תעלה ב-0.5% או ב-0.75%? הערכות כלכלני המאקרו לקראת החלטת הריבית

בנק ישראל צפוי להעלות היום את הריבית, והכלכלנים בשוק חלוקים לגבי היקף העלאה • רונן מנחם ממזרחי טפחות: "זו אחת ההתלבטויות הקשות ביותר מבחינת בנק ישראל בתקופה האחרונה וקשה לומר כיום באיזו חלופה יבחר" • אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב: "הריבית תעלה ב-0.75%" • לאומי: הריבית תגיע לרמה של 2.75% בראשית 2023

אמיר ירון. צילום: יונתן בלום / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אמיר ירון. צילום: יונתן בלום / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל צפוי להעלות היום (ב') את גובה הריבית במשק כחלק מהמאבק לריסון האינפלציה. הכלכלנים חלוקים בדיעותיהם לגבי שיעור ההעלאה - 0.5% או 0.75% (לרמה של 1.75% או 2%).

● כל מה שכדאי לדעת לקראת ההחלטה הכלכלית הגדולה של השבוע.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, כותב כי "אם ירצה בכך, יכול בנק ישראל להצדיק העלאת ריבית חדה של 0.75% בשני הנתונים החדשים, שטרפו את הקלפים לשוקי ההון: מדד המחירים לצרכן, שעלה ב-1.1% בחודש יולי וב-5.2% ב-12 החודשים האחרונים. התמ"ג, שברבע השני של השנה עלה 6.8% בקצב שנתי. שני הנתונים, שבאו יום אחר יום, היו הרבה מעל ההערכות בשוק".

כמו כן, הוא כותב, "ראוי לשים לב כי לראשונה זה זמן התכווץ פער האינפלציה בין ארה"ב לישראל, לאחר שמדד יולי נותר שם ללא שינוי. ככלל, העלאת ריבית של 0.75 אחוז מתאימה למדיניות ה-front loading (הקדמה של העלאות הריבית ובשיעורים חדים יותר) שנוקט בנק ישראל כמו עמיתיו בעולם. עם זאת, אין לשלול הורדת ריבית של 0.5% 'בלבד' וזאת ממספר סיבות: המדדים הבאים אמורים להיות נמוכים יותר והקצב השנתי של האינפלציה עשוי לרדת שוב מתחת ל-5%; העלאת ריבית חדה יותר עשויה לגרום למהלך נוסף של תיסוף השקל, בהמשך לתיסוף החד של החודש האחרון; תיסוף השקל אמנם יכול לשמש בלם להתחממות האינפלציה במשק, אך הוא יקשה על היצואנים בתקופה של האטה בסחר החוץ; לבסוף, אנו עדים לאחרונה לירידה של ממש באינפלציה המיובאת - מחירי האנרגיה והסחורות ועלויות השילוח".

למיטב זכרוני, כותב מנחם, "זו אחת ההתלבטויות הקשות ביותר מבחינת בנק ישראל בתקופה האחרונה וקשה לומר כיום באיזו חלופה יבחר. כך או כך, ככל שיבחר בחלופה המרסנת יותר, אני סבור כי הדבר יקצר את סבב העלאות הריבית ויגרום לכך שההעלאות הבאות תהיינה מתונות יותר".

מיטב: הריבית תעלה ב-0.75%

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, מעריך כי בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.75%. הוא מציין מספר שיקולים עיקריים שתומכים בכך: להבדיל מרוב הכלכלות במערב, המשק הישראלי צומח מהר מאוד, תוך הידוק מהותי בשוק העבודה. הריבית הנוכחית, אפילו אם תעלה ל-2%, תהיה נמוכה מדי בשביל אינפלציה של 5.2% ובשביל עלייה של 17.8% במחירי הדירות; קצב האינפלציה בישראל אמנם נמוך יותר מהמדינות האחרות, אך האינפלציה בסעיפים המקומיים שמושפעים יותר מהמדיניות של בנק ישראל, כגון מחירי השירותים, לא שונה מהמדינות האחרות.

"בנוסף, ציפיות האינפלציה הגלומות בישראל נמצאות אמנם בתוך יעד האינפלציה בכל הטווחים, כמו גם תחזיות החזאים ל-12 החודשים. אולם, בשנתיים האחרונות התחזיות והציפיות היו מוטות באופן קבוע ומשמעותי כלפי מטה ביחס לאינפלציה בפועל; בנק ישראל כבר לא משפיע על שער השקל; אין מגבלות לגייס אשראי בישראל. קצב הגידול באשראי העסקי והפרטי, למעט המשכנתאות, אפילו האיץ; מדד מחירי הסחורות של בלומברג עלה ב-6% מאז החלטת הריבית הקודמת; בארה"ב ניכרת ירידה באינפלציה תוך הקלה בשרשרת ההספקה, אך האינפלציה באירופה, שמשפיעה יותר על ישראל, צפויה להאיץ בעקבות העלייה החדה האחרונה במחירי הגז. ציפיות האינפלציה באירופה עלו במהירות לאחרונה".  

להערכתו, "קצב האינפלציה ב-12 החודשים אחורה צפוי להישאר בסביבות 5% עד סוף השנה, מה שאמור לתמוך בהמשך עליית ריבית במינונים יחסית גבוהים. בהמשך קצב האינפלציה צפוי להיות מעל יעד האינפלציה בכל המחצית הראשונה של 2023". 

לאומי: הריבית תגיע לרמה נומינלית של 2.75% בראשית 2023

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מציין כי "הוועדה המוניטארית צפויה להעלות את הריבית ב-0.5% (לרמה של 1.75%), לכל הפחות. על רקע כוונת בנק ישראל, שהודגשה בהחלטת הריבית הקודמת, לתת משקל גדול יותר להעלאות ריבית בטווח הקרוב, כאמצעי בלימה לעליית האינפלציה, אין להוציא מכלל אפשרות העלאת ריבית של 0.75%. על רקע המשך מגמת התחזקות השקל, ייתכן ובנק ישראל ייאלץ להתערב בשוק המט"ח במקביל להמשך תהליך העלאת הריבית".

עוד הוא מציין כי "ציפיות האינפלציה נמצאות לאורך העקום כולו בתוך יעד יציבות המחירים כאשר השוק מגלם אינפלציה של 2.5% ב-12 החודשים הקרובים, רמה התואמת את הערכותינו. לדעתנו, עיקר ההתלבטות של בנק ישראל להעלאה של 50 או 75 נ"ב תהיה על רקע מהלך התחזקות השקל. חשוב יותר מגודל המהלך הקרוב, הוא היקף העלייה הכולל של הריבית בתהליך הנורמליזציה המוניטרית, תוך הבאת הריבית לרמה שאיננה שלילית במונחים ריאליים - ככל הנראה ברמה נומינלית של 2.75% בראשית 2023".

פסגות: בנק ישראל והפד ימשיכו להעלות את הריבית בקצב מהיר

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות מציין כי בישראל או בארה"ב האינפלציה של צד הביקוש הולכת וצוברת תאוצה כאשר שוק העבודה הדוק מאוד. "לכן, בנק ישראל, הפד ושאר הבנקים המרכזיים ימשיכו להעלות את הריבית בקצב מהיר (להערכתנו יש הסתברות של יותר מ-50% לכך שבנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.75% בהחלטת הריבית) עד שזו תגיע לרמה מספיק גבוהה כדי לגרום להאטה בשוק העבודה ולעליה באבטלה. זו בדיוק הגדרת התפקיד של הבנק המרכזי ונדמה שרמות האינפלציה הגבוהות ברחבי העולם גורמות לבנקים גם לפעול בנחישות. נכון, הבנק המרכזי מקווה שהוא גם ידע לעצור את העלאות הריבית בזמן כדי שהתהליך יסתיים בכמה שפחות נפגעים אבל ההיסטוריה מראה שבדרך כלל מדובר על מטרה שלא מושגת". 

עוד הוא מציין כי "בארה"ב ובישראל ניתן לראות באופן ברור את המעבר של האינפלציה מסעיפי המוצרים והסחורות לסעיפי השירותים. בעוד שבישראל מדד יולי עוד הושפע באופן ברור מעליית מחיר הדלק הרי שממדד אוגוסט והלאה התרומה של סעיף האנרגיה לאינפלציה תלך ותדעך. לעומת זאת, סעיפי השירותים מראים מגמה של האצה בקצב האינפלציה שכן הם מושפעים פחות מצד ההיצע ויותר מצד הביקוש שממשיך להיות חזק מאוד".