משבר הקריפטו מתחיל להכות בספורט: האם הקבוצות לקחו הימור גדול מדי?

בשנת 2021 חלה עלייה של 380% בחתימת עסקאות קריפטו בתחום הספורט • קבוצות, אוהדים, ליגות, אולמות - כולם לקחו חלק במסיבה של המטבעות הדיגיטליים • עכשיו, כשהשוק בהתרסקות, קבוצות מרגישות עיכוב בתשלומים וחוששות שמיהרו לוותר על הספונסרים המסורתיים

אדין דז'קו, חלוץ אינטר מילאנו / צילום: Associated Press
אדין דז'קו, חלוץ אינטר מילאנו / צילום: Associated Press

בתחילת החודש פורסם בתקשורת האיטלקית כי מועדון הכדורגל אינטר נמצא בסכסוך עסקי עם אחת מנותנות החסות המרכזיות של המועדון - חברת מטבעות הקריפטו DigitalBits. רק לפני כמה חודשים, החברה חתמה עם אינטר על חסות ל־4 שנים, בסך 85 מיליון אירו, אבל פספסה את התשלום הראשון בסך חמישה מיליון אירו. לפי דיווחים, אינטר לא חיכתה יותר מדי והסירה את הלוגואים של DigitalBits מהאתר שלה ואף שוקלת לפעול באמצעים משפטיים.

סגנית אלופת איטליה היא לא הסיפור. זהו החשש של מועדוני ספורט רבים שחיפשו כל דרך לצמצם את הנזק הכלכלי שנגרם להם בתקופת הקורונה, ופנו לחתום עסקאות במגזר הקריפטו, הבלוקצ'יין, והנפקות מטבעות NFT לאוהדים. לאט לאט הלכו ונעלמו ספונסרים מסורתיים ובמקומם עלו חברות מתחום הקריפטו.

אך המסיבה, כידוע, הסתיימה. כעת עולה השאלה האם תעשיית הספורט לא לקחה סיכון גדול מדי עם הקריפטו.

בועת הקריפטו תתפוצץ לקבוצות בפנים?

הסיפורים צצים ועולים. חברת הקריפטו IQONIQ, שחתמה על הסכמים עם הליגה הספרדית, קבוצת הפורמולה 1 מקלארן ועוד מועדוני כדורגל באירופה, הודיעה על קשיים כלכליים. ריאל סוסיאדד טוענת כלפי החברה לחוב של 820 אלף אירו.

לפי דיווח בבלומברג, עסקאות החסות שנחתמו בשנה וחצי האחרונות בין קבוצות וליגות ספורט נאמדות ב־2.4 מיליארד דולר. בפרמיירליג האנגלית 19 מתוך 20 הקבוצות ששיחקו בעונה שעברה בליגה חתומות על לפחות הסכם מסחרי אחד עם חברות קריפטו. מנצ'סטר יונייטד חתומה עם קבוצת הבלוקצ'יין Tezos על הסכם של כ־22 מיליון ליש"ט וצ'לסי חתומה על 20 מיליון ליש"ט לעונה עם WhaleFin, אפליקציית הקריפטו הסינגפורית.

הקבוצות הגדולות בעולם בכל הענפים נמצאות תחת החוזים האלו - דאלאס קאובויז מה־NFL, ברצלונה בכדורגל, ניו יורק יאנקיז מהבייסבול, ואלופת ה־NBA גולדן סטייט. וגם ליגות: coinbase התחייבה להשקיע כמעט 200 מיליון דולר ב־4 שנים במסגרת הסכם שחתמה עם ה־NBA.

פיפ"א עדכנה מוקדם יותר השנה כי Crypto.com תהיה אחת מהספונסריות הרשמיות שלה למונדיאל בקטאר; ביוני 2021 הפכה Crypto.com לנותנת חסות רשמית של הפורמולה 1; וההסכם הגדול ביותר נכון להיום שייך גם הוא ל־Crypto.com - החברה רכשה את הזכויות השמיות לאולם בלוס אנג'לס, לשעבר הסטייפלס סנטר, תמורת 700 מיליון דולר ל־20 שנה.

היכל הספורט בלוס אנג'לס / צילום: Shutterstock
 היכל הספורט בלוס אנג'לס / צילום: Shutterstock

החשש הוא, כמובן, שהבועה תתפוצץ בפנים. חלק מהקבוצות בנו תקציבים והתחייבו על רכישות ומשכורות, על בסיס הסכמים אלו. חלקן מעמידות את ההסכמים המסחריים הללו כתנאי להלוואות שלקחו כדי לסגור בורות שנפערו בקורונה.

חלק מהחברות הללו נכנסו במקומן של חברות הימורים שנאסרו לשימוש כנותנות חסות במספר מדינות באירופה, או במקום חברות חסות מסורתיות שלא היו מוכנות לשלם את הסכומים האלו אחרי המגפה.

מומחי שיווק מסבירים כי עולם הספורט סיפק לחברות הקריפטו את המפתחות הדרושים להן כדי לפתוח את הלב והמוח של ההמונים. "עסקאות ספורט עושות רעש גדול בשוק וזה בדיוק מה שמותגי קריפטו צריכים", מסביר ג'ים אנדרוז, מייסד ומנכ"ל A-Mark Partnership Strategies, חברה המתמחה בחיבור שותפויות מסחריות. "יש עדיין עשרות מיליוני אנשים שלא באמת מבינים מה זה קריפטו, והעסקאות האלו בספורט עוזרות לייצר היכרות עם המותגים". כך או כך, אומר אנדרוז, "אנחנו לא הולכים לראות במהלך 2022 חתימה בעולם הספורט על עסקאות בשווי שנחתמו ב־2021".

גם הכוכבים והאוהדים הצטרפו לחגיגה

גם כוכבים חתמו על הסכמים עם חברות קריפטו - מכריסטיאנו רונאלדו, ליונל מסי, קווין דוראנט, ובעצם כמעט כולם. אבל מילא השחקנים, להם כנראה לא יהיה חסר. מי שחטפו מכה אנושה מהכניסה של שוק הקריפטו לספורט הם האוהדים - כחלק מהרצון של הקבוצות לחזק את הקשר עם הקהל, מאות קבוצות חתמו על הסכמים להנפקת מטבעות קריפטו (Tokens) של המועדון עבור אוהדים.

סטפן קרי, רכז ה​גולדן סטייט ווריורס / צילום: Associated Press, Jed Jacobsohn
 סטפן קרי, רכז ה​גולדן סטייט ווריורס / צילום: Associated Press, Jed Jacobsohn

בתקופה הנהדרת של שוק הבלוקצ'יין כולם הנפיקו מטבעות, והאוהדים מיהרו לרכוש - תוך הבטחה כי הם ייהנו מהטבות כמו קדימות ברכישת כרטיסים ואפילו אפשרות להצביע עבור החלטות המועדון.

כעת, המטבעות מתרסקות. ארסנל, שהנפיקה Tokens לאוהדים ב־6 דולר למטבע רואה את הערך שלהם עומד על פחות מ־2 דולר ונמוך ב־80% מהשיא; פאריז סן ז'רמן הנפיקה מטבעות עבור אוהדיה שנסחרו באפריל 2021 במחיר של כמעט 60 דולר למטבע. כעת הן נסחרות סביב 8 דולר.

משחק אחד מ־15 מיליון אירו: מכבי חיפה בדרך לליגת האלופות? 

לאחר שניצחה את הכוכב האדום בלגרד, מכבי חיפה נמצאת מרחק משחק אחד מהעפלה לליגת האלופות, ולכניסה לכסף הגדול של אירופה. הפערים שהעמידה אופ"א לאורך השנים בפרסים הכספיים בין המפעל הנוצץ שלה לבין כל היתר, הפכו את ליגת האלופות לאירוע מכונן שיכול להשפיע כלכלית על מועדון בסדר גודל ישראלי.

מתוך 2.73 מיליארד אירו שתחלק התאחדות הכדורגל האירופית בעונה הקרובה לכלל המשתתפות במפעלים האירופיים, 74.1% מהכסף יילך לקבוצות שיעפילו לליגת האלופות, לעומת 17% לליגה האירופית.

 
  

כך שאם תעבור את הגומלין בבלגרד, מובטחים לחיפה דמי כניסה של 15.64 מיליון אירו, עוד לפני שמכרה אפילו כרטיס אחד. אם לא תעבור, ותנשור לליגה האירופית, הנפילה תהיה כואבת: מענק התחלתי של 3.63 מיליון אירו בלבד.

את ההתפתחות של ליגת האלופות לאורך השנים אפשר לראות דרך ההופעה של הנציגות הישראליות - מכבי ת"א, שהייתה הישראלית הראשונה ששיחקה בשלב הבתים של הצ'מפיונס ליג (2004/05), קיבלה מענקים בסך 5.1 מיליון יורו. חיפה, יחד עם זכויות שידור שתקבל, יכולה להגיע לפי 4 מהסכום הזה.