל במחיר של 1.2350 דולר לאירו, הוא רצף יורד ללא שום סימני סיום, כך שכל עלייה לא תהיה אלא תיקון נקודתי.

הרצף מצוי מתחת לממוצע נע לחמישה רבעונים, כזה שמצדו משופע מטה, והמשמעות היא שהמומנטום, התנופה, שלילי.

התרחישים התלושים ביותר קורים בלי ששמים לב

מתחילת 2018 עד לתחילת 2021 דשדש האירו מול הדולר בגבולות שנעו בין 1.2350 כרמת התנגדות ובין 1.09 כרמת תמיכה. עומק הדשדוש כפי שהוא נמדד מלמעלה למטה עומד אפוא על 1,450 נקודות בסיס.

ההיסטוריה לימדה אותנו שבפריצה של דשדוש מעלה או מטה, השוק ייטה לבצע מהלך מינימלי שיהיה זהה באורכו לעומק הדשדוש. במילים פשוטות, מרמת 1.09, שהייתה רמת התמיכה שנפרצה מטה, אמור האירו להיחלש לפחות עד למחיר של 0.9450 דולר לאירו.

נשמע תלוש או הזוי? זכרו שהתרחישים התלושים ביותר, הבלתי הגיוניים ובלתי סבירים לאוזניכם הרגישה, יצאו לדרך בלי ששמתם לב. תזכורות קטנות? טבע, מפולת 2008, הקריסה המהירה של נטפליקס ומשבר מניות הבנקים, שנחשבו באמת למניות שאינן יכולות לרדת. וכאן אעצור כדי לא לדכא אתכם יותר.

לסיכום, יחס האירו-דולר נוטה לשלילה. האירו נחלש זה זמן רב, ובראייה ארוכת-טווח אין סימני בלימה. מי שזה עושה לו את זה, אמור לראות נחת כאשר הצפי ארוך הטווח הוא לראות את האירו מאבד גובה ונסוג מתחת לרמת 1 דולר לאירו.