ההוצאות באשראי במבצע "עלות השחר": שדרות היא הנפגעת העיקרית

נתוני שב"א מגלים כי למרות המבצע שהחל ביום שישי, הוצאות הישראלים בכרטיסי אשראי נותרו כמעט זהות לסוף השבוע שקדם לו • ערב ט' באב במוצאי השבת הביא לירידה בצריכה בענף המסעדות, רשתות המזון המהיר ובתי הקפה

השימוש בכרטיסי האשראי לא פחת בזמן מבצע "עלות השחר" / צילום: Shutterstock
השימוש בכרטיסי האשראי לא פחת בזמן מבצע "עלות השחר" / צילום: Shutterstock

מבצע "עלות השחר", שליווה כמעט את כל סוף השבוע האחרון, הביא לירידה קטנה של 1.5% בלבד בהוצאות של הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי. נתוני חברת שב"א, מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, מצביעים על כך שהמבצע הצבאי כמעט ולא השפיע על ההוצאות של הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי, והן הגיעו לסכום של 2.178 מיליארד שקל, לעומת 2.214 מיליארד שקל בסוף השבוע שלפניו.

שדרות: ירידה חדה בהוצאות 

מהנתונים עולה כי שדרות היא העיר היחידה בה נרשמה ירידה בהוצאות במהלך סוף השבוע האחרון (5-6 באוגוסט) לעומת סוף השבוע שקדם לו (29-30 ביולי). ההוצאות בכרטיסי אשראי בשדרות בימים שישי ושבת האחרונים הסתכמו ב-2.88 מיליון שקל, לעומת 3.14 מיליון שקל בסוף השבוע הקודם - ירידה של כ-8%. בענפי הביגוד וההנעלה נרשמה ירידה של 57 אלף שקל בקניות, ובענף המסעדנות נרשמה ירידה של 46 אלף שקל. הירידה הגדולה ביותר הייתה במכולות, שם ההוצאות עמדו על 167 אלף שקל - 137 אלף פחות מאשר בסוף השבוע הקודם.

 
  

באשקלון, שגם היא ספגה כמות לא קטנה של אזעקות במהלך המבצע הצבאי, נרשמו מצד אחד ירידות משמעותיות בהוצאות על מסעדות (448 אלף שקל פחות), ומהצד השני נרשמה עלייה של 127 אלף שקל בהוצאות הפארם ועלייה של 123 אלף שקל במעדניות, מאפיות, קצביות ודגים.

ביתר הערים המרכזיות בדרום ובמרכז הארץ, ההוצאות בכרטיסי אשראי היו דומות, ובחלקן אף נרשמה עלייה. כך למשל בתל אביב נרשמה עלייה של כמעט 1% בהוצאות בכרטיסי אשראי, ואלה הסתכמו ב-137.4 מיליון. עיקר העלייה היה בצריכה שאינה בסיסית, עם עלייה של יותר ממיליון שקל בכל אחד מסעיפי ביגוד והנעלה ומוצרי חשמל.

פרמטר נוסף שהשפיע על ההוצאות הוא ציון ערב ט' באב במוצאי השבת, שהביא לירידה בהוצאות בענף המסעדות, רשתות המזון המהיר ובתי הקפה, בכל הערים. ירידה זו בהוצאות היא עניין שגרתי הנובע מסגירת בתי העסק בענף.