ניתוח טכני: הדהירה של טסלה נבלמה; כמה המשקיעים הולכים לסבול?

מניית הרכב החשמלי סיימה את מגמת העלייה ארוכת-הטווח, וכשהסוללות שלה טעונות בחציין, השאלה המרכזית היא אם היא הולכת לדשדוש או למגמת ירידות

רכבי טסלה במפעל / צילום: Reuters, Aly Song
רכבי טסלה במפעל / צילום: Reuters, Aly Song

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת קו מנחה

כחובב מנועים עתירי נפח, תיבות הילוכים ידניות וקרבורטורים כפולים ובלתי ניתנים לכיוון, אני חייב להודות שרכבים חשמליים לא מדברים אלי. הכל שם קר מדי, חד מדי, מדויק מדי באופן שמעקר לחלוטין את חוויית הנהיגה שלי. הייתי מעדיף לנתח את ג'נרל מוטורס או פורד, אבל את מי בכלל הן מעניינות? טסלה הרי בלב העניין.

המסר המרכזי שעובר מהתנהגותה של מניית טסלה  הוא שתור הזהב הסתיים. מגמת העלייה תמה והמוכרים כאן כדי להישאר. אם תביטו למעלה תוכלו לראות שישנן שתי נקודות שיא זהות כמעט לחלוטין סביב מחיר של 1,200 דולר למניה. בעוד שבעבר כל גל עליות מצא את המוכרים דורשים עבור אותה סחורה בדיוק מחיר גבוה יותר מזה שדרשו בעבר, הרי שכעת הם מוכנים למכור כל כמות במחיר קבוע מראש. ואם אתם בונים על שיאים חדשים, מומלץ שתחשבו שוב.

והקונים? הם כבר מזמן לא בעניין. במגמת עלייה, כל רמת שפל חייבת להיות גבוהה מקודמתה, עדות לכך שהקונים מוכנים לשלם עבור אותה סחורה מחיר גבוה יותר מזה ששולם בעבר. אבל במקרה של טסלה אין לקונים שום כוונה לשלם יותר ממחיר של 630 דולר. זה מרווח מאוד רחב שעל פניו עלול לטעת את התחושה שאפשר לקנות ברף התחתון ולמכור בעליון. מה שקרוי בלשון העם "לעשות סיבוב". אלא שמדובר כאן באשליה, וניסיון לסחור על מניות מדשדשות הוא מסוכן, מהסיבה שדשדוש מייצג איזון בין כוחות הביקוש וההיצע. למשקיע הקטן אין מה לחפש שם.

 הסימנים שילמדו לאן הולכת המניה 

השאלה המרכזית היא האם טסלה תמשיך לדשדש בגבולות הרחבים שהתנהגותה קובעת, או שמא תפרוץ מטה ומחירה ימשיך להתדרדר. בשלב הנוכחי אין לי תשובה ברורה, אך אנסה לתת בה סימנים. 

רק לפני כן אקדים ואומר שאין שום סיבה להחזיק את המניה הזאת בתיק ההשקעות. יש פרויקטים מעניינים יותר.

סימן ראשון - מצב השוק. ככל שהשוק האמריקאי ישמור על רמתו הנוכחית או יעלה ממנה, יתכווץ הסיכוי שטסלה תרד מתחת לרף התחתון. ירידות בשוק שוות ירידות בטסלה.

שימו לב לרמות הנוכחיות של המניה - סביב 930 דולר. רמה זו מהווה התנגדות; קושי ממשי לטפס. כישלון בחציית רמה זו כלפי מעלה יסתום את הגולל על כל אפשרות לעלות למחיר ארבע ספרתי, ויעלה את הסבירות לירידה.

הנאה - או הנעה - לא תהיה כאן

הבנתם את הרעיון, כמה שלא אסובב את האטרייה הזו על המזלג, שום דבר טוב לא ייצא. טסלה סיימה את מגמת העלייה ארוכת-הטווח וכעת היא מתלבטת לגבי ההמשך. הסוללות טעונות בחציין, והשאלה המרכזית היא כמה יסבלו המשקיעים - מעט במקרה של דשדוש או הרבה במקרה של ירידות. הנאה אין כאן. לא מהנהיגה ולא מהחזקת המניה.