דואר ישראל | בלעדי

בדרך לתוכנית הבראה: דואר ישראל הפסיד 80־100 מיליון שקל ברבעון האחרון

רשות החברות מינתה את גל הרשקוביץ ליועץ מיוחד לטיפול במשבר • משרד האוצר התחייב לתת לחברה 100 מיליון שקל, אך מתוכם העביר 65 מיליון בלבד

סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock
סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock

דואר ישראל צפויה להציג בעוד כשבועיים הפסד נוסף, שינוע בין 80־100 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, בזמן שהמגעים אשר מתנהלים במקביל מול משרד האוצר בנוגע להשלמת תוכנית ההבראה נמשכים עם מהמורות רבות.

בדואר חוששים כי אם לא יושג הסכם, והאוצר לא יעביר את מימון הביניים שהוסכם עליו - החברה עלולה להיקלע למשבר חמור שבסופו לא רק שלא ישולמו משכורות לעובדים, אלא גם שורה של ספקים לא יקבלו כספים המגיעים להם. בה בעת, רשות החברות מינתה את גל הרשקוביץ, לשעבר הממונה על התקציבים במשרד האוצר, כיועץ מיוחד לטיפול במשבר בדואר.

ההפסדים של החברה ברבעון השני וההפסד השנתי שלה שצפוי להגיע לכ־250 מיליון שקל אינם מהווים הפתעה, שכן הדואר הזהירו לא אחת כי המשמעות של אי יישום תוכנית ההבראה, שכוללת את צמצום מצבת העובדים, היא המשך ההפסדים. על אחת כמה וכמה בהתחשב בהכנסותיה של החברה שנמצאים במגמת ירידה. התוכנית אמנם גובשה באופן כללי, אבל הפרטים והניסוחים בחוזה מראים כי יש עוד נקודות רבות שלא נסגרו - ומקשות על החתימה.

הסכם ההבראה של הדואר כולל הפרשה של כאלף עובדים שהמדינה אמורה לממן, ובתמורה לקבל הכנסות מנכסי נדל"ן עתידיים שהחברה תמכור. מעבר לכך, החברה הזרימה את מימון הביניים בתמורה לשעבוד של שני נכסים.

בד בבד, האוצר התחייב להעביר 100 מיליון שקל עד סוף החודש, כשמתוכם 65 מיליון שקל כבר הועברו כמימון ביניים. אלא שהאוצר, לפחות בשלב זה, לא מעביר את היתרה כחלק מטקטיקת המו"מ, במסגרת ניסיון ללחוץ על החברה להסכים לתנאים שבעיניה בלתי אפשריים.

לקלחת הזאת יש להוסיף את העובדה שרישיון החברה החדש טרם הושלם. בעקבות העובדה שלחלק מההקלות נדרש אישור של ועדת הכלכלה, שבצל הבחירות אין לדעת מתי תתכנס - כל הרפורמות שהדואר אמורה ליהנות מהן, כמו הסרת פיקוח על תעריפים והקלות בנושא בנק הדואר, לא יכולות לעבור.