רכב משומש | ניתוח

הנתונים מגלים: כך שוק המכוניות המשומשות חוזר ובגדול

עולם הפוך בשוק הרכב הישראלי: הירידה בהכנסות עקב קשיי שרשרת האספקה הופכת לרווחיות אסטרונומית בחברות הליסינג - שמחזיקות מלאים של מכוניות משנות הדגם האחרונות • מכירת מכוניות יד שנייה הניבה לאלדן רווח הון של 64 מיליון שקל במחצית השנה

מגרש מכוניות של חברת אלדן / צילום: יוסי כהן
מגרש מכוניות של חברת אלדן / צילום: יוסי כהן

השיבושים באספקת כלי רכב חדשים לישראל עשו פלאים לתוצאותיהן העסקיות של החברות הפועלות בתחומי היבוא והמכירה של מכוניות בישראל במחצית הראשונה של 2022. הללו מציגות עלייה חדה ברווחיהן מתחילת השנה, למרות ירידה ניכרת במחזור ההכנסות.

דוגמה מצוינת למגמה הזו מהווה חברת הליסינג אלדן, שבשליטת יוסף דהן, הפועלת בתחומי המכירה והשכרת כלי רכב, שרשמה זינוק של 126% ברווח הנקי ברבעון השני, אף שהיקף המכירות שלה ירד באותה תקופה ב-18%.

הסיבה לירידה בהכנסות היא המשבר העולמי בשרשרת האספקה, המשבש את הגעתם של כלי רכבים חדשים מהיצרנים. בד בד, לנוכח הביקושים החזקים בציבור לרכישת מכוניות, הצליחה החברה לשפר בצורה דרמטית את הרווחיות שלה ממכירת מכוניות שבמלאי הקיים.

נתוני מכירות הרכבים של אלדן במחצית השנה מלמדים על הכנסות של 230 מיליון שקל מסעיף זה (שליש מהמחזור הכולל), ירידה של 28% ביחס למחצית המקבילה אשתקד. פעילות זו כוללת בעיקר מכירת מכוניות משומשות "יד שנייה", ששימשו את צי הליסינג שלה.

בד בבד, רשמה אלדן רווח הון ממכירת כלי הרכב, שהסתכם במחצית ב-64 מיליון שקל - זינוק של 54% ביחס לרווח ממכירת המכוניות במחצית המקבילה. הסיבה לכך היא המחסור בשוק הרכב החדש, שגרם ביקושים גדולים בשוק הרכב המשומש, שבו מחזיקות חברות הליסינג את המלאי הגדול ביותר של מכוניות מהשנתונים האחרונים. שיעור הרווחיות ממכירת כלי רכב זינק במחצית ל-28%, משיעור של 11% במחצית המקבילה אשתקד.

 
  

הדבר מאפשר לאותן חברות למכור מכוניות משומשות ללא ההפחתות במחיר המקובלות בשוק הליסינג בימים כתיקונם, שמגיעות בדרך כלל לעשרות אחוזים ממחיר המחירון - קרי במחיר המשקף מכירה של רכב ממוכר פרטי. עם זאת, שווי צי הרכבים של אלדן שמיועדים למכירה ירד בכ-40% ביחס לסוף יוני אשתקד, לכ-43 מיליון שקל. שווי צי הרכב להשכרה עומד על 1.87 מיליארד שקל, ירידה של כ-3%.

התוצאות החזקות של אלדן הן כאמור חלק ממגמה בענף. כך למשל רשמה יבואנית רכבי רנו וניסאן לישראל, קרסו מוטורס, ירידה בהכנסות מפעילות הליסינג של 18% ברבעון השני, בעוד שרווחיות התחום זינקה ב-59% ביחס למקבילו אשתקד. 

"המחסור בכלי רכב חדשים בשנתיים האחרונות, מאז החלה היציאה ממגפת הקורונה, משפיע על כל שרשרת האספקה בענף הרכב בארץ", אומר גורם בענף. "זה משפיע גם על הרכב המשומש, שהרווחיות בו גדולה יותר, שכן הביקוש נותר חזק". 

רווחי החברה זינקו ברבעון ביותר מפי 2

בסיכום הרבעון השני רשמה אלדן הכנסות של 346 מיליון שקל - כאמור ירידה של 18%, שהושפעה מקיטון בהכנסות ממכירת כלי רכב, בשעה שההכנסות מהשכרת של רכבים גדלו. עלייה ניכרת במחירי המכירה של כלי רכב הזניקה את שיעור הרווח הגולמי מההכנסות ל-32% (לעומת 19% ברבעון המקביל) ובשורה התחתונה הסתכמו רווחי החברה ב-37 מיליון שקל, עלייה חדה של יותר מפי שניים.

 
  

התוצאות בסיכום המחצית הראשונה מלמדות על מגמה דומה. ההכנסות נשחקו ב-10%, בעוד ששיעור הרווחיות הגולמית עמד על 32% מההכנסות (לעומת 21% במחצית המקבילה). את ששת החודשים הראשונים של השנה סיימה אלדן עם רווח נקי של 81 מליון שקל, עלייה של 101%. 

תשואת האג"ח צנחה מ-45% ל-0.2%

לאלדן אין מניות שנסחרות בבורסה, והיא משתמשת בה לצורך גיוסי חוב. לחברה ארבע סדרות אג"ח שיתרת החוב בגינן עומדת על כ-1.1 מיליארד שקל. התשואות על האג"ח שהנפיקה החברה ירדו בהדרגה בחודשים האחרונים, לאחר זינוק בתקופת הקורונה.

כך למשל, סדרה ה', שתיפרע במרץ הקרוב, נסחרה בשיאו של המשבר בשווקים הפיננסיים במרץ 2020 בתשואה לפדיון של 45%, שמשמעותה אובדן אמון של השוק ביכולת החברה לפרוע את חובותיה. מאז התאוששה, וכיום היא נסחרת בתשואה של 0.2% בלבד, עדות לאמון הגובר של המשקיעים ביציבות עסקי הליסינג.

בשנים שקדמו למשבר הקורונה, עוררו חברות הליסינג חששות בקרב לא מעט מהגופים המוסדיים, לנוכח מצבת החובות הגדולה שלהן. החברות נהגו ונוהגות לגלגל את החוב שלהן על ידי גיוסי סדרות חדות, ואלדן אינה שונה בהיבט זה. 

המחצית שחלפה משרטטת עד כמה השלכות הפוסט-קורונה משנות סדרי עולם ומגבירות את הרווחיות ואת היציבות של החברות בענף. ההון העצמי של אלדן קפץ ב-24% בתוך שנה ל-608 מיליון שקל, והוא מהווה כיום מעל 21% מסך המאזן (לעומת כ-17% בסוף יוני אשתקד).

אגב, גם בארצות הברית ובשאר העולם מסכמים כיום סוחרי הרכב והיצרנים שניים מהרבעונים הטובים בתולדותיהם, הודות להקטנת ההנחות ללקוחות והמשך הביקוש. עם זאת, בענף מעריכים שהביקוש צפוי להיחלש בחודשים הבאים בשל הלחצים האינפלציוניים וזינוק בריבית על הלוואות לרכישת רכב.