שוק הקריפטו לא צולל ולא מזנק כמו שאתם חושבים

הערכות שווי השוק של מטבעות הקריפטו סובלות לא מעט מעיוותים - בגלל שיטות המסחר המטעות, ספירה כפולה ומטבעות אבודים • בפועל, אם מסננים את כל הגורמים האלו, התנודות הגדולות בשוק עדיין קיימות - אבל במידה פחותה באופן משמעותי

ביטקוין. אם אובד המפתח הפרטי, אין שום דרך לשלוט במטבע / צילום: Shutterstock
ביטקוין. אם אובד המפתח הפרטי, אין שום דרך לשלוט במטבע / צילום: Shutterstock

כשכותבים על העליות והנפילות במטבעות קריפטו, לרוב מציינים נתון פופולרי: שווי השוק. למשקיעים במניות, שווי שוק הוא מונח שפשוט מתאר את ההיצע של נכס מסוים (מספר המניות הקיימות) כפול מחיר יחידה אחת. אבל במערב הפרוע של הקריפטו, גם ההיצע וגם המחיר אינם תמיד כפי שהם נראים.

בנפילה האחרונה, למשל, דווח בהרחבה שהפסדי משקיעים הגיעו לרמה של 2 טריליון דולר כמעט, וכמעט בטוח שמדובר בהגזמה. "נתון תקרת השוק שנזרק לאוויר מדי פעם אינו באמת סך כל ההפסדים שאנשים ספגו", אומרת קים גראואר, מנהלת מחקר ב־Chainalysis, חברת ניתוח בבלוקצ'יין שבוחנת את הרישומים הפומביים של מטבעות הקריפטו.

ראשית, חשבו איך ניתן לנפח היצע. יותר מ־19 מיליון מטבעות ביטקוין כבר הוטבעו, וזה הנתון שמשמש באופן טיפוסי לחישוב תקרת השוק. למעשה, כ־3.7 מיליון מהביטקוין האלה - 20% מההיצע התיאורטי - אבדו, כנראה באופן שלא ניתן יהיה להשיבם, על פי Chainalysis.

השליטה בביטקוין נעשית דרך מפתח פרטי (לכן "קריפטו" הוא חלק משם המטבע) המהווה רצף ארוך של ספרות ואותיות, בדומה לסיסמה. אם אובד המפתח הפרטי, אין שום דרך לשלוט במטבע.

חפר במזבלה כדי למצוא את המפתח למטבעות

כמה דוגמאות לכך התפרסמו בתקשורת. לפני תשע אנשים, מישהו בוויילס נפטר בטעות מדיסק קשיח עם מפתח ל־8,000 מטבעות - שהיו שווים בשיא השוק יותר מחצי מיליארד דולר. הוא ביקש מהמועצה המקומית בעיר שלו לחפור במזבלה כדי למצוא את הדיסק הקשיח - בינתיים ללא הצלחה. אדם אחר שכח את הסיסמה לארנק שהיו בו מפתחות ל־7,002 ביטקוין (שהיו שווים בשיא 473 מיליון דולר). ב־2013, מגזין Wired כרה 13 מטבעות ביטקוין, אבל השמיד גישה למפתחות, כדי לא ליצור ניגוד עניינים פיננסי בעיתון.

המייסד המסתורי של ביטקוין בעצמו, סטושי נקמוטו, הוא כנראה בעליהם של 1.1 מיליון מטבעות שמעולם לא הועברו לשום מקום. ישנם מי שחושדים שמעולם לא העביר את המטבעות, כי אולי הוא מת.

מספר מטבעות קריפטו נוצרו במה שנקרא פיצול של הביטקוין. הפרויקטים היו זהים בהתחלה אבל התפצלו למטבעות קריפטו נפרדים, כדי לאמץ פרוטוקולים שונים. ביטקוין SV, ביטקוין קאש או ביטקוין גולד, כולם דוגמאות לפיצולים, והערכות השווי של כולם כוללות גם מטבעות שאבדו.

אין ספק בכך שרמות השווי בשוק ירדו. בין נובמבר ליום חמישי האחרון, שווי השוק של ביטקוין ירד מ-1.3 טריליון דולר כמעט ל־436 מיליארד דולר, וירידה זו אחראית להרבה מהנפילה בשווי השוק של יקום הקריפטו כולו. אבל בסכום הזה מחושב סכום של 3.7 מיליון מטבעות אבודים שאף אחד לא שולט בהם, ולכן אינם נחשבים כהון של אף אדם או ישות. אם מוציאים אותם מהחישוב, מתברר ששווי השוק היה נמוך יותר ב־250 מיליארד דולר, והירידה אחר כך בסך שווי השוק הייתה קטנה יותר ב־165 מיליארד דולר.

גם מטבעות "עטופים" מנפחים את השווי

שווי השוק מנופח גם בגלל עשרות מטבעות "עטופים", שבהם נעשה שימוש כדי לקחת ביטקוין, לדוגמה, ולסחור בו בבלוקצ'יין אחר, למשל את'ריום, כך אמר ג'יימס אנג'ל, מרצה באוניברסיטת ג'ורג'טאון המתמחה במבנה השוק. להחשיב מטבעות עטופים ואת הנכס העוטף אותם משמעו לספור פעמיים, אמר אנג'ל. אפילו במרץ, לארבעת המטבעות העטופים הגדולים ביותר היה שווי שוק של 27 מיליארד דולר.

עניין נוסף: הכיסוי התקשורתי לעיתים משווה שינויים בין שווי השוק הכולל בקריפטו לשינויים במדד S&P 500. בעוד שגם מדד זה מושפע מהערכות שווי השוק, מדובר בסל קבוע של 500 מניות, בעוד ששווי השוק בקריפטו מקבל דחיפה מכך שמספר המטבעות כל הזמן מתרחב.

לגבי מטבעות מוכרים פחות, קיימות טכניקות נפוצות לניפוח מחירם - לעתים במטרה מכוונת של הגדלת שווי השוק.

מולי ווייט, מהנדסת תוכנה שיש לה ביקורת רבה על תחום הקריפטו, מציעה דוגמה היפותטית: יוצרים מטבע קריפטו, MollyCoin, שיש בו מיליון יחידות $MOLLY. מכיוון שבורסות הקריפטו מאפשרות מסחר בקריפטו לכל מי שרוצה, פשוט מוצאים מישהו (אפילו חבר) שמוכן לשלם דולר אחד על כל מטבע. בגלל ששווי השוק הוא המחיר למטבע בבורסה, שכעת נקבע בדולר אחד, הוא מוכפל במספר המטבעות הקיימים, והנה, כעת שווי השוק של MollyCoin הגיע למיליון דולר.

הדבר דומה ל"הרצת מניות" שנועדה לנפח את נפח המסחר במניה - ולרוב אינה חוקית בשוקי ההון. בכמה מחוגי הקריפטו, אמרה ווייט, מניפולציות כאלה זוכות לשבחים.

"הדבר המוזר באמת הוא אנשים הגונים מבחינות אחרות, שרואים את כל ההתנהגות המזויפת והמניפולציות, ומחליטים שאין להם ברירה אלא להיות מעורבים בכך בעצמם, מחשש שהפרויקט שלהם לא יהיה תחרותי", אמרה.

CoinMarketCap, האתר הוותיק והפופולרי ביותר על שווי השוק של מטבעות, טוען כי פיתח הליך וידוא מוקפד לאורך השנים בניסיון לעצור מניפולציה כזו. ההתנהגות הזו "כנראה מאוד נפוצה, בגלל שפרויקטים רבים מעריכים את הנראות", אמרה מולי ג'יין צוקרמן, מנהלת תוכן ב־CoinMarketCap. "התחכמויות מסוג זה הן בדיוק מה שאנחנו מנסים לסנן".

אבל תקרות השוק של הקריפטו נקבעות על פי עשרות מקורות, ולחלקן אולי סטנדרטים נמוכים משל CoinMarketCap (ולכן הם גם מגיעים להערכות שווי שוק גבוהות יותר).

המאפיינים האלה לא רק מובילים להערכות מטעות של שווי השוק של הקריפטו. הן יכולות לגרום לשוק להיות יותר תנודתי ומגבירות את ההשפעה של כל עסקה שקורית על השוק כולו.

והנה הדרך שבה זה קורה: כשאנשים מאבדים עניין - וגם את הסיסמאות - למטבעות שלהם, מספר המטבעות שבאמת נמצאים במחזור יורד, אבל זה לא משתקף בהערכות השוק. כתוצאה מכך, צריך לקנות באופן יחסי פחות מטבעות כדי לנסות להעלות את המחיר ואת תקרת השוק. אנשים מתחילים לעטוף מטבעות כדי לסחור בהם, ומכפילים את שוויים. מאות או אלפי מטבעות חדשים מושקים, ובחלקם משתמשים בטכניקות של הרצת מניות כדי להגדיל את שווי השוק לכאורה.

"צריך רק אנשים בודדים בעלי כיסים עמוקים שיבלעו את הלוקשים האלה, וידחפו כלפי מעלה את תקרת השוק", אמר אנג'ל.