בשוק בטוחים שהעלאות הריבית בארה"ב ימשיכו, אך אולי בקצב נמוך יותר

גם לאחר שקצב האינפלציה בארה"ב רשם ירידה תלולה מהתחזית, ולמרות התמתנות ההתייקרויות, במשק צופים שהפדרל ריזרב ימשיך להעלות את הריבית – ובעקבותיו גם בנק ישראל • רונן מנחם, מזרחי טפחות: "מדד אפס אחרי שורה ארוכה של עליות הוא נתון בעל משמעות סמלית. זאת הסיבה שהשווקים מגיבים בעליות"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

קצב האינפלציה בארה"ב רשם ירידה תלולה מהתחזית: מדד המחירים לצרכן במדינה ירד ביולי ל-8.5% בחישוב שנתי. נזכיר כי ביוני האחרון האינפלציה בארה"ב שברה שיא של 40 שנה עם קצב שנתי של 9.1%.

תחזיות האנליסטים היו קודרות יותר וציפו לקצב אינפלציה של 8.7% ל-12 החודשים האחרונים. הרמה האינפלציונית נותרה אומנם גבוהה במונחים היסטוריים, אבל בשיפור לעומת חודשים קודמים.

מדד הליבה של המחירים לצרכן, שאינו כולל מחירי אנרגיה ומזון, נותר על 5.9% בחישוב שנתי, כמו בסוף יוני. שינוי המגמה החיובי מקורו בין השאר בירידה של 7.7% במחיר הדלק, שזינק בחודשים קודמים. ובכל זאת, הדלק עדיין יקר ב-44% מכפי שהיה לפני שנה. התייקרויות נרשמו החודש בסעיפי הדיור (עלייה של 0.5%) ובמחירי המזון (1.1%).

צופים שהפד ימשיך להעלות את הריבית

למרות התמתנות ההתייקרויות, במשק צופים שהפדרל ריזרב ימשיך להעלות את הריבית - ובעקבותיו גם בנק ישראל - אבל ייתכן שבקצב נמוך יותר. יונתן כץ, כלכלן ראשי לידר שוקי הון, ניתח כך את הנתונים: "למרות שהאינפלציה בארה״ב עלתה מעט פחות מהציפיות, אינפלציית הליבה עלתה ב-5.9% שנה אחורה בדומה לחודש הקודם (השוק ציפה ל-6% עלייה)".

לדבריו של כץ, "מסתמנת עלייה חדה במחירי המזון ובמחירי השכירות. סביבת האינפלציה עדיין גבוהה ורחוקה מהיעד של הפד ולכן מגמת ההידוק המוניטארי תימשך, גם על רקע סביבה מאקרו כלכלית חזקה יחסית (לפי נתוני התעסוקה האחרונים ואינדיקטורים נוספים). עוד הוסיף כי: "הפד צפוי לעלות את הריבית בהחלטת הריבית הקרובה ב-0.5% ולהמשיך לעלות את הריבית אל מעבר ל- 4% בתחילת 2023. נדמה שבנק ישראל גם מושפע ממדיניות הפד וצפוי לעלות את הריבית ב- 0.5% ב 22 לאוגוסט".

אם אכן הריבית תעלה ב-0.5% בעדכון הבא של הפד ב-21 בספטמבר, זאת תהיה עלייה מתונה יותר מה-0.75% שהייתה צפויה עד כה. הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, רונן מנחם, סבור כי הנתונים "מגדילים את הסבירות של האטת האינפלציה ב-2023, ולכן גם העלאת הריבית עשויה להיות חדה פחות. עלתה משמעותית הסבירות להעלאה של 0.5% במקום 0.75%". עם זאת, הוא מזכיר שעד החלטת הריבית הבאה יתפרסם גם מדד חודש אוגוסט ודוח התעסוקה בארה"ב, שעשויים להשפיע גם הם על ההחלטה.

מנחם מסביר כי "מדד אפס אחרי שורה ארוכה של עליות הוא נתון בעל משמעות סמלית. זאת הסיבה שהשווקים מגיבים בעליות, ונרשם פיחות של אחוז בדולר מול האירו. גם הקצב השנתי שירד ל-8.5% נתון חיובי תפנית מטה לראשונה זה הרבה זמן. אבל הנתון שמצריך זהירות זה אינפלציה בניכוי מזון ואנרגיה, שעלתה החודש ב-3 עשיריות האחוז".

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, הוסיף כי: "במבט קדימה, מדד חודש אוגוסט צפוי להיות אפסי גם כן והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים צפויה להישמר סביב 8.5%. הירידה באינפלציה נובעת בעיקר מירידת מחירי הבנזין ודלקים אחרים ולא מרכיבי הליבה. הקצב השנתי של רכיב הליבה צפוי להישאר ברמה גבוהה יחסית, ולא נוחה לבנק הפדרלי של ארה"ב, של כ-6%, ולכן הריבית צפויה להמשיך ולעלות לרמה של כ-3.5% בסוף 2022 לעומת כ-2.33% עתה".

גיא בית אור, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות סבור כי "מעולם לא היה ספק כי האינפלציה צריכה להתחיל ולרדת, במיוחד אחרי הירידה האחרונה במחירי האנרגיה. השאלה תמיד הייתה היא לא אם האינפלציה תרד, אלא איפה היא תעצור - ב-2.0% או ב-4.0%?". בית אור מוסיף ש"מכלול הנתונים מהתקופה האחרונה ממשיך לאותת על כך שסביבת האינפלציה בארה"ב ממשיכה להיות גבוהה משמעותית מהיעד כאשר המגמות בסעיף השכירות צפויות לשמור על אינפלציית הליבה גבוהה לעוד פרק זמן ארוך, מה שימשיך להפעיל לחץ על הפד להדק את המדיניות מעבר למה שגלום כיום בשווקים".