התחזית לעתיד והעקיצה לממשלה: הנגיד אמיר ירון חושף את השיקולים מאחורי העלאת הריבית הדרמטית

בראיונות לערוצי הטלוויזיה הסביר פרופ' אמיר ירון את השיקולים מאחורי העלאת הריבית החריגה • קיימת סטייה של 2%, ואנחנו נחושים להחזיר את האינפלציה ליעד. יש הרבה שלא זוכרים מה היה פה בשנות ה-80" • על משבר הדיור: "הריבית תסייע לצנן, אבל היא לא הכלי המרכזי. בסוף, גם אם המחירים יתמנו, לזוגות הצעירים זה עדיין יעלה. לכן המפתח הוא בצד ההיצע"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

נגיד בנק ישראל אמיר ירון הסביר היום (ב') בראיונות לערוצי הטלוויזיה את השיקולים מאחורי העלאת הריבית. לדבריו, "הצמיחה בישראל בין הכי גבוהות במערב, והאינפלציה נמוכה יחסית, אבל אנחנו צריכים לוודא שהיא לא מתבדרת (ללא גבול). לא מגיעה לרמות אירופה". 

בנק ישראל הקפיץ את הריבית ב-0.75% - השיעור החד זה 20 שנה
■ הכלכלנים מגיבים לזינוק בריבית: "בנק ישראל מפתיע עם הקצב"
האינפלציה חורגת והצמיחה מפתיעה: בנק ישראל מעלה ריבית כל עוד אפשר | פרשנות

הנגיד ציין את המלחמה באוקראינה כאחד הגורמים מרכזיים לאינפלציה החריגה. לדבריו, "המלחמה באוקראינה הוסיפה שמן למדורה בכל העולם והייתה הסיבה שהאצנו את עליות הריבית". ירון הוסיף כי "כרגע קיימת סטייה של 2%, ואנחנו נחושים להחזיר את האינפלציה ליעד. יש הרבה שלא זוכרים מה היה פה בשנות ה-80, אינפלציה היא מס שפוגע בעיקר בשכבות החלשות".

בנוגע להחזרי המשכנתאות שהתנפחו, אמר הנגיד כי "אנחנו מבינים את הכאב ומודעים לו. המספרים שלנו מראים שאם מסתכלים על לוקחי הלוואות ב-5 שנים האחרונות, העלאת הריבית עד כה מסתכמת בהעלאה של 245 שקל. יש תמהיל מאוד גדול. אבל חשוב להבין, שהכאב היום, ואנחנו מבינים אותו ומשקללים אותו, זה כדי למנוע כאב הרבה יותר גדול בעתיד".

"עלייה שנתית של 18% במחיר הדיור היא גבוהה מדי"

הנגיד נשאל גם אודות העלייה המטאורית במחירי הדירות שהגיעה ל-18% בשנה ובתשובתו שלח עקיצה לממשלות האחרונות. לדבריו, "ברור שעלייה של 18% היא גבוהה מדי, המחירים פה גבוהים מדי, בטח ביחס לשכר. ההתמודדות עם זה על פני זמן היא בצד ההיצע. יש לנו דמוגרפיה בריאה, יש פה תהליך מאוד ארוך מתכנון והפשרות. אנחנו צריכים לפתור את הפלונטר הזה, להגדיל את ההיצע באופן משמעותי, זה לא בצד של בנק ישראל", השיב ירון. "הריבית תסייע לצנן, אבל היא לא הכלי המרכזי. בסוף, גם אם המחירים יתמנו, לזוגות הצעירים זה עדיין יעלה. לכן המפתח הוא בצד ההיצע. וזה חייב להיות עקבי לאורך זמן".

כמו כן, בראיון לחדשות 13 נשאל הנגיד ביחס להחלטות הריבית הצפויות בהמשך ואמר: "לוקח זמן לראות את השפעות העלאת הריבית, אם לא היינו מעלים את הריבית בחודשים הקודמים האינפלציה היום הייתה יותר גבוהה. אם אני צריך להעריך ירידה באינפלציה נראה במחצית השנייה של 2023 ולכן אנחנו לא מדברים כרגע על הורדת ריבית. אנחנו נחושים להכניס את האינפלציה ליעד".