ישראל בדרך לאינפלציה של 5%? אלה תחזיות הכלכלנים למדד המחירים של יולי

כלכלנים בשוק מעריכים כי מדד המחירים לצרכן לחודש יולי טיפס ב-4.8% בחישוב שנתי, נתון נמוך בהשוואה למדינות שמעבר לים אך גבוה משמעותית מהיעד של בנק ישראל • מבצעי סוף העונה סייעו להוזלת הביגוד וההנעלה, אך רכיב הדיור ימשיך לטפס, וגם מחירי המזון צפויים להשפיע לרעה

קניות בשוק. מדד המחירים בישראל ימשיך לטפס? / צילום: איל יצהר
קניות בשוק. מדד המחירים בישראל ימשיך לטפס? / צילום: איל יצהר

האופטימיות חזרה לשווקים בשבוע שעבר, לאחר שהתברר כי קצב האינפלציה בארה"ב ירד מעבר למה שהוערך בתחזיות המוקדמות, כאשר הגיע ביולי ל-8.5% בחישוב שנתי (בהשוואה ל-9.1% בחודש יוני, שיא של 40 שנה). מדובר בנתון כמעט כפול מזה שנמדד כאן בישראל, שכן על פי התחזיות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תדווח היום (ב') על קצב אינפלציה שנתי של 4.5%.

אומנם מדובר בקצב נמוך בהרבה מאשר מעבר לים, פערים שנעוצים בעיקר במשקלו הזניח של הגז הטבעי במדד הישראלי, אך זוהי רמת האינפלציה הגבוהה ביותר בארץ מאז 2008, והיא מעל רף היעד העליון שקבע בנק ישראל (שעומד על 3%).

1,200 מעשירי העולם חושפים איפה הם שמים בימים אלה את הכסף 
כבר לא מפחדים מהאינפלציה: המשקיעים חוזרים לשוקי המניות והאג"ח
סיבות ראשונות לאופטימיות - ועוד 9 כתבות שכדאי לכם לקרוא על הטלטלה בשווקים  

בממוצע, בשוק צופים כי מדד המחירים לצרכן הישראלי טיפס ב-0.5% בחודש יולי (לאחר עלייה של 0.4% ביוני), אך יש גם כלכלנים שמעריכים התייקרות חדה יותר.

סוף עונה בביגוד והנעלה, שיא הביקושים לחופשות וטיסות

מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק הפועלים, מעריך עלייה חודשית של 0.7% במדד המחירים, שתביא את קצב האינפלציה השנתי ל-4.8% - מעל התחזיות הממוצעות בשוק. שפריר מסביר כי הסיכונים העיקריים הם רכיבי הדיור (שבבנק מעריכים שיעלה ב-0.8%) וטיסות לחו"ל, שצפויות להתייקר באופן טבעי שכן יולי הוא שיא העונה, ואת תורי הענק בנתב"ג קשה לשכוח. ברכיב שכר הדירה העלייה ככל הנראה תהיה מתונה יותר, אך סעיף החזקת הדירה יתייקר בשל עליית מחירי הארנונה והמים.

מחירי המזון, ללא פירות וירקות או מסעדות, צפויים על פי בנק הפועלים לתרום עלייה של 0.06% למדד יולי, בעיקר בשל התייקרות הביצים, מוצרי בצק ומוצרי חלב. מחירי הירקות הטריים ככל הנראה ירדו מעט גם מעבר לירידה העונתית המוערכת, אך צפויה לצד זאת עלייה חדה במחירי הפירות הטריים והירקות הקפואים.

הוזלה של 0.5% צפויה במוצרי הריהוט וציוד לבית, וכן מוערך שרכיב ההלבשה והנעלה נחתך ביולי ב-5% לפחות הודות למבצעי סוף העונה העמוקים, מה שיוריד כ-0.1% ממדד המחירים כולו.

בבית ההשקעות לידר שוקי הון, אומר הכלכלן הראשי יונתן כץ, צופים גם עלייה חודשית גבוהה יחסית של 0.7% במדד, שנובעת בעיקר מהשינויים במחירי המזון (0.8%), הדיור (0.6%), הדלקים (4.6%) והנסיעות לחו"ל (6%). גם בלידר מעריכים ירידה של כ-5% במחירי ההלבשה והנעלה.

גם בבית ההשקעות פסגות מעריכים עלייה חודשית של 0.7% במדד, כאשר על פי האסטרטג הראשי אורי גרינפלד זאת בעיקר על רקע עליית מחירי הדלק, נסיעות לחו"ל וסעיף הדיור שממשיך לדחוף את האינפלציה כלפי מעלה. "בהסתכלות שנתית האינפלציה צפויה לעלות ל-4.7% ביולי, להגיע לקראת סוף השנה גם למעל 5% ואז ללכת ולהתמתן במהלך 2023", הוא מעריך.

"בישראל אין כמעט סימני האטה בכלכלה"

"הירידה בסביבת האינפלציה בארה"ב הביאה גם לירידת ציפיות האינפלציה בשוק המקומי", מציין ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי. בפמן מציין כי על פי סקר המגמות בעסקים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודש יולי, 63% מהחברות צופות אינפלציה של יותר מ-3% שנה קדימה, בהשוואה לכ-15% מהחברות בדצמבר 2021, וזאת בעיקר על רקע התייקרות התשומות לייצור, ובראשן שכר העובדים וחומרי הגלם.

הירידה בציפיות האינפלציה גורמת לבפמן להפגין אופטימיות גם באשר להעלאות הריבית הצפויות מצד בנק ישראל. "אם עד כה נראה היה שאנחנו בדרך לשתי העלאות ריבית של 50 נקודות בסיס כל אחת בשתי ההחלטות הקרובות, כרגע נראה שגדלו הסיכויים להעלאות נמוכות יותר, בעיקר בהחלטה של חודש אוקטובר", מעריך בפמן, שצופה כי בנק ישראל לא יעלה את הריבית לשיעור של 2.75%, אלא יסתפק בהבאתה לרמה של 2%-2.5%. "מגמת הירידה של ציפיות קצב העלאת הריבית תתפוס תאוצה, בעיקר אם מדד המחירים לצרכן של יולי יהיה נמוך מהתחזיות", מסכם בפמן.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מציין כי בישראל אין כמעט סימני האטה בכלכלה, וקצב האינפלציה צפוי להמשיך ולעלות לפחות עוד מספר חודשים, אך ציפיות הריבית ממשיכות לרדת בחדות, ככל הנראה בשל התחזקות השקל. "קיימת כאן סתירה מסוימת. התחזקות השקל תלויה בהמשך עליות בשוק המניות, שיכולות להתקיים אם אין מיתון או האטה חריפה. אולם בלי מיתון או האטה משמעותית, יהיה קשה יותר להחזיר את האינפלציה ליעד, מה שאמור לדחוף לעליית ריבית חזקה יותר בארה"ב ולהשליך גם על ישראל", מסביר זבז'ינסקי.

הקלה צפויה כבר במדד אוגוסט

ומה צפוי בהמשך? התחזקות שער השקל צפויה להוביל להקלה ניכרת באינפלציית ההיצע הן בשל השפעתה הישירה על מחירי הדלקים ומחירי הטיסות ולחו"ל, והן בשל השפעתה על מחירי הסחורות והמוצרים המיובאים לישראל.

בבנק הפועלים מעריכים כי מדד אוגוסט יירד ב-0.1%, כך שקצב האינפלציה השנתי יעמוד על 4.4%. בבנק הורידו גם את תחזית מדד ספטמבר ל-4.25% בקצב שנתי, ואת התחזית ל-12 החודשים הקרובים ל-2.6%, בין השאר על רקע הירידה במרווחי הזיקוק שצפויה להוביל לירידה חדה נוספת במחירי הדלקים - בהנחה שמס הבלו לא יעלה בחזרה כבר בחודש הבא.