המתיחות בין סין לארה"ב גברה, והפייקים בישרו על מלחמה בטייוואן

המתיחות בין ארה"ב לסין הגיעה לשיא, אבל מלחמה עולמית לא פרצה • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט ויראלי באינסטגרם, 30.7.22
מתוך פוסט ויראלי באינסטגרם, 30.7.22

אחרי המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שיצרה קרע בין פוטין למערב, בחודשים האחרונים עיניי העולם נשואות יותר ויותר לכיוון טאיוואן, שהנעשה בה מאיים לדרדר היחסים בין סין לארה"ב. ביקורה במדינת האי של ננסי פלוסי, מנהיגת הרוב בבית הנבחרים האמריקאי, הביאה בשבוע שעבר לשיא את המתיחות בין שתי המעצמות. וכרגיל במצבים כאלה התראות השווא והפייקים מציפים את הרשתות. מי שהתמודדו עם רבות מידיעות הכזב הללו הם אנשי מרכז בדיקת העובדות של טייוואן, שכמו המשרוקית חברים גם הם ברשת בודקי העובדות הבינלאומית (IFCN), אם כי, לדבריהם, רוב הפייקים ברשתות דווקא היו באנגלית. הנה כמה בולטים.

התמונות הוצאו מהקשרן. מאות כלי ארטילריה על חופי סין, מכוונים לעבר טייוואן. פוסט עם התמונה הזאת צבר תאוצה ברשתות ולכאורה שיקף את העובדה שהפעם הסינים רציניים ואנחנו קרובים יותר מתמיד למלחמה. אבל התמונה הזאת אינה מעכשיו והיא גם לא מסין. כפי שמצאו במרכז בדיקת העובדות של טייוואן מדובר בתמונה מ-2017 בה נראים כוחות צבא של צפון קוריאה.

פוסט אחר בסגנון שבלט מספיק כדי שבודקי העובדות של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP יטפלו בו עלה מספר ימים לפני שפלוסי הגיעה לאזור. הוא כלל סרטון וידאו של פצצות תאורה שנופלות מהשמיים ובישר על "מתח במיצר טייוואן". מאז פרסום הווידאו סין אכן החלה בתרגיל צבאי של מספר ימים, אבל מה שרואים בסרטון עצמו הוא בכלל תרגיל של צבא טייוואן מ-2020.

האזעקות בסין לא הופעלו. פייק אחר שרץ ברשת היה וידאו של סירנות שלכאורה הופעלו במרכז קניות בפוג'יין שבדרום-מזרח סין, לא רחוק מהגבול עם טייוואן. גם הסרטון הזה נבדק על ידי בודקי העובדות מטיוואן ומהממצאים שלהם עולה כי מרכז הקניות הזה דווקא בצפון טייוואן עצמה ולא בסין. בנוסף, לא נמצאו שום ראיות לכך שהיו התרעות כלשהן מצד האחראים על ההגנה האזרחית בעיר הסינית (הבדיקה לא פירטה מדוע הופעלה האזעקה בטייוואן עצמה וממתי הסרטון).

עיתונות לוחמת. גם בארה"ב עסקו במתיחות הגדולה שעורר הביקור של פלוסי. לקראת המראתה של חברת הקונגרס למזרח נפוץ פוסט פופולרי באינסטגרם שבישר לעוקביו: "סין אומרת שהיא תיירט את המטוס של פלוסי אם תבקר בטייוואן. תתגעגעו לננסי?". המטוס כידוע לא יורט, אבל זה לא בגל שהסינים חזרו בהם מהאיום שפרסמו.

כפי שהראו באתר בדיקת העובדות האמריקאי Check Your Fact, המקור של הפוסט היה ציוץ טוויטר של עיתונאי סיני, שמוכר כ"תעומלן של המשטר". "אם מטוסי קרב אמריקאים ילוו את המטוס של פלוסי לטייוואן, זו פלישה", הוא כתב. "לצבא השחרור העממי (צבא סין) יש את הזכות לסלק בכוח את המטוס של פלוסי ואת מטוסי הקרב, כולל ירי אזהרה ופעולות טקטיות לחסימה. אם לא יועיל - צריך ליירט אותם". אלא שלא רק שהציוץ הזה ככל הנראה לא נעשה בשם המשטר הסיני - שאיומיו היו מעורפלים בהרבה - בהמשך הוא גם נמחק מהרשת (לפי דיווח ברויטרס, העיתונאי שמחק את הציוץ טען שנאלץ לעשות זאת כדי שטוויטר תסיר את הנעילה מהחשבון שלו).

מרכז בדיקות העובדות של טייוואן התמודד עם שמועה מהכיוון ההפוך: ציוץ בטוויטר בישר שצבא ארה"ב הכריז על מרחב בטוח של 185 ק"מ סביב האייר פורס 1 - בו היתה אמורה לכאורה פלוסי להגיע לטייוואן - שכל כלי טיס שייכנס אליו ייורט. "הקונפליקט ממשמש ובא", הזהיר הציוץ. בירור עם גורמים צבאיים העלה שמעולם לא הוכרז מרחב בטוח כזה, וכמובן שפלוסי כלל לא הגיעה באייר פורס 1 - הכינוי ששמור למטוס שמטיס את נשיא ארה"ב.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת:

- הבדיקה הטייוואנית לגבי תמונת התותחים

- הבדיקה של AFP לגבי סרטון פצצות התאורה

- הבדיקה הטייוואנית לגבי האזעקה שלא הופעלה בסין

- אתר Check Your Fact: האם סין איימה להפיל את המטוס של פלוסי?