מדד יולי טרף את הקלפים: לבנק ישראל אין הרבה ברירות מלבד העלאת ריבית אגרסיבית

הייסוף המהיר של השקל מאז הודעת הריבית האחרונה תמך במיתון קצב העלאות הריבית בישראל, אלא שהעלייה החריגה בחודש יולי במדד המחירים לצרכן טרפה את הקלפים • וזאת עוד מבלי להתייחס לכישלון הממשלה בטיפול במחירי הדיור, שהמשיכו לזנק בקצב שלא נראה מזה עשור • בינתיים נוטלי המשכנתאות צפויים לספוג עלייה כפולה בהחזר החודשי

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

אם עד לאחרונה החלו להצטבר מספר גורמים שתמכו בהאטה של קצב העלאות הרבית בישראל, כמו הייסוף החריג של השקל מול סל המטבעות וירידה בציפיות האינפלציה קדימה בהמשך להאטה בקצב האינפלציה בארה"ב, הרי שמדד המחירים לחודש יולי בישראל שפורסם הערב עלה באופן חריג מהצפוי ובכך טרף את הקלפים.

בימים שבשגרה השקל שחזר להתחזק בחדות מול סל המטבעות, עם עלייה חריגה של 8% מאז הודעת הריבית הקודמת, תומך בהתמתנות קצב העלאות הריבית. אלא שעלייה חריגה זו מאז תחילת יולי באה לאחר פיחות חד במחצית הראשונה של השנה, כך שההתחזקות לבדה אינה מספיקה כדי למתן את קצב העלאות הריבית של בנק ישראל, במיוחד לאחר מדד יולי שהיה חריג במיוחד ומזרז את הצורך להחזיר את האינפלציה בישראל לתחום היעד.

למורת רוחם של היצואנים שצפויים לסבול מההתחזקות המחודשת של השקל, לא הם אלו שעומדים בראש מעיניו של בנק ישראל אלא האינפלציה שחורגת מתחום היעד של בנק ישראל ביותר מ-2%. ואיזו חריגה הייתה לנו ביולי? מדד המחירים ליולי עלה באופן מפתיע לרעה ב-1.1% בחודש אחד - מדובר בשליש מתחום היעד של בנק ישראל בחודש אחד, ועלייה שתפסה את הכלכלנים בהפתעה גמורה, שכן אלו צפו בתרחיש הגרוע התייקרות של 0.7% בסל המוצרים ביולי. גם ציפיות האינפלציה עד השבוע שיקפו כי קצב האינפלציה יתמתן ל-2.3% בשנה הבאה בהמשך להתמתנות עליות המחירים בארה"ב, אלא שכעת התמונה משתנה ב-180 מעלות.

העלייה החדה ביולי לא מותירה לבנק ישראל הרבה ברירות. אם לפני פרסום המדד התמתנו הציפיות לתוואי העלאות הריבית של בנק ישראל בהמשך, אז נראה שבנק ישראל ימשיך בקצב העלאות אגרסיבי של הריבית על מנת לרסן את האינפלציה. לפי הערכות בהודעה הקרובה הריבית תעלה לפחות ב-0.5% לרמה של 1.75%.

האם נוטלי המשכנתאות יוכלו לעמוד בהחזר?

מעבר לכך, לא נראה שהרוכשים בשוק התרשמו מהיקף התחלות הבנייה שממנו התפארה הממשלה ומחירי הדיור רשמו זינוק בקצב שלא נראה מזה עשור בישראל עם עלייה שנתית של 17.8%. חמור מכך, נראה שבממשלה לא למדו כלום מהמלצות בנק ישראל שטען השכם וערב כי התוכניות למיניהן להקלה על רוכשי הדירות - כמו מחיר למשכן - למעשה רק מתדלקים את הביקושים בשוק. ועדות לכך אנו רואים כעת בנתונים.

למרות שמחירי הדיור לא לוקחים חלק מרכזי בשיקוליו של בנק ישראל בבואו להחליט על גובה הריבית, אלא בעיקר האינפלציה - העלייה החריגה במחירי הדיור תומכת לבדה בהמשך העלאות הריבית מצד בנק ישראל אחרי שנראה כי שלוש העלאות מאפריל לא ממש עשו את העבודה.

כעת, העלאת ריבית בהודעה הקרובה ב-22 באוגוסט היא עובדה מוגמרת. השאלה היא האם נוטלי המשכנתאות שנהרו לשוק בזמנים שהריבית הייתה עדיין בתוך תחום היעד של בנק ישראל, יוכלו לעמוד בעלייה בהחזר החודשי שצפויה לבוא לידי ביטוי פעמיים. האחת, בגלל העלאת רכיב הפריים במשכנתה שצפויה להימשך והשנייה מכיוון עליית מדד המחירים לצרכן שלו יש חלק בהרכב המשכנתה הממוצעת. כך או כך, נוטלי המשכנתאות צפויים לסבול משני הכיוונים והשאלה היא באיזה שלב הם לא יוכלו לעמוד בהחזר החודשי.

אם שואלים את נגיד בנק ישראל אמיר ירון במעמד העלאת הריבית באפריל הוא לא היה  מוטרד מעליית ההחזר של הנוטלים גם בתרחיש של המשך העלאות ריבית. סביר להניח שדעתו לא השתנתה מאז כאשר חטיבת המחקר צופה העלאות ריבית לעוד שנה לאיזור של 2.7%. לגבי מחירי הדיור הכיוון ככל הנראה לא צפוי להשתנות בקרוב לפי דוח המדיניות המוניטרית של הבנק למחצית השנייה של השנה. בנק ישראל הזהיר כי המשך העלייה החריגה באשראי לתחום הבינוי והנדל"ן מרמז כי היזמים והבנקאים צופים המשך לעליות המחירים בשוק.

עדות לכך מצא בנק ישראל במחקר שערך ולפיו העלייה בהיקף האשראי לבינוי ונדל"ן לא באה לידי ביטוי בצמיחה של הענף, אלא ברכישת קרקעות, במה שמרמז על התחזיות של היזמים והבנקים להמשך עליות המחירים בשוק הדיור.

זה לא יעזור לאלו שמתרחקים מהשגת הון עצמי לדירה, ואולי יעזור לנוטלי המשכנתאות בדרך של עליית ערך הנכס שאותו הם רכשו. השאלה מה יהיו ההשלכות של העלאות הריבית כאשר אלו יבואו לידי ביטוי רק בחודשים הבאים.

נקודת האור - מדד אוגוסט צפוי לרדת

אם רוצים לשאוב אופטימיות להמשך, הרי שאפשר להסתכל קדימה אל חודש אוגוסט אז הירידה החדה במחיר הנפט צפויה להוריד את המדד לפי הערכות, אחרי חודשים של עליות מחירים. הירידה במחירי האנרגיה לא באה לידי ביטוי ביולי וצפויה לבוא לידי ביטוי בהמשך, ויחד עם הייסוף המהיר של השקל, אלו עשויים למתן את קצב העלאות הריבית בהמשך.