11 טריליון דולר וזו רק ההתחלה: הכירו את אפיק ההשקעה שעוקף את התשואות בבורסה, והסיכונים

בסוף 2021 נוהלו בהשקעות פרטיות ואלטרנטיבות בעולם 11 טריליון דולר, והתחזית היא שעד 2025 הסכום יגיע כבר ל-17 טריליון דולר • בניגוד לשוקי ההון הסוערים שהציגו תשואה שלילית במחצית הראשונה של השנה, קרנות המתמחות באשראי צרכני והלוואות לנדל"ן הציגו תשואה חיובית סולידית על הנייר • מה היתרונות, החסרונות והסיכונים הנלווים להשקעה בהן

11 טריליון דולר נוהלו בהשקעות פרטיות ואלטרנטיביות בסוף 2021 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
11 טריליון דולר נוהלו בהשקעות פרטיות ואלטרנטיביות בסוף 2021 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שוקי ההון בעולם מציגים בחודש וחצי האחרון התאוששות מרשימה אחרי חצי שנה קשה שהובילה חלק מהמדדים המובילים בעולם להיכנס לשוק דובי, כשהם מאבדים עשרות אחוזים משוויים. תקופה שכזו מעלה את הצורך של הציבור בהשקעות שאינן מושפעות באופן ישיר משוקי ההון, כלומר באפיק השקעה אלטרנטיבי לשוק הסחיר.

עולם ההשקעות הפרטיות והאלטרנטיביות מתאפיין בעשור האחרון בצמיחה משמעותית. על פי אתר Preqin העוקב אחר השקעות אלטרנטיביות ברחבי העולם, כיום מנוהלים בו נכסים בהיקף של יותר מ-11 טריליון דולר, והתחזיות הן שעד שנת 2025 היקף ההשקעה בו יגיע לכ-17 טריליון דולר.

ב-icapital מאמינים: "לאחר הפיק של השוק הסחיר - מגיעות התשואות הגבוהות בהשקעות הפרטיות" 
צמח מהשאריות של אילן בן דב ולב לבייב: איך הצליח לוקסי להשיג תשואה של למעלה מ-1,000%?
ישראל היא נס כלכלי? הכלכלן שמפקפק בכל מה שהתרגלנו לשמוע
לאן הולכים השווקים? לכלכלני סיטיגרופ יש תשובה חד משמעית

סגמנטים מרכזיים להשקעות שכאלו הם באמצעות קרנות חוב (עולמות האשראי הצרכני ואשראי מגובה נדל"ן) לצד השקעות בנדל"ן ותשתיות ובקרנות פרייבט אקוויטי, הון סיכון וגידור (אם כי האחרונות תלויות גם במתרחש בשוקי ההון, כך שאינן מהוות אלטרנטיבה מוחלטת להם).

בישראל קרנות החוב המובילות הן קרנות מגובות נדל"ן, בעיקר נוכח עליית הריבית בעולם שהפכה אותן לאטרקטיביות בתקופה זו (שכן ההחזרים גדלים עד כדי כך שישנן קרנות שמעניקות אשראי רק בריבית משתנה במטרה ליהנות מעליית הריבית), כאשר סגמנט נוסף בעל פופולריות גדלה הוא השקעה בפלטפורמות מתן אשראי צרכני לציבור בארה"ב בדרך של Peer to Peer (או בקיצור, P2P). עם זאת, צריך לסייג כי השקעות מסוג זה אינן נעדרות סיכון של אירועי כשל פירעון מצד הלווים, בעיקר כשהריביות עולות וחברות בהן הושקעו כספים עלולות להתרסק, ובמיוחד בהלוואות P2P שניתנות גם ללא ביטחונות.

מבדיקת גלובס של 11 קרנות חוב המנוהלות על-ידי גופים מובילים בשוק ההון והמנהלות בסה"כ יותר מ-11 מיליארד דולר (בעיקר כספים של גופים מוסדיים ובעלי הון) רשמו גם בתקופה הקשה של ינואר-יוני 2022 תשואה חיובית שעמדה בממוצע על 2%-3%.

זאת בפרק זמן שבו מדד החברות המובילות בוול סטריט, S&P 500, רשם את חצי השנה הראשונה הגרועה ביותר שלו מאז 1970 כשירד ביותר מ-20% מינואר, כשגם שוקי האג"ח, שנתפסים כסולידיים ויציבים יותר משווקי המניות, רשמו ירידות חדות באותה התקופה.

 
  

"אחרי שנים של חגיגות בשוק ההון רואים השנה מצוין את היתרונות של נכסים אלטרנטיביים אמיתיים שמביאים תשואה חיובית", מסביר אמיר גולן, מנהל קרן CCF consumer credit fund של בית ההשקעות אי.בי.אי. מדובר בקרן החוב הגדולה והוותיקה בארץ המתמחה בתחום האשראי הצרכני באמצעות רכישת הלוואות מפלטפורמות P2P בארה"ב וחולשת על כ-720 מיליון דולר.

אמיר גולן / צילום: אילן בשור
 אמיר גולן / צילום: אילן בשור

"אנשים נכוו השנה בשוקי ההון וראיתי הפסדים שלא ראיתי 12 שנה. גם אנשים שהחזיקו אג"ח סולידיות, כלומר שלא רוצים להרוויח או להפסיד הרבה, הגיעו למינוס של 15%, וכאן אתה רואה את היתרון של השקעה אלטרנטיבית".

נציין כי בניגוד למסלולי הפנסיה והגמל שהרכב ההשקעות בהן ידוע, הקרנות האלטרנטיביות שונות ביניהן באופן קיצוני ברמת המינוף שלהן, בסיכון שהן נוטלות וכן באופי ההלוואות. אולם מגמת התשואה החיובית בולטת אצל רובן, בייחוד ביחס לשוק הסחיר.

היציבות הזו באה לידי ביטוי גם בשנים טובות בשוק ההון. כך למשל בשנת 2021, הקרנות שנבדקו השיגו תשואה שנעה בין 6.5% לכ-12% כאשר הנאסד"ק עשה באותה שנה תשואה של 21.4% ואילו ת"א 35 השיג תשואה של 32%. בגין אותה תשואה גובות החברות המנהלות דמי הצלחה (השתתפות ברווחי הקרן) שנעים סביב 10%, בנוסף לדמי ניהול שנעים בין 1% ל-1.5%.

"התשואה תלויה בסוג הפעילות של הקרן", מסביר גבי מושייב, מנכ״ל הראל פיננסים אלטרנטיב. "באשראי, התשואה נמדדת לפי הריבית החוזית של ההלוואה והאם היא צמודה לאינפלציה. בהשקעות נדל"ן מניב התשואה מושפעת מהתזרים השוטף מהנכס, עלות החוב ועוד.

גבי מושייב, מנכ''ל הראל פיננסים אלטרנטיב / צילום: יח''צ - מיה כרמי דרור
 גבי מושייב, מנכ''ל הראל פיננסים אלטרנטיב / צילום: יח''צ - מיה כרמי דרור

"תחזיות להעלאת שכר דירה יכולות להשפיע כשלסגמנטים כמו בתי מלון יש רגישות גבוהה יותר. מנגד, סגמנטים של בריאות, מדעי החיים, דיור ומתחמי לוגיסטיקה הם דפנסיביים יותר ובעלי ביקושים קשיחים יותר. בקרנות הפרייבט אקוויטי, התשואה מתבססת על הצורך בסבבי גיוס נוספים, הנפקה או קיום הערכת שווי חיצונית שנעשית אחת לתקופה ובהתאם מבצעים את השיערוך".

לוקח זמן לגלות תשואות שליליות

לצד היתרונות שבאים לידי ביטוי בעיקר כשהשווקים הסחירים (מניות או אג"ח סחירות) יורדים, יש בשוק האלטרנטיבי גם סיכונים. בניגוד לשוקי ההון, התשואה בהשקעות האלטרנטיביות מתעדכנת שלא על בסיס יומי, ולכן גם תשואות שליליות עלולות להתגלות רק אחרי פרק זמן ארוך. באשראי או בנדל"ן מניב מדובר על תשואה ידועה מראש בהתאם להסכמי ההלוואה או חוזה השכירות של הנדל"ן.

גם הנזילות שונה. "בשונה משוק ההון, שבו ההשקעה נזילה וניתנת למימוש מידי בדרך כלל, בהשקעה בקרנות יש להביא בחשבון שקיימת תקופת חסימה", מסביר ארז ברית מנכ"ל טנדם קפיטל, המנהלת את קרן גולדן ברידג'.

לדברי זיו ספיר, מנהל קרנות וולקנו וקומריט באי.בי.אי יש בכך גם יתרון. "הנזילות היום יותר גבוהה מאשר בעבר וברוב הקרנות שלנו יש נעילה לשנה שאפשר לצאת ממנה בתוך 90 ימים עם תום תקופה זו. אותם שלושה חודשים מאפשרים ללקוח שרצה לצאת אך רואה תיקון בשוק לחזור בו ולא למשוך את ההשקעה".

זיו ספיר / צילום: אילן בשור
 זיו ספיר / צילום: אילן בשור

"העולם הלא סחיר מפחית טעויות אימפולסיביות הנובעות מלחץ. בהשקעות התרופה הכי טובה היא זמן אך בעולם הסחיר הלחץ משפיע על שיקול הדעת. לעומת זאת, סטיות התקן של העולם הלא סחיר הרבה יותר קטנות. כשבוחנים השקעות ל-7-10 שנים ורואים שהן לא עשו אפילו רבעון אחד שלילי אז מבינים שאולי יש פה מוצר לא מסוכן שגם יכול להביא עודף תשואה טובה. בישראל מתחילים לבין את זה לאט לאט והרבה מאוד משקיעים מצטרפים לשוק הזה", אומר ספיר.

לפני 10 שנים השוק האלטרנטיבי בישראל כמעט לא היה קיים וגם בעולם הוא היה פחות מפותח מאשר היום. "השוק גדל כי יש לו יכולת להשיא תשואה גבוה יותר בסיכון נמוך יותר, ולאורך זמן. זה מאוד חשוב לתיק השקעות גם לאדם פרטי ובטח לגוף מוסדי שמסתכל לטווח ארוך. ואולי הכי חשוב, לפי כל המחקרים, המתאם הוא נמוך מאוד לשוק הסחיר. כך שהמשקיע גם מקבל גיוון, מוריד סטיית תקן ומקבל תשואה יותר גבוה. זה win-win-win", מסביר גולן.

"אם לפני 35 שנה בארה"ב רק 5% מהתיק היה מושקע בתחום האלטרנטיבי, היום ההקצאה כבר עומדת על מעל 20%. יש גופים שמגיעים גם ל-30% מהתיק הפנסיוני. בעולמות הפמילי אופיס נוטים להיות הרבה יותר אגרסיביים עד כדי 50% בתמהיל התיק", אומר מושייב.

מה צריך לדעת כשנכנסים לתחום

ההבדלים בין ההשקעות האלטרנטיביות לבין השקעות סחירות, וגם בין הקרנות הלא סחירות לבין עצמן הם רבים.

"עולם ההשקעות האלטרנטיביות מורכב יחסית, הוא מצריך ידע נרחב, הבנה מעמיקה בכללי הרגולציה וחוקי המס במדינה בה משקיעים", מסביר מושייב. "בהתאם, מדובר בעסקאות שיש בהן מרכיב סיכון, אך כיוון שהן עשויות להישמע מפתות, ההמלצה היא להשקיע באמצעות גוף מפוקח, שגם משקיע מכיסו היקפים משמעותיים (זהות אינטרסים), שיש לו טרק רקורד (ביצועי עבר) גם בתנאי שוק מאתגרים".

ברית מוסיף כי בקרן חוב הדבר החשוב ביותר הוא לדעת מה הפרמטרים של הסיכון. "האם הקרן נותנת חוב בכיר? האם הקרן ממונפת? מה היחס בין שווי הנכסים לשווי ההלוואות? איפה הנכסים המשועבדים כנגד הלוואות האלה נמצאים? אנחנו לדוגמה פעילים בעיקר בניו יורק, יש כמובן הבדל בין בטוחה של נכס בניו יורק לבין בטוחה של נכס שנמצא במקום אחר בארה"ב", הוא אומר.

"ארה"ב היא השוק הצומח והמפוקח ביותר"

רוב ההשקעות האלטרנטיביות של גופים מקומיים מופנות לשוק האמריקאי. "זהו השוק המפוקח, המשוכלל, הגדול והצומח ביותר. נוסף על כך, מכיוון ש-70% מהתמ"ג מגיע מצרכנות, הצרכן הוא שמוביל את הכלכלה", מציין גולן.

ספיר מוסיף כי אם מישהו רוצה להשקיע מיליארד דולר הוא עדיין יפנה לכלכלה האמריקאית ונותן כדוגמה את נושא הריבית, בו כל העיניים נשואות להחלטות הפד.

עם זאת, יש הטוענים כי גם בישראל העולם האלטרנטיבי מעניין. "השוק המקומי מגלם פוטנציאל מאוד גדול, אך בהשוואה לעולם הוא לא מספיק מגוון", אומר מושייב. "הראל, שכבר משקיעה בעולמות הלא סחירים בישראל, תמשיך להרחיב את ההשקעות בארץ ובוחנת אפשרות להשיק קרן השקעה מקומית. בנוסף, אנחנו מזהים פוטנציאל מבחינת התשואה השקלית למול הדולרית כיוון שעלויות הגידור עלו, מה שמקנה יתרון להקים קרן שקלית בישראל".