נשיא מועצת החכמים של ש"ס, הרב שלום כהן, הלך לעולמו בגיל 90

הרב שלום כהן, מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס, הלך לעולמו הלילה בגיל 90 בבית החולים הדסה עין כרם • הרב כהן היה חבר מועצת החכמים מהקמת ש"ס, ולאחר מותו של הרב עובדיה יוסף הוא החליפו בתפקיד המנהיג הרוחני של המפלגה • נשיא המדינה יצחק הרצוג: "לצד גדלותו בתורה, הוא היה מנהיג רוחני שהוביל בענווה ובצניעות ציבור גדול וחשוב בישראל ובעולם היהודי"

הרב שלום כהן / צילום: ש''ס
הרב שלום כהן / צילום: ש''ס

נשיא מועצת חכמי התורה של מפלגת ש"ס, הרב שלום כהן, הלך לעולמו הלילה (ב') בגיל 90 בבית החולים הדסה עין כרם. הרב אושפז במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים והיה מורדם ומונשם מאז סוף השבוע.

הרב כהן, שכונה גם "חכם שלום כהן", עמד בראש ישיבת פורת יוסף שבשכונת גאולה בירושלים במשך עשרות שנים. הרב היה חבר מועצת החכמים מהקמת ש"ס בשנות ה-80, ולאחר מותו של הרב עובדיה יוסף לפני כעשור הוא החליפו בתפקיד המנהיג הרוחני של המפלגה. הרב נחשב שמרן דתי בניגוד לרב עובדיה, והוא סלל את דרכו של אריה דרעי בחזרה להנהגת ש"ס הפוליטית, לאחר שישב בכלא.

מסע הלווייתו של הרב, בו צפויים להשתתף עשרות אלפים, יצא היום בשעה 14:00 מישיבת פורת יוסף לעבר בית העלמין סנהדריה שבצפון ירושלים. משטרת ישראל הודיעה כי במסגרת היערכותה למסע הלוויה, רחובות רבים בירושלים ייחסמו לתנועה החל משעות הצהריים.

משרד התחבורה הודיע כי הנחה את מפעילי התחבורה הציבורית לתגבר ככל הניתן את השירות לאזור הלווייה וממנה. בין היתר, יתוגברו הקווים הבינעירוניים מבני ברק, אשדוד, טבריה, אלעד, נתיבות, בית שמש וצפת.

כמו כן, יחולו שינויים בלוחות הזמנים ובמסלולים של קווים עירוניים ובין-עירוניים, בין השאר, בהתאם לחסימות הצירים על ידי המשטרה. עובדי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ינהלו את מערך התחבורה, במרכז ניהול התנועה בירושלים ובתחנות וצירים מרכזיים בירושלים.

רכבת ישראל תתגבר את השירות הרכבתי לירושלים מתחנות המרכז, בדגש על תחנות תל אביב. הרכבת תעמיד רכבות כונניות שיופעלו בעת הצורך, הן לכיוון ירושלים לקראת הלוויה, והן לכיוון המרכז לאחר הלוויה.

"למען בטיחות הנוסעות והנוסעים, אנו ממליצים להקדים את ההגעה לאיזור הלוויה, לשמור על הכללים ולהישמע להוראות הצוותים. כמו כן, יש להתאזר בסבלנות בשל העומסים הצפויים, להימנע מהגעה שלא לצורך לאיזור ולהתעדכן בשינויי התחבורה הציבורית במוקד הארצי של התחבורה הציבורית "כל קו" *8787 ובמוקדי המידע של המפעילים", הודיע משרד התחבורה.

הרצוג: "מנהיג רוחני שהוביל בענווה ובצניעות ציבור גדול"

הראשון לציון יצחק יוסף: "יחד עם כל בית ישראל אבלים ורצוצים עד דכדוכה של נפש בהסתלק מאיתנו מורנו ורבנו גאון ישראל מרן ראש הישיבה צדיק בן צדיק, איש האמת, ענק המידות, מנהיג הדור, ראש ישיבת 'פורת יוסף' נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום הכהן זצוק״ל אשר הנהיג אותנו עשרות בשנים, אוי לה לספינה שאבד קברניטה, אוי לו לדור שכך עלתה בימיו, גדול כים שברנו, אוי מי ירפא לנו.

"למען כבוד התורה, חובה על כל אחד ואחד לבוא ולהשתתף בהלוויתו של מרן זצ״ל שלימד תורה לרבים, גידל דורות של תלמידי חכמים, החזיר עטרה ליושנה והקים את יהדות ספרד מעפרה, מי יתן ולא נדע עוד שוד ושבר בגבולנו, יבולע המוות לנצח וימחה ה' דמעה מעל כל פנים אמן".

הרב הראשי לישראל דוד לאו: "יחד עם כל בני ישראל בארץ ובגולה אנו דומעים, כואבים והמומים עם הסתלקותו לגנזי מרומים של נשיא מועצת חכמי התורה, ראש ישיבת פורת יוסף מרן הגאון הגדול חכם שלום כהן זכר צדיק וקדוש לברכה".

ראש הממשלה יאיר לפיד: "בשם ממשלת ישראל ועם ישראל כולו, אני שולח תנחומים למשפחתו, לתלמידיו ולכל מוקרי זכרו. כוחנו באחדות עם ישראל. 'בַּעַל הָרַחֲמִים יַסְתִּירֵהוּ בְּסֵתֶר כְּנָפָיו לְעוֹלָמִים, וְיִצְרֹר בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֶת נִשְׁמָתוֹ'. יהי זכרו ברוך"

נשיא המדינה יצחק הרצוג: "אני אבל על לכתו מעימנו של ראש הישיבה הדגול חכם שלום כהן זצ"ל. לצד גדלותו בתורה, הוא היה מנהיג רוחני שהוביל בענווה ובצניעות ציבור גדול וחשוב בישראל ובעולם היהודי. נפגשנו פעמים רבות, וצר לי שהשנה לא אזכה לקיים המסורת ולבקר אותו בסוכתו.

"בכל מפגש עימו ראיתי את האהבה והקשר העמוק שלו לירושלים, וכיצד הוא מקפיד להציב לנגד עיניו כל העת את העם והאדם. תנחומי לבני משפחתו, למפלגת ש"ס, לאוהביו ותלמידיו. יהי זכרו ברוך".

יו"ר ש"ס, אריה דרעי: "נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון האלוקים. בלב מוכה הלם ויגון נסתלק מאיתנו בסערה השמימה, אבינו מורנו ומנהיגנו נשיא מועצת חכמי התורה, גדול הדור מרן חכם שלום כהן בן תופחא מלכה זצוק"ל. ‏אוי לו לעולם שאבד מנהיגו ואוי לה לספינה שאבד קברניטה. ברוך דיין האמת".