הסלמה ביטחונית | סיקור שוטף

הפסקת האש נכנסה לתוקף בשעה 23:30

הפסקת האש עם הג'יהאד האיסלמי נכנסה לתוקף • דיווח סוכנות הידיעות המצרית: מחר בבוקר ייפתחו המעברים, קודם לדלק לתחנת הכוח, ובהמשך - חזרה לשגרה • דקות אחדות לפני הפסקת האש נורו מטחי טילים לעוטף עזה ולבאר שבע

יירוטים של כיפת ברזל, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
יירוטים של כיפת ברזל, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

23:00

ראש מערך ההסברה הלאומי מאשר כי הפסקת אש תיכנס לתוקף הלילה ב-23:30.
בהודעה הרשמית נאמר: "מדינת ישראל מודה למצרים על מאמציה. במקרה שהפסקת האש תופר, מדינת ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב בעוצמה. לא נאפשר לאף גורם להפר את שגרת חייהם של תושבי מדינת ישראל".

אזעקת צבע אדום נשמעה ביישובי עוטף עזה ובנתיבות. 

22:05

דיווח של סוכנות הידיעות המצרית הרשמית: הפסקת האש תיכנס לתוקף ב-23:30. מצרים מתחייבת לפעול לשחרורם של שני אסירי הג'יהאד האיסלמי. מחר בבוקר ייפתחו המעברים, קודם לדלק לתחנת הכוח ואם ימשיך השקט, חזרה לשגרה.

ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ והצמרת הביטחונית עדיין נמצאים בדיון לאישור סופי של המהלך.

21:15

חאלד אל-בטש, מבכירי הג'יהאד האיסלמי: בשעה 23:30 תיכנס לתוקפה הפסקת האש.

במקביל, אזעקת צבע אדום נשמעה בעוטף עזה. 

20:35

פצוע בינוני מפגיעת רקטה במפעל באשקלון, פונה לבית החולים ברזילאי. פגיעה בחצר בית בשדרות, אין נפגעים בגוף.

20:05

צבע אדום נשמע באשקלון ובעוטף עזה.

שיגור כושל פלסטיני פלוג'ה בגבאליא, שמונה הרוגים, בניהם ילדים.
במקביל סיכול פעיל טרור שירה רקטות מהעיר עזה. במהלך התקיפה נפגע רכב חולף ובו 2-3 בלתי מעורבים.

דובר רשות שדות התעופה מסר: נתב"ג פועל כבשגרה, לא היה יירוט מעל נתב"ג.

19:46

מטח כבד נורה לפני מספר דקות לעבר יישובי עוטף עזה, תל אביב, בת ים, לוד, באר יעקב, חולון, רמלה, ראשון לציון, נתיבות, מועצה אזורית אשכול, מועצה אזורית שדות דן ומועצה אזורית גזר.  

פיקוד העורף מנחה את תושבי עוטף עזה להיכנס למרחב המוגן עד להודעה חדשה ולא להמתין לצבע אדום. 

18:05 

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), יקיים ביום חמישי הקרוב דיון על מוכנות הממשלה למתן פיצויים לאזרחים, בעקבות מבצע "עלות השחר".

לדברי ח"כ קושניר, "הדיון יעסוק בנזק הישיר והעקיף שנגרם לתושבים ולעסקים כתוצאה מסבב הלחימה הנוכחי. אעשה הכול על מנת שהפיצויים יינתנו במהירות, יעילות ואפקטיביות מרבית".

16:35

מקור ישראלי בכיר מאשר: המגעים להפסקת אש קרובים מאוד להבשלה - כנראה עוד הערב.

16:20 

לפי אל-ג'זירה, מצרים תפרסם היום ב-17:00 קריאה להפסקת אש החל מהשעה 20:00 בערב. בהודעה המצרית יש התחייבות לעקוב אחר תיק האסירים, במיוחד שני האסירים של הג'יהאד, בסאם אלסעדי וח'ליל עוודה. בישראל לא מוסרים רשמית כלום. 

16:10

במהלך המטח האחרון לעבר המועצה האזורית אשכול, דווחה נפילה אחת ליד בית, כאשר נזק נגרם לרכוש אך אין נפגעים בגוף. בנוסף, עקב פגיעה בקו חשמל בדרום המועצה ישנה הפסקת חשמל במספר ישובים.

בתוך כך ממשיכים להתפרסם ברשתות התקשורת הערביות דיווחים על הפסקת אש צפויה הערב, כאשר על פי הפרסומים זו תחל ב-20:00. בישראל לא הגיבו.

15:10

לפי דיווח מעזה, הגיאהד האסלאמי דחה את ההצעה המצרית להפסקת אש. אזעקות נשמעות ברגעים אלו ביישובי עוטף עזה, נתיבות, באר שבע, ראשון לציון, פלמחים, נס ציונה, בית עובד ובית חנן.

13:05

מטח רקטות נורה לפני זמן קצר לעבר יישובי עוטף עזה. אזעקות נשמעו באשקלון, זיקים, מבקיעים, כרמיה, יד מרדכי, ניר עם ונתיב העשרה.

במקביל, צה"ל תוקף עמדות משגרי רקטות ברחבי רצועת עזה. 

12:10

אחרי שדובר חמאס פאוזי ברהום הודיע כי "לא נוכל להסכים עם המשך המצב בעזה כפי שהוא", דובר נוסף של ארגון הטרור בשם חאזם קאסם אומר כי: "מתנהלים מגעים עם מצרים, והפלגים תמיד נענו בחיוב להצעות שלה. כשישראל תפסיק את התוקפנות שלה אפשר יהיה לדבר על הפסקת אש".

11:19

איום ראשון מכיוון חמאס: דובר הארגון פאוזי ברהום מעלה מעט את הטון אבל עדיין לא מכוון להצטרפות ארגונו. בהודעה מטעמו נכתב: "ההתנגדות מאוחדת במערכה זו, על כל פלגיה, ולא נוכל להסכים עם המשך המצב בעזה כפי שהוא. ההתנגדות האמיצה תגן על העם הפלסטיני ברצועה ובכל מה שברשותה והיא עוד תאזן את מאזן ההרתעה, תרדוף אחר הכיבוש ותביס אותו בכל הזירות כמו בכל המערכות הקודמות". ברהום רומז על תגובה באמצעות פיגוע ביו"ש וקורא ל"פתיחת אש על צה"ל והמתנחלים בכל החזיתות".

במקביל, אזעקות נשמעו בדקות האחרונות באשקלון, זיקים וכרמיה.

ראש הממשלה יאיר לפיד, בנימין נתניהו והמזכיר הצבאי לראש הממשלה אלוף אבי גיל בפגישת עדכון בטחוני / צילום: חיים צח-לע''מ
 ראש הממשלה יאיר לפיד, בנימין נתניהו והמזכיר הצבאי לראש הממשלה אלוף אבי גיל בפגישת עדכון בטחוני / צילום: חיים צח-לע''מ

ראש האופוזיציה נתניהו אמר בהצהרה לתקשורת אחרי הפגישה עם לפיד: "אנחנו בעיצומם של קרבות. אני כמובן נותן גיבוי מלא לממשלה, לצה"ל, לכוחות הביטחון. אני גם מחזק את תושבי הדרום על עמידתם האיתנה ומבקש מהם להמשיך לשמור על הנחיות פיקוד העורף שמצילות חיים".

"קיבלתי עדכון מפורט, שמעתי את הדברים בקשב רב ונתתי מניסיוני כמה עצות, לא רק לגבי ההמשך אלא גם לגבי תחומים שונים ואני חושב שהעצות האלה יכולות להועיל מאוד לביטחון ישראל", הוסיף.

11:00

אחרי כחצי שעה, הסתיימה פגישת העדכון הביטחוני בין יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו וראש הממשלה יאיר לפיד. בפגישה השתתף גם המזכיר הצבאי לראש הממשלה אלוף אבי גיל.

10:42

ראש הממשלה יאיר לפיד וראש האופוזיציה בנימין נתניהו מקיימים כעת פגישת עדכון ביטחוני בנוגע למבצע עלות השחר.

09:54

דובר צה"ל מעדכן כי בוצע ניסיון שיגור רקטות כושל נוסף בג'בליה. ככל הנראה במקום ישנה הרוגה ופצועים פלסטינים. עד כה, 160 רקטות ששוגרו מעזה נפלו בתוך שטחי הרצועה.

09:28

פגיעה ישירה בבית במועצה האזורית אשכול: דוברות המועצה מעדכנת כי אין נפגעים בגוף, תושבי הבית שהו בתוך הממ"ד. נזק קל נגרם למבנה.

09:12

ראש הממשלה יאיר לפיד מתייחס לחיסולו של בכיר הג'יהאד האיסלמי, חאלד מנצור: "זהו מאמץ מבצעי ומודעיני, והישג יוצא דופן. אני רוצה להביע הערכה לשר הביטחון בני גנץ, לרמטכ"ל, לראש השב"כ ולאלפי האנשים שתחת פיקודם. צה"ל ממשיך לתקוף מטרות ופעילי טרור, לסכל חוליות שיגור. אנחנו פועלים בצורה ממוקדת ואחראית על מנת לצמצם למינימום פגיעה בבלתי מעורבים. המבצע יימשך ככל שיידרש".

שר הביטחון, בני גנץ, הוסיף: "מי שיבקש לפגוע באזרחי ישראל - ייפגע. צה"ל, שב"כ וכוחות הביטחון ימשיכו לפעול מול הג'יהאד האיסלמי עד שנשיב את השקט ונסיר את האיומים על ילדי העוטף. אני מבקש לשבח את צה"ל בהובלת הרמטכ"ל, ואת השב"כ בהובלת רונן בר על המאמצים הגדולים שנעשים בכדי לשמור על ביטחון ישראל".

09:08

אזעקה נשמעה לפני זמן קצר באזור בית שמש.

09:02

שינויים בתחבורה הציבורית בדרום: רכבת ישראל לא פעילה הבוקר בקו בין אשקלון לנתיבות. שירות האוטובוסים פועל כסדרו, למעט שלושה קווים בחבל אשכול, שאינם פועלים עקב חסימות הכבישים. כמו כן, לא פועלים קווי ים יעודיים לחופי הים של אשקלון ואשדוד וקווים נוספים שינו את מסלולם בשל חסימות פיקוד העורף.

בנוסף, משרד התחבורה הודיע על ביטול מבחני נהיגה מעשיים ומבחני שייט בדרום הארץ.

09:00

בשעה האחרונה נורו למעלה מ-10 רקטות לעבר שדרות. דוברות העירייה מעדכנת כי רקטה אחת נפלה בשער מפעל באזור התעשייה וכי שאר הרקטות יורטו. אין נפגעים בגוף.

08:54

משרד הבריאות בעזה מעדכן על 29 הרוגים ו-253 פצועים ברצועה מאז החל המבצע.

במקביל, דובר רשות שדות התעופה מבהיר: התנועה האווירית לישראל ומישראל ממשיכה כסדרה. היום צפויים כ-76,700 נוסעים ב-441 טיסות בינלאומיות.

08:17

מטח טילים נורה לעבר יישובי מטה יהודה ושפלת יהודה שבמחוז ירושלים: אזעקות נשמעו בכסלון, רמת רזיאל, קריית יערים, מעלה החמישה, אבו-גוש, יד השמונה, קריית ענבים, הר אדר, שואבה, בית מאיר, שורש, מחסיה ונווה אילן. נשמעו גם פיצוצים באזור.

במקביל נורה מטח טילים לעבר שדרות ויישובי עוטף עזה.

איראן פחות נדיבה כלפי הג'יהאד האיסלמי מבעבר: מה הוביל למשבר ביחסים והאם זה צפוי להשתנות
הלחץ ברצועה מעצירת הדלק וקפיצת המדרגה בחזית ההסברה: מה צפוי בהמשך המבצע?
מבצע עלות השחר: אילו עסקים זכאים לפיצויים? 

07:40

צה"ל תקף מנהרה התקפית של הג'יהאד האיסלמי. לפי הודעת דובר צה"ל, מטוסי קרב תקפו הלילה מנהרה השייכת לארגון הטרור. המנהרה נועדה לשמש כוחות התקפיים של הג'יהאד האיסלמי, ולא חצתה לשטח ישראל.

07:25

אחרי מספר שעות של שקט, חודש הירי מרצועת עזה לעבר יישובי העוטף: אזעקת צבע אדום נשמעה לפני מספר דקות בכיסופים ובעין השלושה.

06:38

הבוקר (א') נפתח יומו השלישי של מבצע "עלות השחר", כשבמהלך הלילה נשמעה רק אזעקת צבע אדום אחת, בקיבוץ רעים שבחבל אשכול. צה"ל תקף במהלך הלילה יעדי טרור ברצועת עזה, וחאלד מנצור, מפקד המרחב הדרומי של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלמי, חוסל. 

לפי דיווחים בעזה, ככל הנראה חוסל גם מפקד נוסף בארגון - רפעת אל זמילי, בכיר במערך הטילים של הג'יהאד. אלוף עודד בסיוק, ראש אגף המבצעים בצה"ל, הודיע כי כל הצמרת הביטחונית של הג'יהאד האסלמי ברצועה חוסלה. 

במקביל, לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו הלילה ביו"ש למעצר של עשרות פעילי טרור המשוייכים לג'יהאד האיסלמי.

נכון להבוקר, אין שינוי במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף. בעוטף עזה נאסרה התקהלות של יותר מ-10 אנשים בשטח פתוח ויותר מ-50 איש בתוך במבנה, ולא יתקיימו היום פעילויות חינוכיות באזור. מגבלות דומות הוטלו גם באזור לכיש, מערב הנגב ומרכז הנגב.