עבור וורן באפט, ההפסדים הם לא באג - אלא פיצ'ר

ברקשייר הת'אווי של וורן באפט הפסידה ברבעון השני של השנה 44 מיליארד דולר ומניית החברה ירדה ב־2% בחודש האחרון, אך מבחינת באפט מדובר בפטנט יעיל להרחקת אנשים שלא מבינים שטווח קצר נמדד ברבעונים ואפילו בשנים • וגם: בנק ישראל מזכיר לכולנו כמה מהר אנחנו מאבדים פרופורציות • הכוכבים של השבוע

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

מצוין: הפטנט של באפט להרחקת משקיעים מזדמנים

חברת ברקשייר הת'אווי של וורן באפט הפסידה ברבעון השני של השנה 44 מיליארד דולר ומניית החברה ירדה ב־2% בחודש האחרון. אבל כשמדובר בבאפט, שקנה חברת טקסטיל בשנת 1965 והפך אותה לאימפריה של השקעות ששווה 650 מיליארד דולר, ההפסדים הם לא באג - אלא פיצ'ר. פטנט יעיל להרחקת אנשים שלא מבינים שטווח קצר נמדד ברבעונים ואפילו בשנים.

בדיוק בגלל זה החברה שלו נסחרת במחיר של 440 אלף דולר למניה, כדי לסנן משקיעים מזדמנים. וכמאמר אחת הקלישאות המפורסמות של האיש בן ה־91: בשפל, כששוק ההון פחות מאיר פנים, בסה"כ כולם רואים שהוא שוחה עם בגד ים. ככה זה כשיש לו יותר מ־105 מיליארד דולר מזומן. 

בלתי מספיק: איך מגזר במשבר מגייס פי 2 משנים קודמות

מחקר שפרסם השבוע בנק ישראל על "השפעת הירידות בשווקים על מגזר ההייטק" מזכיר לכולנו כמה מהר אנחנו מאבדים פרופורציות. גל של פיטורים בסטארט-אפים? מתוך 309.4 אלף עובדי הייטק ישראלים, רק 8% מהם - 27,330 ישראלים, עובדים בחברות סטארט-אפ, הנמצאות כעת, לפי בנק ישראל, "בסיכון גבוה". למעשה, הן חברות שתמיד נמצאות בסיכון גבוה, כי ככה זה עם כל חלום שמנסה לפרוץ לעולם האמיתי ולהפוך למוצר בר קיימא. בשורה התחתונה, גם ב־2022 העגומה גויסו פה במחצית השנה הראשונה כ־10 מיליארד דולר לענף ההייטק. יותר מפי 2 מקצב הגיוסים ב־2019 או ב־2020, וירידה של כ־25% לעומת 2021.