ספרד מתמודדת עם מחסור מפתיע בקרח בשל משבר האנרגיה וגלי החום

מחסור משמעותי בקוביות קרח בסופרמרקטים ובתחנות הדלק בספרד - מחירה של שקית קרח זינק פי 4 עד 6 במקומות מסוימים במדינה • הסיבות למחסור מגוונות וביניהן הערכות שגויות לביקושים, משבר אנרגיה באירופה בעקבות המלחמה באוקראינה שמשבית יצרניות וגלי החום המשמעותיים שפוקדים את חצי האי האיברי

''אין קוביות קרח'' - שלט במסעדה ברונדה, ספרד / צילום: Associated Press, Jon Nazca
''אין קוביות קרח'' - שלט במסעדה ברונדה, ספרד / צילום: Associated Press, Jon Nazca

בשבועות האחרונים כמעט ולא ניתן כמעט להשיג קוביות קרח בתחנות דלק או בסופרמרקטים בספרד, והמחיר של שקיות הקרח המעטות שמסופקות זינק פי ארבעה עד שישה במקומות מסוימים; כך מדווחים בימים האחרונים כלי התקשורת במדינה, ומציינים כי זו אחת ההשלכות של משבר האנרגיה הנוכחי באירופה בשילוב עם גלי חום משמעותיים שפוקדים את חצי האי האיברי. "יש מחסור בקוביות קרח ברחבי המדינה", דיווח העיתון הספרדי "אל מונדו" השבוע, והוסיף כי סופרמרקטים ברחבי ספרד הגבילו מכירת קרח לשקית בודדת.

הסיבות למחסור המפתיע, בדיוק בעונה בה הספרדים נדרשים לקרח רב כדי לצנן את הסנגריה שלהם או משקאות אחרים (היום חזויות כ-37 מעלות במדריד), הן מגוונות. לפי הדיווחים, בשל הזינוק במחירי האנרגיה באביב האחרון כתוצאה מהמלחמה באוקראינה, יצרני קרח ענקיים נמנעו מייצור במהלך החודשים בהם הדבר היה "משתלם" יותר מבחינת צריכת אנרגיה. בנוסף, הם התקשו להעריך את הביקוש לקרח אחרי שנתיים שבהם מגפת הקורונה שיבשה את תעשיית האירוח והתיירות. בנוסף, גלי חום והתיירות שהתאוששה הביאו לפתע לזינוק בביקושים, והמחסור המדווח גורם להתנפלות על המוצר.

אחד מאנשי העסקים השולטים בתחום בספרד הזהיר בראיון ל"אל מונדו" כי המחסור הולך להחמיר בימים הקרובים. "כל יום אני מקבל טלפונים מעסקים שמתחננים לאספקת קרח. השבועות הקרובים יהיו דרמטיים", אמר. גם לדבריו, הסיבה העיקרית היא חוסר ייצור מספיק בחורף ובאביב בשל מחירי אנרגיה גבוהים, יחד עם אספקה מוגבלת כתוצאה מעליית מחירי הדלק והעלות הגוברת של האחסנה של הקרח בהקפאה עמוקה. לפי הדיווחים בספרד, הביקוש זינק לשמונה מיליון קילו קרח ביום בספרד, בעוד הייצור הנוכחי עומד על כשני מיליון קילו ביום.

כלי התקשורת דיווחו כי במיורקה, במדריד, בברצלונה ובמקומות נוספים רשתות השיווק הפסיקו את מכירת הקרח ותלו שלטים לפיהם לא ניתן להשיג אותו בסניפיהן. בתחום המסעדות והבארים עדיין מתנהלת האספקה של הקרח כרגיל, אך חברות עובדות רק עם לקוחות קבועים, ולא מזדמנים. "לו היינו רוצים לספק קרח לכל מי שרוצה, האספקה הייתה נגמרת תוך שעה", צוטט אחד ממנהלי חברות אספקת הקרח במיורקה. רוב הבארים גם מחזיקים מכונות לייצור קרח באופן עצמאי. גם בסופרמרקטים, יש מי שמסבירים את המחסור בהתנפלות צרכנים כתוצאה מ"תופעת עדר", שהתבטאה בחודשים האחרונים גם באגירת שמן חמניות, סוכר ועוד. בין היתר, ניתן לייצר קרח באופן עצמאי בכל מקרר תקין.